Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Krig Iran

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-09, 00:43 #1
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Det verkar som ett krig i Iran inte är alldeles långt borta...

Operation Brimstone...
(Någon militärövning där det enligt flera stora tidningar/källor har
tränats för att blockad av Iran sjövägen har genomförts senaste tiden
och att det i skrivande stund är på väg en större flotta till persiska viken)

Iran är i mina ögon en krutdurk som sakta fylls på genom massa diplomatiskt
bråk, en halvgalen president med konstiga utspel/uttalanden-med inbakade "hot"
osv...osv..osv....

Frågan är väl inte om utan NÄR det snäller där nere...

Jag skulle inte bli minsta lilla förvånad om
bensinpriserna skulle väl närma sig 20-lappen om det skulle hända...

Sen är väl frågan om inte diverse terrorister skulle använda ett sådant krig
som språngbräda och utföra diverse attacker...

Skulle då andra länder dras in i detta krig så kommer det bli en härlig soppa!

Det finns ett antal som använder termen "WWIII" när de skriver om Brimstone
och vad som kan vänta runt hörnet....

Vad tror ni WN:are ?
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 00:59 #2
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Jo den halvgalna presidenten kanske vill ge oss i resten av världen en avskedspresent före hans ämbetsperiod tar slut,
så han säkert blir ihågkommen för oöverskådlig framtid.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 01:02 #3
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 132
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 132
Den som skulle anfalla Iran är ju isåfall USA och efter Irak har dom nog svårt att få opinionen både hemma och i FN att gå med på något sådant.

Iran är nog även om dom är religiösa fanatiker inte så dumma att dom anfaller någon oljestat och riskerar att ge USA mandat att ingripa. Eller att dom skulle få för sig att anfalla USA.

Israel kommer inte att anfalla utan stöd av USA.

Ryssarna har inte råd eller tid att anfalla eller stödja någon, dom har sina egna problem att sköta.

Jag tror att det bara är en massa munväder just nu. Om 10 år eller så, kanske... När folk glömt Irak.
Drew är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 01:06 #4
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
Allt är spel mellan de två länderna och har varit det under längre tid. Det var USA som fixade dit regimen.

Angående presidenten, han är inte bra. Men det var faktiskt inte folket som valde.

Om det utbryter ett krig, kommer Iran krossas efter 10 dagar, men efter det kommer, som Clonix säger, terrorismen ta över. Talibaner och serminister.
Spekulera går ju, men krig är ej nära. Kan även bli farligt då Iran har kärnvapen.

Vill dock inte skriva allt för mycket här då det inte är bra, om man tänker på regimen.
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 01:20 #5
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Det lär nog ta en dryg månad för USA att besegra Iran. Det var ungefär den tiden det tog för att besegra Irak.
För det kriget tog slut den 1/5-2003 enligt Bush och det har vi alla märkt.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 01:33 #6
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 688
De räknar på ett annorlunda sätt, vet du.
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 01:58 #7
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Nu kan det vara lite partiskt av mig, men min far är från iran. Har dock aldrig besökt det landet.

Citat:
Den som skulle anfalla Iran är ju isåfall USA och efter Irak har dom nog svårt att få opinionen både hemma och i FN att gå med på något sådant.
Vad har FN med det hela att göra? FN röstade emot kriget i Irak, men USA brydde sig inte. Jänkarna vet bäst. Komiskt, landet som vill införa demokrati världen runt har problem att följa det dom _vill_ lär ut.

Citat:
Israel kommer inte att anfalla utan stöd av USA.
Så sant så. Israel gör inte mycket utan USA´s hjälp. Fick jag en krona för varje gång USA lägger in sin veto för Israel hade jag suttit på min yatch nu och druckit drinkar med B. Gates.

För det andra är denna diskussion en intressant ämne. Hur kommer det sig att det är okej för Israel att ha kärnvapen men inte andra länder i mellanöstern?

