Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skattediskussion - utflyttade inlägg

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-02, 20:43 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Kekke Visa inlägg
Håller med till en del, jag har varit halft arbetslös ett bra tag, och aldrig haft en stabil inkomst, jag tycker fortfarande inte att de som tjänar mer ska få betala så hög skatt vi idag har.

Men samtidigt är det väl självklart att några människor ska kunna leva som kungar, och trycka ner resten till ghetton, bara för att dom kanske har problem (jag lider av ADHD och kommer nog aldrig få chansen till något då jag dagligen lider av oerhörd stress även att jag inte har något att stressa för).

Blev faktiskt lite chockad när jag fick veta hur mycket skatt jag skulle bli tvungen att betala på jobb när man har eget företag.

Men samtidigt måste det väl kännas självklart att någon med mer lön, bör betala mer skatt, dom klarar sig ju ändå!
Det finns ju människor som inte klarar sig på sin lön och måste få något slags bidrag för att överleva vardagen, du kan väl inte mena att det är rätt åt dom?
Du är säkert kunskaper och möjligheter att utföra en hel del jobb ändå, men lönen sätts ju ändå efter kompetens. Sedan självklart om efterfrågan men det är en liten annan sak.

Så är ju rimligt att folk som utbildar sig kanske 5-10 år mer än andra ska ha högre lön men utan att bli straffade med statliga extra skatter.

Om det är rätt åt någon att få mindre lön, om man vänder på frågan är det rätt åt folk som studerat 5-10 år extra att inte ha rätt till mer pengar?

Det handlar inte om att klara sig, om folk inte hade fått mer pengar för vissa saker så hade hela världen stått still.

Även dom som driver företag tycker jag har rätt till sina pengar, du ska veta hur många som jobbar 12-18h om dagen i flera år utan någon inkomst knappt innan det blir något vettigt resultat.

Sedan som arbetsgivare bidrar man genom anställa folk och även betala arbetsgivaravgifter.

Jag tror om det skulle bli så att det inte går att skatteplanera alls, så skulle många företag direkt lämna landet helt. Då hade många företag tyckt att det inte är värt vara kvar.

Jag driver företag för att tjäna pengar, och samtidigt som att jag vill bestämma över mitt eget liv och få göra det som är kul.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 21:10 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Att det är rimligt att man själv får bestämma över sina egna pengar, är ju orimligt betala så hög skatt det faktiskt blir på summor på miljoner.
Det är inte det minsta orimligt, om du nu inte glömde lära dig procent i skolan. Att man betalar en viss andel av sin inkomst och inte en given summa är väl ändå självklart för de flesta. Något annat vore däremot helt orimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Så har det alltid varit, i många fall så löser inte bistånd några problem utan förlänger folks lidande bara. Lösningen är att minska befolkningen inte föda mer barn, jag personligen tycker man är bra jävla dum att man vill föda barn som kommer dö och svälta.
Uppenbarligen har du noll förståelse för hur människor tänker och fungerar, vilket knappast är en nyhet för någon. Hur åstadkommer du denna vackra lösning om jag får fråga? Det vill jag gärna höra.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Mycket pengar åt helvete för saker som inte löser grundproblemet, bara kolla på FN & Nato, kostar jävla massa pengar men dom får inte lägga sig i konflikter.
Suck, vad ska man säga... Det är tur du inte är diplomat. FN skulle aldrig kunna fungera eller existera om de lade sig i konflikter. Det är enkla fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Många problem hade kunnat lösas med militära medel i många länder, men då hade folk gnällt över det istället.
Ge gärna några konkreta exempel på sådana problem och länder? Militära insatser kan lika gärna förvärra problemen. Dessutom, du som är så mån om pengar hela tiden, så är krig bland det mest kostsamma du kan tänka dig vilket du kanske inte är medveten om. USA går på kryckor idag till stor del på grund av de militära insatser de gjort. Därtill kommer alla kostnader som följer efter krigen i form av vårdkostnader, psykisk ohälsa, ökad brottslighet med fler tunga vapen i omlopp, för att inte tala om mångmiljardbelopp till återuppbyggnad.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Samtidigt tror jag stor del av samhället löser det bra, tror nästan alla ställer upp för egna vänner och släkt. Är mer rimligt att kompisen kan bjuda på pizza än att staten ska betala ut skattemedel för personen ska kunna äta pizza.
Det kan jag hålla med om. Det är däremot inte rimligt att kompisen ska betala för falukorv och makaroner varje dag.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Medicin och läkemedel är dyrt just för det är privata företag som äger patentet och som vill ha så stor avkastning som möjligt.

