Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skattediskussion - utflyttade inlägg

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-02, 22:09 #21
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
På allt annat än skatt så har man rabatt vid större volym, vilket även bör vara på skatt.
LOL! Kort svar: Du har fel. Vänligen backa upp med argument om du vill diskutera

Citat:
Japp finns en orsak varför jag tycker största delen av befolkningen faktiskt är korkade och ologiska. För när det gäller människor blir aldrig 1 + 1 samma resultat som 3 - 1.
Det finns rätt allvarliga diagnoser för folk som delar din syn på sina medmänniskor. Helt ärligt alltså. Jag hade kollat upp det om jag var du.

Citat:
Fast av den orsaken varför jag aldrig skulle bli politiker eller diplomat.
Ja precis, det är DÄRFÖR du aldrig skulle kunna bli det


Citat:
Det är ingen rättighet att ha rätt till en villa, bor man i ett u-land så får man leva efter den standarden med.
Du har aldrig tänkt på att att vi kanske borde eftersträva lika villkor för ALLA? Eller du kanske är nöjd som det är?

Citat:
En gång i tiden så var även vi rätt outvecklade, dom får väl själva utvecklas själva på egen hand. Nu är vi inte lika korkade längre, en gång ägde ju Svenska kyrkan allt folk och var totalt hjärntvättade. Nu är dom nordiska länderna lika illa längre.
Nu är du ute på jävligt tunn is ska jag tala om för dig. Försök inte komma här som en äcklig fascist och skriva om historia. För det har du väl ändå fått läsa i våra undermåliga svenska skolor? Om inte, så kan jag tala om för dig att vi "som inte är så korkade längre" (yeah right ), har utvecklats snabbare i stor del PÅ BEKOSTNAD av dessa "korkade" fattiga länder.

Finns det något mer tragiskt än att läsa svammel från en ultra-kapitalist/fascist som kallar andra "hjärntvättade" samtidigt som han blundar för ALLT som händer runt omkring i världen. Eller du kanske kan argumentera för dina uttlanden ryckta ur luften?



Citat:
Och tycker inte det är rätt att låta folk bosätta sig valfritt land.

Att gå från ett lerhydda till ett land som Sverige är extremt stor uppgraderingen, lika vettig som att jag skulle kräva få bo i ett slott och få 10 miljarder.
Nej, du har gjort det väldigt klart att undermänniskorna är mindre värda och inte har samma rättigheter som dig Patrik.

För övrigt tror jag inte alls att du har koll på procent och relativitet som du påstod tidigare. Då hade du nämligen förstått att människor har grundläggande RÄTTIGHETER enligt lag. Exempelvis tak över huvudet, vatten, mat, säkerhet etc.

Jag förstår att ditt drömscenario är att bo i slott som miljardär, men du är välkommen ner på jorden till oss andra om du känner för det.

Citat:
Och är som att spotta på dom som bor i Sverige som jobbar halva sitt liv kanske för få råd med en egen villa sedan får vissa folk komma hit och få gratis boende.
Jag kan komma på en person jag gärna hade spottat på

Edit: sorry för övertändning. Menade inte det sista givetvis men låter det stå kvar

Senast redigerad av Advocacy den 2011-11-02 klockan 22:33
Advocacy är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 22:17 #22
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Citat:
Ursprungligen postat av daniel.s Visa inlägg
Och varför har Grekland detta problem? Känns som du kastar sten i glashus nu.
Patrik har inte förstått skillnaden mellan Greklands ultrukorrumperade styre och det grekiska folket. Det är därför han bara skriver Grekland. Han verkar heller inte känna till att grekerna har demonstrerat hårdare än de flesta mot detta. Eller att de ska folkomrösta om räddningen och att folket antagligen kommer rösta MOT det. Som man bäddar får man ligga, och vi vet ju alla att skulder av grekisk magnetud är något som grekerna själva har dragit på sig, utan några som helst påtryckningar av dödsstjärnor som IMF eller Världsbanken
Advocacy är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 22:54 #23
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag är inte någon politiker så kan säga att jag tycker många är korkade, och det är alltid någon annans fel och är alltid någon annan som ska lösa andras problem.

Vi har lika villkor, alla kan starta företag och välja inriktning på utbildning. Men staten kan inte vara ansvarig för folks egna misstag eller dåliga beslut.

Och lika villkor i hela världen, ja lika troligt att det hade fungerat som att gud finns.

Korruption och övriga problem i världen är ju ändå en annan sak att diskutera, grunden i tråden var ju skatt.

Men sanningen är ju att utan fattiga finns inga rika, måste alltid finnas något motsatts för att något ens ska existera.

Folk har alltid ett mål att utvecklas, tjänar man inget på mer jobb eller sina insatts så skulle folk inte gjort det.

Men är fel att straffas med stora mängder med skatt för det, och finns extremt många som har extremt mycket mer pengar än mig.

Och inget jag bryr mig om, eller ens får för mig tanken att dom ska betala mer skatt så jag kan få det bättre.

Skulle vilja se dom personerna i verkligheten om dom fick 10 miljoner rakt av att dom skulle sagt att dom betalar 6 miljoner av dom i skatt och tycker det är rättvist och bra.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 23:40 #24
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det där är en ren och skär lögn. Skatter ger jobb. Vi har mängder med lärare, politiker, statstjänstemän, advokater, poliser, läkare, professorer etc. vars löner bekostas med skattemedel. Jag skulle vilja påstå att de flesta läkare gör betydligt mer gott för samhället än det du eller jag sysslar med. Det finns dessutom tusentals företag som har en väsentlig del av sin inkomst direkt eller indirekt från den offentliga sektorn. Mycket av den forskning som bedrivs i offentlig regi (ofta i samarbete med näringslivet) kommer dessutom till nytta i den privata sektorn. De privata och offentliga sektorerna är inte enskilda isolerade organismer utan tätt sammanvävda på många håll.
Håller delvis med dig. Men om nu så många skatter går till lönen så kan man undra varför staten, kommunerna m.fl säljer ut sina saker till privata företag.

