Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skattediskussion - utflyttade inlägg

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-02, 15:41 #1
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Standard Skattediskussion - utflyttade inlägg

Man vill få ut runt 800-950k per 1 miljon, inte mindre.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 15:49 #2
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
patrik: jag tycker att du alltid verkar förespråka skatteflykt i varje tråd som kommer upp. trevligt att du är villig att betala 5-20% i skatt, tror du att det räcker? Ska vi andra betala infrastruktur, sjukvård, utbildning och annat som du utnyttjar? Lycka till att få ut 900k per miljon på ett lagligt sätt.
Advocacy är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 16:01 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
patrik: jag tycker att du alltid verkar förespråka skatteflykt i varje tråd som kommer upp. trevligt att du är villig att betala 5-20% i skatt, tror du att det räcker? Ska vi andra betala infrastruktur, sjukvård, utbildning och annat som du utnyttjar? Lycka till att få ut 900k per miljon på ett lagligt sätt.
Du menar att det är mer rätt att betala flera miljoner i skatt medan vanliga arbetarklassen betalar kanske 100-200k i skatt?

Medan det är vanliga personer som faktiskt kostar skattepengarna i största delen.

Neh man får inget alls extra att betala mycket skatt, bara försörja alla misslyckade.

Jag betalar bra mycket redan i privata sjukvårdsförsäkringar och privat sparande, och får betydligt bättre service än vad man får för skattepengarna.

Fast borde lära mig inte börja diskutera det med personer som inte har några pengar, är lätt att tycka att andra ska betala jävla massa skatt när man själv aldrig kommer betala in närheten av samma summa.

Senast redigerad av patrikweb den 2011-11-02 klockan 16:07
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 17:33 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
patrik: jag tycker att du alltid verkar förespråka skatteflykt i varje tråd som kommer upp. trevligt att du är villig att betala 5-20% i skatt, tror du att det räcker? Ska vi andra betala infrastruktur, sjukvård, utbildning och annat som du utnyttjar? Lycka till att få ut 900k per miljon på ett lagligt sätt.
Är väl snarare så att han är emot det mesta i det civiliserade samhället samt en stor del av kunderna

Det som Patrik ständigt misslyckas med att förstå är att om inte svenskarna överlag (det vill säga de han föraktfullt kallar för "vanligt folk") hade det bra ställt genom att ha tillgång till bra och billig sjukvård, varierande och kvalitativa utbildningar, dagis, förskolor etc. så hade han, i likhet med många andra företagare, förlorat många av sina kunder och inte blivit så framgångsrik som han anser sig vara.

Sen håller jag visserligen med om att man inte ska ta ut alltför höga skatter men var bästa nivån ligger är väldigt svårt att avgöra. 5-20% är ju dock helt klart alldeles för lågt för ett välmående företag. Att det är en mycket dålig idé kan man ju ganska enkelt se i majoriteten av de länder som har dessa nivåer.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-02 klockan 17:57
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 18:18 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Är väl snarare så att han är emot det mesta i det civiliserade samhället samt en stor del av kunderna

Det som Patrik ständigt misslyckas med att förstå är att om inte svenskarna överlag (det vill säga de han föraktfullt kallar för "vanligt folk") hade det bra ställt genom att ha tillgång till bra och billig sjukvård, varierande och kvalitativa utbildningar, dagis, förskolor etc. så hade han, i likhet med många andra företagare, förlorat många av sina kunder och inte blivit så framgångsrik som han anser sig vara.
Nu tar du bara upp grundläggande saker, då har vi inte pratat om hur mycket vi betalar ut i bitstånd eller kostnader för flyktingar. Eller dom extremt stora kostnaderna för EU.

Det är ju ändå kostnaderna vanlig folk får ta, alla större/stora företag skatteplanerar ju ändå.

Samt jag tål inte folk som har åsikter om skatteplanering som ändå betalar betydligt mindre skatt i landet.

Är lätt att ha åsikter om saker när man inte betalar så mycket skatt men tycker andra ska betala betydligt mer.

Jag är inte emot dom grundläggande sakerna som bör ligga på stat/kommun. Och det bör bara vara infrastruktur/sjukvård/utbildning och dom avgränsande delarna som kan tillhöra det.

Sedan missar många det grundläggande, 1 miljon i skattepengar ger ett dåligt resultat. Det skulle ge betydligt mer för tillväxt att spendera 1 miljon på tjänster/produkter i landet.