Citat:
Ryssarna har inte råd eller tid att anfalla eller stödja någon, dom har sina egna problem att sköta.
Ryssland skulle knappast attackera Iran. Ryssland har stort behov av den iranska oljan, då ryssland och kina är dom 2 länder som iran exporterar mest olja till. Ryssland har försvarat iran sista året eller så. Att så länge Iran håller sig till kärnkraft för att utvinna el så är det okej (d.v.s. hålla sig under 5%).

Citat:
Om det utbryter ett krig, kommer Iran krossas efter 10 dagar, men efter det kommer, som Clonix säger, terrorismen ta över. Talibaner och serminister.
Intressant. Vart skulle alla dessa talibaner komma ifrån? Afghanistan? Finns knappt några talibaner i Iran. Majoriteten är shia muslimer, resten är sunni.

Citat:
Det lär nog ta en dryg månad för USA att besegra Iran. Det var ungefär den tiden det tog för att besegra Irak.
För det kriget tog slut den 1/5-2003 enligt Bush och det har vi alla märkt.
Längre skulle det ta om man gick till attack med marktrupper. Varför? Jo, för att iran har åtminstone en arme. Iran har ej lidit av en massa sanktioner som irak. Så det har funnits pengar att spendera på armen. Men det är inte den stora poängen. Det finns vad jag läste sist, över 80 tusen människor som är villiga att ta sitt liv för Iran (självmordsbombare). Och denna siffra kan du räkna med att höja ifall ett krig skulle bli av.



Jag hoppas självklart inte kriget blir av, precis som med Irakkriget. Men tyvärr är USA ute och leker världspolis. Må flera amerikanska soldater i Irak och Afghanistan dö, för varje soldat som dör så är det ett litet steg närmare frihet för respektive land.
Det går även för hamas och hizbollah, kämpa på.

Sist men inte minst, så vill jag citera en av dom mest intelligenta människorna på denna planet. En amerikansk professor vars namn är Norman Finkelstein (hans föräldrar överlevde andra världskriget och hela familjen är judar).

My parents went through World War II. Now, Stalin’s regime was not exactly a bed of roses. It was a ruthless and brutal regime, and many people perished. But who didn’t support the Soviet Union when they defeated the Nazis? Who didn’t support the Red Army? In all the countries of Europe which were occupied – who gets all the honors? The resistance. The Communist resistance – it was brutal, it was ruthless. The Communists were not... It wasn’t a bed of roses, but you respect them. You respect them because they resisted the foreign occupiers of their country. If I am going to honor the Communists during World War II, even through I probably would not have done very well under their regimes... If I’m going to honor them, I am going to honor the Hizbullah. They show courage, and they show discipline. I respect that.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 02:04 #8
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
En sista sak, om man attackerar Iran och anger att det beror på att man tror iran utvinner uranium för att tillverka kärnvapen så ljuger man igen, precis som i irakkriget som egentligen handlade om olja.

Jag var på denna hemsida för ett par månader sen och läste rapporter och då stog det att Iran ligger på en nivå under 5% som enligt lagen är lagligt. Det räcker att utvinna uranium under 5% för att använda till kärnkraftverk, men över det det..

http://www.iaea.org/

Läs och se om jag har fel.


G.W.B. #1 terorrist in the world.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 02:25 #9
akkeman akkeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 174
akkeman akkeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 174
Iran kommer att dras in i krig bland annat pga finansiering av Hisbollah, Hamas, och allt vad skroten heter som håller igång oroshärdar lite varstans.

Dock är jaeg icke säker på att det blir USA som gör slag i saken.
akkeman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 02:35 #10
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Originally posted by akkeman@Aug 9 2008, 02:25
Iran kommer att dras in i krig bland annat pga finansiering av Hisbollah, Hamas, och allt vad skroten heter som håller igång oroshärdar lite varstans.

Dock är jaeg icke säker på att det blir USA som gör slag i saken.
Varför skulle Iran dras in i ett krig pga finansieringen av hezbollah och hamas?
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017