Här i stan har 4 skolor sålts till privata och en skola drivs fortfarande av kommunen..
MusikMixen är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-03, 20:21 #25
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Jag skrev om detta i en gammal tråd som jag startade

http://www.wn.se/t1046196.html
Doctor.Data är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-03, 20:33 #26
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av Kekke Visa inlägg
jag tycker fortfarande inte att de som tjänar mer ska få betala så hög skatt vi idag har.
Då sticker jag ut näsan och säger - "de som tjänar över en viss gräns i månadslöns bör betala mer i skatt".

Har Anders 40.000:- i bruttolön så får han betala mer skatt än Pelle som har 22.000:- i bruttolön. Så vitt jag vet så funkar det så idag i Sverige. Att dom som tjänar över en viss gräns får betala mer i skatt. Och det är inte mer än rätt.

Vill man inte betala mer i skatt, då är man en snål och girig människa som varken bör skaffa familj, bil eller hus. Bygg en koja i skogen och lev ditt giriga liv där säger jag.

Finns ett ordspråk "mycket vill ha mer".

Skulle jag tjäna väldigt bra med pengar, kanske 100.000-150.000:- brutto månaden så skulle jag med glädje betala 60-70% i skatt för pengarna går till bra ting.
Doctor.Data är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-03, 20:37 #27
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 198
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 198
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Då sticker jag ut näsan och säger - "de som tjänar över en viss gräns i månadslöns bör betala mer i skatt".

Har Anders 40.000:- i bruttolön så får han betala mer skatt än Pelle som har 22.000:- i bruttolön. Så vitt jag vet så funkar det så idag i Sverige. Att dom som tjänar över en viss gräns får betala mer i skatt. Och det är inte mer än rätt.

Vill man inte betala mer i skatt, då är man en snål och girig människa som varken bör skaffa familj, bil eller hus. Bygg en koja i skogen och lev ditt giriga liv där säger jag.

Finns ett ordspråk "mycket vill ha mer".

Skulle jag tjäna väldigt bra med pengar, kanske 100.000-150.000:- brutto månaden så skulle jag med glädje betala 60-70% i skatt för pengarna går till bra ting.
Jag menade dock aldrig att de som tjänar mer inte bör betala mer skatt..
Kekke är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-03, 20:38 #28
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor.Data Visa inlägg
Skulle jag tjäna väldigt bra med pengar, kanske 100.000-150.000:- brutto månaden så skulle jag med glädje betala 60-70% i skatt för pengarna går till bra ting.
"går till bra ting", har du fakta på det? En stor del försvinner i meningslös administration kan jag säga efter att ha konsultat åt diverse myndigheter.
Adestro är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-03, 20:50 #29
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 326
Citat:
Ursprungligen postat av Kekke Visa inlägg
Jag menade dock aldrig att de som tjänar mer inte bör betala mer skatt..
Jag såg det i efterhand, förlåt!

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
"går till bra ting", har du fakta på det? En stor del försvinner i meningslös administration kan jag säga efter att ha konsultat åt diverse myndigheter.
Skatteintäkterna går väl till att täcka områden som staten ansvarar för, inte sant?

Det brukar vara så här, det är mycket snack på olika diskussionsforum om ämnen som rör politik men när folket ska gå till valstugorna så blir resultatet något helt annat än vad majoriteten talar om.

Till exempel. Det sticker i ögonen på väldigt många människor att våra politiker är överbetalda men vi gör ingenting. Vi sitter bara på olika diskussionsforum och gnäller.

Men som en god vän sa till mig. Svenskarna har alltid varit så, vi kommer aldrig att bli som några andra länder där vi går ut på gator och torg för att visa vårt missnöje. Vi sitter istället snällt hemma i våra stugor och diskuterar på olika forum om hur dåligt det är och sedan går vi motsatt riktning när vi ska rösta i val.

Om vi inte satt hemma i stugorna och gnällde anonymt bakom skärmarna för att istället klä på sig och visa lite jävlar anamma på gator och torg så kan vi styra politikerna till slut. Men tyvärr accepterar vi hur våra politiker delar ut våra skatter.
Doctor.Data är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-03, 21:15 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag är inte någon politiker så kan säga att jag tycker många är korkade, och det är alltid någon annans fel och är alltid någon annan som ska lösa andras problem.
På det viset löser du inte ett enda problem. Det enda du åstadkommer på det viset är att andra tycker du är precis lika korkad själv.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Och lika villkor i hela världen, ja lika troligt att det hade fungerat som att gud finns.
Det finns ingen som helst anledning till att inte verka i den riktningen. Företag ska inte ha fördelar beroende på vilket land de kommer från.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Folk har alltid ett mål att utvecklas, tjänar man inget på mer jobb eller sina insatts så skulle folk inte gjort det.

Men är fel att straffas med stora mängder med skatt för det, och finns extremt många som har extremt mycket mer pengar än mig.

Och inget jag bryr mig om, eller ens får för mig tanken att dom ska betala mer skatt så jag kan få det bättre.
Självklart ska det löna sig att jobba och lika självklart ska det inte finnas någon gräns för hur mycket pengar man får tjäna. Ingen har påstått något annat. Det handlar inte nödvändigtvis om att du eller jag ska få det bättre utan att vi ska ha ett välfungerande samhälle. Följer man dina råd får man inget annat än kaos och misär vilket knappast är en miljö ditt företag skulle fungera särskilt bra i.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017