Om man får mindre skatt och mer pengar över så kommer ju dom ändå in i rullning, skatt ger inte folk jobb. Det är tillväxt och att folk spenderar mer pengar som ger jobb och tillväxt i det stora hela.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 18:50 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Nu tar du bara upp grundläggande saker, då har vi inte pratat om hur mycket vi betalar ut i bitstånd eller kostnader för flyktingar. Eller dom extremt stora kostnaderna för EU.
Det där handlar mest om rättvisa, medmänsklighet och solidaritet. Antingen så bryr man sig om andra människor eller så skiter man i alla utom sig själv. Nu är det lyckligtvis inte Sverigedemokraterna som styr Sverige. Då hade det mesta gått åt skogen, inte enbart inom detta område.

Om vi ska kunna ha gemensamma lagar och bestämmelser för att exempelvis underlätta för företag som verkar över nationsgränserna så krävs organisationer såsom EU. Nu tycker jag visserligen att ett globalt samarbete är betydligt bättre än alla dessa regionala men detta är förhoppningsvis bara ett mellanskede.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Samt jag tål inte folk som har åsikter om skatteplanering som ändå betalar betydligt mindre skatt i landet.

Är lätt att ha åsikter om saker när man inte betalar så mycket skatt men tycker andra ska betala betydligt mer.
Det där är ju bara ett dåligt skämt. Får man inte ha åsikter om skolan när man är klar med sin utbildning? Med den "logiken" skulle vi inte ha några politiker alls utan ren anarki.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan missar många det grundläggande, 1 miljon i skattepengar ger ett dåligt resultat. Det skulle ge betydligt mer för tillväxt att spendera 1 miljon på tjänster/produkter i landet.
Tvärtom, det är nog alla mycket väl medvetna om, det handlar inte om att tjäna pengar genom att spendera skattepengar...

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Om man får mindre skatt och mer pengar över så kommer ju dom ändå in i rullning, skatt ger inte folk jobb. Det är tillväxt och att folk spenderar mer pengar som ger jobb och tillväxt i det stora hela.
Det där är en ren och skär lögn. Skatter ger jobb. Vi har mängder med lärare, politiker, statstjänstemän, advokater, poliser, läkare, professorer etc. vars löner bekostas med skattemedel. Jag skulle vilja påstå att de flesta läkare gör betydligt mer gott för samhället än det du eller jag sysslar med. Det finns dessutom tusentals företag som har en väsentlig del av sin inkomst direkt eller indirekt från den offentliga sektorn. Mycket av den forskning som bedrivs i offentlig regi (ofta i samarbete med näringslivet) kommer dessutom till nytta i den privata sektorn. De privata och offentliga sektorerna är inte enskilda isolerade organismer utan tätt sammanvävda på många håll.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-02 klockan 19:28
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 19:35 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det där handlar om rättvisa, medmänsklighet och solidaritet, ord jag vet att du inte kan stava till.
Är alltid lätt att använda sådana ord när det är andra som får betala största delen av det.

Sedan är sanningen att många problem är skapade av folks totalt egna dumhet, någon gång får folk lära sig att lösa sina egna problem och inte alltid hoppas andra ska lösa dom hela tiden.

Grekland är senaste bra exempel, dom vill att andra ska lösa deras problem men inte ta konsekvensen för det.

Sedan tycker jag inte det är en rättighet att kunna få saker, man får leva efter den standard man har råd med.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg

Det där är ju bara ett dåligt skämt. Får man inte ha åsikter om skolan när man är klar med sin utbildning? Med den "logiken" skulle vi inte ha några politiker alls utan ren anarki.
Åsikter kan man väl alltid ha, men tycker det är jävligt fel att tycka en person som betalar mer skatt än en själv gör fel om man inte vill betala alla sina pengar i skatt.

Då tycker jag personen även ska gå till skatteverket och säga att han vill ha ännu högre skatt.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Tvärtom, det är nog alla mycket väl medvetna om, det handlar inte om att tjäna pengar genom att spendera skattepengar...



Det där är en ren och skär lögn. Skatter ger jobb. Vi har mängder med lärare, politiker, statstjänstemän, advokater, poliser, läkare, professorer etc. vars löner bekostas med skattemedel. Det finns dessutom tusentals företag som har en väsentlig del av sin inkomst direkt eller indirekt från den offentliga sektorn. Mycket av den forskning som bedrivs i offentlig regi (ofta i samarbete med näringslivet) kommer dessutom till nytta i den privata sektorn. De privata och offentliga sektorerna är inte enskilda isolerade organismer utan tätt sammanvävda på många håll.

