Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dum fråga-ompekning av domæn.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-03, 15:39 #1
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Standard Dum fråga-ompekning av domæn.

Jag pekade om ett domænnamn från en regiastrar till mitt webbhotell, det ænda som krævdes va att byta dns servern till Bineros server. Sedan lægga till den i kontrollpanelen.

Det jag inte førstår ær hur detta fungerar, jag kan ju lægga till vilken domæn som helst. æven de som inte ær mina? T.ex om volvo.se pekade mot bineros server, kan jag lægga till den och børja anvænda den?
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 15:40 #2
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Captcha Visa inlägg
Jag pekade om ett domænnamn från en regiastrar till mitt webbhotell, det ænda som krævdes va att byta dns servern till Bineros server. Sedan lægga till den i kontrollpanelen.

Det jag inte førstår ær hur detta fungerar, jag kan ju lægga till vilken domæn som helst. æven de som inte ær mina? T.ex om volvo.se pekade mot bineros server, kan jag lægga till den och børja anvænda den?
Du kan ju lägga in den i deras system, men det ger dig inte möjligheten att peka om domännamnet. Du måste överföra domänen till Binero för att få kontroll av den, detta sker endast med en EPP-kod som nuvarande registrar lämnar ut.

Det steg du missar är att du kan på din domän byta DNS-servrar eftersom du har den kontrollen, lägger du in volvo.se så kommer du inte kunna göra detta.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 15:49 #3
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
Precis.. På binero kallar dom det auktoriseringskoder som finns under domännamn i menyn där man kan generera dessa för sina domäner.
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 15:57 #4
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 185
Ær det inte øverføring av domæn ni førklarar nu? T.ex om jag har en domæn hos Godaddy men vill koppla den till mitt webbhotell, måste jag då øverføra domænet helt och hållet till Binero?
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 16:50 #5
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
razor razor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 175
Hänger inte riktigt med. Du undrar om man kan kapa ett domän bara det pekar mot ditt webbhotell?
razor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 17:00 #6
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
Om domänen redan finns i systemet så bör det inte gå att lägga in den igen på ett annat konto hos t.ex Binero. Jag hade det problemet med 5 domäner som jag köpte och skulle flytta till Loopia men det gick inte att göra på egen hand för någon gammal ägare hade inte tagit bort dem från sina konton.

Men rent teoretiskt skulle du kunna lägga upp volvo.se på Binero och fick sedan Volvo för sig att peka om domänen dit utan att först lägga upp den själv (och då märka att den redan fanns registrerad) så skulle trafiken komma till dig.

Alternativt om det skulle vara så att någon annan kund hos samma leverantör försökte t.ex sända mail till Volvo och att ISP då kollade DNS-serverns för upplagda domännamn hos sig först och då skulle hitta att volvo.se låg på samma server och sända mailen dit. Men det tror jag inte att någon gör i dagsläget.

Hade dock ett sådant problem med Tele2 i slutet av 90-talet när alla kopplade upp sig med modem. Då hamnade mail från de som var modemkunder hos Tele2 fel ett tag då de stannade på deras server fast domänen det gällde var uppsagt, utgången och flyttad till annat hotell.

Senast redigerad av petlin den 2011-01-03 klockan 17:06
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-03, 17:01 #7
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Citat:
Ursprungligen postat av Captcha Visa inlägg
Ær det inte øverføring av domæn ni førklarar nu? T.ex om jag har en domæn hos Godaddy men vill koppla den till mitt webbhotell, måste jag då øverføra domænet helt och hållet till Binero?
Precis så där håller jag på. Jag köper en domän hos GoDaddy och använder mig sedan av den borta på ett svenskt webbhotell.

Domänen behöver inte överföras. Du behöver endast pilla lite på dina inställningar för domänen borta hos GoDaddy. Ändra namnservrarna till det ditt webbhotell ber dig göra.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017