Hade forskningen stannat inom staten och landet äger patenten så hade det blivit något bra för skattepengarna. Men att staten ska behöva betala dyra pengar för medicin från dom privata företagen är rätt dåligt sätt.
Det kan jag hålla med om men samtidigt är det svårt att hålla detta helt inom staten. Det blir också lätt fel. Där är det snarare patenträtten som måste förändras.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Men har åsikten att skattepengar endast ska gå till landet, inte att pengarna ska gå till bistånd eller för betala massa pengar på dyra flyktingkostnader.
Detta vore lite mer rätt tänkt om det nu vore så att varje land på jorden har samma resurser men nu är det inte så. Norge och Mauretanien har exempelvis enormt annorlunda förutsättningar. Antingen får man försöka utjämna dessa skillnader med hjälp av finanspolitiska medel eller så får man låta människor fritt bosätta sig precis var de önskar i världen. Några andra logiska och hållbara alternativ finns inte.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag tycker det är väldigt dåligt att ge pengar till andra än till det egna folket när landet har hög arbetslöshet och andra problem.
Nu har vi det väldigt bra i Sverige jämfört med de flesta andra länder. Det är heller ingen slump att några av länderna med högst skatter också är de som kommit längst i världen när det gäller mänsklig utveckling:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-...a-jamstalldhet
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-02 klockan 21:31
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 21:12 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag tror om det skulle bli så att det inte går att skatteplanera alls, så skulle många företag direkt lämna landet helt. Då hade många företag tyckt att det inte är värt vara kvar.

Jag driver företag för att tjäna pengar, och samtidigt som att jag vill bestämma över mitt eget liv och få göra det som är kul.
Samma här men också för att jag vill göra någonting bra för kunder och för samhället. Det betyder fördenskull inte att jag inte vill betala skatt. Lösningen på det problemet heter just EU och liknande organisationer. Genom att skapa likartade förutsättningar för företag i alla länder så eliminerar vi alla dessa problem.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-02 klockan 21:16
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 21:22 #14
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 198
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 198
Jag har jobb så jag klarar mig, och självklart ska folk som utbildar sig ha högre lön!
Att säga något annat vore dumt.

Jag menar att det inte ska vara så svårt att starta ett företag.
Just p.g.a alla höga avgifter och att jag (tror att jag) avsäger mig från en eventuell framtida a-kassa så kan jag inte starta eget företag.

Jag anser verkligen inte det är rimligt att man ska behöva betala 1 miljon i skatt för att få ut 1 miljon, om man nu skulle ha möjlighet till att plocka ut så höga pengar varje år, bör man åtminstonde betala 300-400k i skatt.

Återigen det är bara vad jag anser, men sen måste vi ändå tänka på dom som faktiskt är sjuka och inte klarar av att jobba, t.ex. folk med handikapp, vi kan ju inte bara skita i dom för att dom inte kan jobba och försörja sig själva?

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Du är säkert kunskaper och möjligheter att utföra en hel del jobb ändå, men lönen sätts ju ändå efter kompetens. Sedan självklart om efterfrågan men det är en liten annan sak.

Så är ju rimligt att folk som utbildar sig kanske 5-10 år mer än andra ska ha högre lön men utan att bli straffade med statliga extra skatter.

Om det är rätt åt någon att få mindre lön, om man vänder på frågan är det rätt åt folk som studerat 5-10 år extra att inte ha rätt till mer pengar?