Skatter ger självklart en viss del jobb, men det är jävligt dyra jobb då extremt mycket försvinner på vägen rent i administrativt.

Hade varit betydligt billigare ha lägre arbetsgivaravgifter så företagen kan anställa mer personer än företagen ska betala hög skatt som samtidigt ska gå igenom hela systemet till socialen som sedan ska betala ut det till någon person.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 19:49 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Är alltid lätt att använda sådana ord när det är andra som får betala största delen av det.
Så din grundtanke är att bara de som har tillräckligt hög inkomst ska få bestämma över de resurser samhället förfogar över? Var går gränsen? Bra att veta menar jag så dina meningsmotståndare vet när man får ha en åsikt. Samtliga lagar och regler gäller för alla människor, man kan inte ha en lag som gäller för dig och en för arbetslösa Per-Arne, 62. Ni bägge har precis lika stor, eller liten, rätt att besluta om hur höga skatterna ska vara och vad de ska användas till. Så fungerar en demokrati och så ska det naturligtvis också vara. Du kan självklart flytta till ett annat land om det inte passar dig men då ska du också bedriva din verksamhet där.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan är sanningen att många problem är skapade av folks totalt egna dumhet, någon gång får folk lära sig att lösa sina egna problem och inte alltid hoppas andra ska lösa dom hela tiden.
Naturligtvis är det så men det innebär väl inte fördenskull att det är rätt att oskyldiga ska behöva lida, svälta och dö? Det är dessutom vi européer som orsakat eller förvärrat många av de problem som många länder i Afrika ännu lider av. Då har vi idag ett visst ansvar att försöka reparera dessa skador.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan tycker jag inte det är en rättighet att kunna få saker, man får leva efter den standard man har råd med.
Ingen har påstått något annat men det finns en gräns. Alla har rätt till ett drägligt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Åsikter kan man väl alltid ha, men tycker det är jävligt fel att tycka en person som betalar mer skatt än en själv gör fel om man inte vill betala alla sina pengar i skatt.
Ingen har påstått att du eller någon annan ska betala alla sina pengar i skatt. Jag tycker tvärtom det är bra att vi har många miljonärer i Sverige idag.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Skatter ger självklart en viss del jobb, men det är jävligt dyra jobb då extremt mycket försvinner på vägen rent i administrativt.
Sjukvård och högteknologisk forskning är de facto mycket dyrt, ja, men det är lyckligtvis väldigt få som inte tycker de investeringarna är värda att göra. Läkare och forskare gör betydligt större nytta för samhället än du och jag men det finns ett behov av alla.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Hade varit betydligt billigare ha lägre arbetsgivaravgifter så företagen kan anställa mer personer än företagen ska betala hög skatt som samtidigt ska gå igenom hela systemet till socialen som sedan ska betala ut det till någon person.
Det är en väldigt liten andel av företagsskatterna som går till socialbidrag. Att vi måste ha socialbidrag kommer vi aldrig ifrån, det är inte mycket att göra åt. Däremot kan jag hålla med dig om att lägre arbetsgivaravgift kan vara bra i vissa lägen, framför allt när det handlar om relativt nystartade företag. Unga innovativa företag ska stöttas, att slänga skattepengar i sjön som Mauds yngre tvilling Annie Lööf gjorde nu med Facebook är ju rent ut sagt vansinnigt. Lägre arbetsgivaravgifter rakt av är förmodligen inte särskilt gynnsamt. Företag anställer inte per automatik fler personer bara för att deras kostnader minskar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-02 klockan 20:26
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 20:01 #9
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 198
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 198
Håller med till en del, jag har varit halft arbetslös ett bra tag, och aldrig haft en stabil inkomst, jag tycker fortfarande inte att de som tjänar mer ska få betala så hög skatt vi idag har.

Men samtidigt är det väl självklart att några människor ska kunna leva som kungar, och trycka ner resten till ghetton, bara för att dom kanske har problem (jag lider av ADHD och kommer nog aldrig få chansen till något då jag dagligen lider av oerhörd stress även att jag inte har något att stressa för).

Blev faktiskt lite chockad när jag fick veta hur mycket skatt jag skulle bli tvungen att betala på jobb när man har eget företag.

Men samtidigt måste det väl kännas självklart att någon med mer lön, bör betala mer skatt, dom klarar sig ju ändå!
Det finns ju människor som inte klarar sig på sin lön och måste få något slags bidrag för att överleva vardagen, du kan väl inte mena att det är rätt åt dom?
Kekke är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 20:30 #10
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Så din grundtanke är att bara de som har tillräckligt hög inkomst ska få bestämma över de resurser samhället förfogar över? Var går gränsen? Bra att veta menar jag så dina meningsmotståndare vet när man får ha en åsikt.
Att det är rimligt att man själv får bestämma över sina egna pengar, är ju orimligt betala så hög skatt det faktiskt blir på summor på miljoner.

