Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Indexera gästbok

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-02, 15:46 #1
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Hmm,
Jaq har just kommit på att sökmotorerna inte indexerar min gästbok (PHP & MySQL) utan tittar bara på den första sidan (max 2 sidor) och jag har över 4.000 sidor gästbok om man skulle ha en "Visa alla" knapp. Men jag tror inte sökmotorerna skulle gå på det heller för den sidan skulle ta för lång tid att ladda?

Jag har funderat på att ha visa sidan 1 - 10 osv i stället för bara "nästa sida" som jag har nu. Men då skulle nog bara dom första 10 sidorna indexeras.

Någon som har en lösning på hur jag ska göra för att alla sidorna ska indexeras?
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-02, 15:52 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Tricket är att google nästan aldrig indexerar fler än 3 nivåer.. och inte så många länkar från sidor som inte är indexsidor med bra rank. Alltså måste du på något sätt visa google länkarna till dina äldre sidor någonstans. Problemet är att du sprider då ut din länkjuice mellan många urler och det är inte alls säkert att det är bättre på något sätt. Jag skulle rekommendera din 1-10-lösning men kanske med 20 eller 30 sidor på en gång. Alternativt att du gör en arkivsida som innehåller länkar till alla sidorna.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-02, 18:05 #3
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
hur stor fördel är en google sitemap i sammanhanget?
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-02, 20:07 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Google sitemap hjälper google att hitta sidor, men om det inte finns några inlänkar så skiter den i dig ändå. Jag har iaf inte märkt att google frivilligt indexerar "fler" sidor för att man använder det.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-02, 22:30 #5
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
En arkiv sida låter väl som det vettiga då. Kan ju aldrig vara fel att utöka sin sajt med 4.000 sidor text Sen om varje sida har länkar med. tex. "denna gästbok sponsrar av xxx.com"
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-02, 22:49 #6
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Sidorna som visar gästboken har dynamiskt innehåll. m_guestBook.php förstasidan, m_guestBook.php?record=20 nästa sida osv. Försök ha så permanenta URL:er som möjligt.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-03, 16:26 #7
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 240
Ja precis så har gästboken sina sidor/URL'er, men vad menar du med permanenta URL'er och hur? Har du någon sida jag kan titta på eller förslag?

Har man en sida med länkar till alla sidor i PHP som fylls på automatiskt spelar det väl ingen roll?
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-03, 18:59 #8
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Om det senaste gästboksinlägget har id 100 så kommer sidan m_guestBook.php?record=20 innehålla inlägg 80 t.om. 61. Så fort någon skriver ett nytt inlägg kommer innehållet i m_guestBook.php?record=20 ändras till inlägg 81 t.om 62. Google har inte en chans att hinna med att uppdatera sitt index på alla drygt 2000 sidor i gästboken varenda gång någon skriver ett inlägg.

Förslag på lösning:
Ta istället sidnummer som argument till gästbokssidan där sidan noll innehåller de första inläggen som skrevs. Definiera att varje sida innehåller 20 inlägg (precis som nu). Går man in på m_guestBook.php?page=13 så ser man alltså inlägg id 280 t.om. 299. För att undvika att sidan med de senaste gästboksinläggen (dvs. dit man kommer när man klickar på "Gästboken" i menyn) har mindre än 20 inlägg (t.ex. när det bara finns 2003 inlägg i gästboken kommer den senaste sidan bara innehålla 3 inlägg) får du göra ett undantag där den alltid plockar fram de 20 senaste. Det blir även problem när man surfar från senaste sidan till näst senaste (eftersom de kan innehålla samma gästboksinlägg), men där kan du också göra ett undantag som verkar lämpligt.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017