Det handlar inte om att klara sig, om folk inte hade fått mer pengar för vissa saker så hade hela världen stått still.

Även dom som driver företag tycker jag har rätt till sina pengar, du ska veta hur många som jobbar 12-18h om dagen i flera år utan någon inkomst knappt innan det blir något vettigt resultat.

Sedan som arbetsgivare bidrar man genom anställa folk och även betala arbetsgivaravgifter.

Jag tror om det skulle bli så att det inte går att skatteplanera alls, så skulle många företag direkt lämna landet helt. Då hade många företag tyckt att det inte är värt vara kvar.

Jag driver företag för att tjäna pengar, och samtidigt som att jag vill bestämma över mitt eget liv och få göra det som är kul.
Kekke är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 21:35 #15
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Nej, enligt Patrik behöver man inte alls tänka på de som är sjuka, har det sämre ställt eller annat misslyckat folk. Han tror nämligen att det finns en relation mellan storlek på lön och arbetsinsats (medan det snarare är tvärt om). För vi vet ju alla att det krävs mer jobb, ansvar och svett att sitta och pilla på servrar än att vara sjuksköterska, lärare, polis, personlig assistent, soc-tant etc (för Patrik tjänar mer än alla dem).

Ärligt talat undrar jag om han spelar djävulens advokat eller om han verkligen ÄR oförmögen att lista ut hur det hade sett ut om de styrande höll med honom. De fattiga har sig själva att skylla. Patrik tillhör nämligen den så kallade 1-procenten, medan jag tillhör 99. Occupy Växjö någon?
Advocacy är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 21:40 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är inte det minsta orimligt, om du nu inte glömde lära dig procent i skolan. Att man betalar en viss andel av sin inkomst och inte en given summa är väl ändå självklart för de flesta. Något annat vore däremot helt orimligt.
Jag kan procent, alla har dock inte samma procent för det första och är inte rättvist ändå.

På allt annat än skatt så har man rabatt vid större volym, vilket även bör vara på skatt.

Fast du kanske tycker det ska vara samma procent på allt övrigt med? Så att alla företag hade fått ha samma pris till kunden och att det inte hade blivit någon konkurrens alls?

På den punkten gissar jag du tycker det är orimligt, men lika orimligt som på skatten.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Uppenbarligen har du noll förståelse för hur människor tänker och fungerar, vilket knappast är en nyhet för någon. Hur åstadkommer du denna vackra lösning om jag får fråga? Det vill jag gärna höra.
Japp finns en orsak varför jag tycker största delen av befolkningen faktiskt är korkade och ologiska. För när det gäller människor blir aldrig 1 + 1 samma resultat som 3 - 1.

Fast av den orsaken varför jag aldrig skulle bli politiker eller diplomat.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg


Detta vore lite mer rätt tänkt om det nu vore så att varje land på jorden har samma resurser men nu är det inte så. Norge och Mauretanien har exempelvis enormt annorlunda förutsättningar. Antingen får man försöka utjämna dessa skillnader med hjälp av finanspolitiska medel eller så får man låta människor fritt bosätta sig precis var de önskar i världen. Några andra logiska och hållbara alternativ finns inte.



Nu har vi det väldigt bra i Sverige jämfört med de flesta andra länder. Det är heller ingen slump att några av länderna med högst skatter också är de som kommit längst i världen när det gäller mänsklig utveckling:
Det är ingen rättighet att ha rätt till en villa, bor man i ett u-land så får man leva efter den standarden med.

En gång i tiden så var även vi rätt outvecklade, dom får väl själva utvecklas själva på egen hand. Nu är vi inte lika korkade längre, en gång ägde ju Svenska kyrkan allt folk och var totalt hjärntvättade. Nu är dom nordiska länderna lika illa längre.

Och tycker inte det är rätt att låta folk bosätta sig valfritt land.

Att gå från ett lerhydda till ett land som Sverige är extremt stor uppgraderingen, lika vettig som att jag skulle kräva få bo i ett slott och få 10 miljarder.