Skulle även formulera det som "dom resurser samhället snor från folks konton".

Är rätt orimligt att betala över 1 miljon i skatt om man vill få kvar 1 miljon, vilket du inte får ett jävla skit för. Du får ju inget förmåner bara förluster.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Naturligtvis är det så men det innebär väl inte fördenskull att det är rätt att oskyldiga ska behöva lida, svälta och dö?

Så har det alltid varit, i många fall så löser inte bistånd några problem utan förlänger folks lidande bara. Lösningen är att minska befolkningen inte föda mer barn, jag personligen tycker man är bra jävla dum att man vill föda barn som kommer dö och svälta.

Där är även bra exempel på många problem skapas av folks egna dumhet.

Mycket pengar åt helvete för saker som inte löser grundproblemet, bara kolla på FN & Nato, kostar jävla massa pengar men dom får inte lägga sig i konflikter.

Många problem hade kunnat lösas med militära medel i många länder, men då hade folk gnällt över det istället.

Det är bara att bränna pengar, mycket politik och skitsnack men ingen som faktiskt gör något i verkligheten. Alla är så jävla fega, och kollar bara på och tycker dom är så duktiga när dom skickar lite mat när dom låtit folket svälta nästan till döds.


Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Ingen har påstått något annat men det finns en gräns. Alla har rätt till ett drägligt liv.
Det betyder inte att man ska ha rätt bo i valfri stad och få sitt boende betalt, eller att man ska ha rätt att kräva ha råd med den maten man vill köpa.

Eller ha råd att vara ute och roa sig.

Samtidigt tror jag stor del av samhället löser det bra, tror nästan alla ställer upp för egna vänner och släkt.

Är mer rimligt att kompisen kan bjuda på pizza än att staten ska betala ut skattemedel för personen ska kunna äta pizza.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Ingen har påstått att du eller någon annan ska betala alla sina pengar i skatt. Jag tycker tvärtom det är bra att vi har många miljonärer i Sverige idag.
Är det rimligt att om man vill ha ut 1 miljon efter skatt att behöva betala över 1 miljon i skatt för det? Och sanningen är ju att du får ju inget mer än en person som betalar 100k i skatt.

Om vi ska vara ärliga, hur många % av större/stora företag skatteplanerar INTE? Så är ju verkligheten. Börjar man få stora överskott så åker pengarna ut från landet så är ju ändå verkligheten och har ju alltid varit så.



Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Sjukvård och högteknologisk forskning är de facto mycket dyrt, ja, men det är lyckligtvis väldigt få som inte tycker de investeringarna gör nytta. Läkare och forskare gör betydligt större nytta för samhället än du och jag men det finns ett behov av alla.
Forskning är dyrt ja, sanningen är ju ändå att är företag som lägger beslag på patenten och ändå har som mål att göra så stora vinster på det.

Medicin och läkemedel är dyrt just för det är privata företag som äger patentet och som vill ha så stor avkastning som möjligt.

Hade forskningen stannat inom staten och landet äger patenten så hade det blivit något bra för skattepengarna. Men att staten ska behöva betala dyra pengar för medicin från dom privata företagen är rätt dåligt sätt.

Där blir det fel på något sätt.

[/QUOTE]



Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är en väldigt liten andel av företagsskatterna som går till socialbidrag. Att vi måste ha socialbidrag kommer vi aldrig ifrån, det är inte mycket att göra åt. Däremot kan jag hålla med dig om att lägre arbetsgivaravgift kan vara bra i vissa lägen, framför allt när det handlar om relativt nystartade företag. Lägre arbetsgivaravgifter rakt är förmodligen inte särskilt gynnsamt.
Visst kommer det alltid finnas skatt som går till socialbidrag, även om jag tycker det kan hanteras bättre flödet av pengarna för få bättre resultat.

Men har åsikten att skattepengar endast ska gå till landet, inte att pengarna ska gå till bistånd eller för betala massa pengar på dyra flyktingkostnader.

Sedan om folk väljer att skänka pengarna till röda korset eller andra sådana ställen om dom får mer pengar över om staten slutar hantera skattepengar för sådant.

Jag tycker det är väldigt dåligt att ge pengar till andra än till det egna folket när landet har hög arbetslöshet och andra problem.
patrikweb är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017