Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nedskrivning av inventarier

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-03, 11:12 #1
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Om jag år 0 köper inventarier för 100 000, jag skriver ned dem med 10% ska då inte inventarievärdet minskas ner till 90 000 på den ingående balansen? Året efter, gör jag avskrivning på 10% av ursprungsvärdet, eller 10% ingående värdet, eller kan jag välja själv i samförstånd med revisorn?
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-08, 16:27 #2
rudberg rudberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 79
rudberg rudberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 79
Korrekt och du gör nedskrivning med 10% på ursprungsvärdet även andra året (och nästkommande) så det kan du inte riktigt välja själv. Skulle f ö tro att revisorn kommer att invända mot 10 år också, och i stället föredra tre eller fem år, då 10 år är dj-t ovanligt utanför typ pappersmassemaskiner i miljard-klassen och sånt har jag hört någon gång.
rudberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-08, 20:16 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Tre till fem år är väl mer normalt för avskrivning och det ligger ju i ditt intresse att skriva av så snart som möjligt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-08, 23:37 #4
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Jag vill inte vara någon petimeter men det är stor skillnad på nedskrivning och avskrivning. Utgår från att du menar avskrivning i denna frågan.

Avskrivningstakten ska motsvara levnadstiden. Hur länge kommer inventarien förväntas ge dig intäkter, så länge ska den skivas av. Enkelt förklarat.

Det vanligaste är att det sker på fem år. Tio år är lika ok så länge det finns en hållbar motivering.

Sen är det viktigt att ha i beaktande att skatteverket inte uppskattar tre års avskrivningen. Då det innebär att du skriver av fortare än vad som skattemässigt är tillåtet. För att undvika problem jobb med att hålla reda på vad som är avdragsmässigt korrekt så råder jag dig att undvika det.

Lycka till!
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017