Vilket jag hade själv tyckt var helt ovettigt att försöka få eller kräva, men om man ska se storleken på skillnaden i mitt exempel så är den på samma nivå.

Och är som att spotta på dom som bor i Sverige som jobbar halva sitt liv kanske för få råd med en egen villa sedan får vissa folk komma hit och få gratis boende.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 21:52 #17
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Nej, enligt Patrik behöver man inte alls tänka på de som är sjuka, har det sämre ställt eller annat misslyckat folk. Han tror nämligen att det finns en relation mellan storlek på lön och arbetsinsats (medan det snarare är tvärt om). För vi vet ju alla att det krävs mer jobb, ansvar och svett att sitta och pilla på servrar än att vara sjuksköterska, lärare, polis, personlig assistent, soc-tant etc (för Patrik tjänar mer än alla dem).

Ärligt talat undrar jag om han spelar djävulens advokat eller om han verkligen ÄR oförmögen att lista ut hur det hade sett ut om de styrande höll med honom. De fattiga har sig själva att skylla. Patrik tillhör nämligen den så kallade 1-procenten, medan jag tillhör 99. Occupy Växjö någon?
Vi har aldrig pratat om folk som är sjuka i grunden, bara att man får anpassa sig efter den inkomsten man har. Man kan inte förvänta sig att kunna göra samma saker med 10k som med 100k eller med 100k som med 1 miljon.

Om man ser till dom grupper som du räknar upp så är det ju deras eget val, hade dom velat tjäna bättre med pengar hade dom ju valt något annat yrke.

Men samma sak där, deras eget beslut och val.

Jag personligen skiter i vad andra har för inkomster, men mina egna pengar vill jag ha kvar.

Är man sjuk så har man självklart svårt att påverka vissa saker, men är man frisk så kan man alltid ta egna beslut. Man har ju alltid gjort ett val vad man vill utbilda sig som, vad man vill och kan tänka jobba som.

Det jag alltid blir så arg på är att folk alltid gnäller på dom som har bättre ställt och hur dom placerar sina pengar.

Kolla bara på rubrikerna om IKEA och Kamprad, dom som faktiskt blev förvånad över hans skatteplanering måste levt i en helt annan värld.

Folk blev förbannade över hans skatteplanering medan ingen ens tänker på hur många anställda och arbetstillfällen IKEA faktiskt skapar och vilken offentlig stor mängd skatt dom betalat i arbetsgivaravgifter.

Senast redigerad av patrikweb den 2011-11-02 klockan 21:55
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 21:54 #18
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 64
Pal Pal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 64
Personligen så ser jag skatt som vilken utgift som helst och som sådant så vill jag minimera den, helst utan att bryta mot några lagar.

Vad jag tror Patrikweb vill komma till att det är mellansegmentet som blir hårdast drabbade av den nuvarande skattesituationen. De fattiga får främst fördelar av höga skatter och de rika tjänar på och kan skatteplanera så de inte behöver betala speciellt mycket skatt (Kamprand med 0,0006% skatt är ett exempel). Mellansegmentet, som rör många egna företagare, är de som förlorar mest, då de får betala väldigt höga skatter då de inte har moderbolag i skatteparadis samtidigt som de inte får lika mycket tillbaka som de fattigare.
Pal är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 21:58 #19
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 341
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Grekland är senaste bra exempel, dom vill att andra ska lösa deras problem men inte ta konsekvensen för det.
Och varför har Grekland detta problem? Känns som du kastar sten i glashus nu.
daniel.s är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 22:01 #20
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av daniel.s Visa inlägg
Och varför har Grekland detta problem? Känns som du kastar sten i glashus nu.
Av flera orsaker, men största är väl att många inte betalade någon skatt alls typ.

Men om man hade gått tillbaka i tiden en del år och folk faktiskt betalade några % skatt alla fall så tror jag inte dom hade hamnat i detta läget.

Men orsaken är inte att dom inte har haft 60% skatt
patrikweb är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017