Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Yoast och nofollow

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-02, 17:41 #1
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Standard Yoast och nofollow

Jag uppdaterade precis ett Woo-tema och de har lagt ner sin SEO-funktion, och rekommenderade Yoast. Och Yoast har en import-funktion för Woo. Allt bra så långt.

Men nu ser jag att det står nofollow på alla sidor i meta-texten.

<meta name="robots" content="index,nofollow"/>

Hur ändrar jag i Yoast så att nofollow försvinner?
Andreas_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-02, 19:00 #2
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
Under "Titles & Meta" ändrar du inställningar som har med index & follow att göra för olika sidtyper. Kanske också kan vara värt att kolla upp att det faktiskt är Yoast som har gjort meta-inställningar och att de inte finns i header-filen för temat.
tnek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-02, 23:28 #3
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Jag skulle skrivit att det gällde alla typer av sidor, inlägg etc. Kan inte hitta något val för att ändra på allt.

Det verkar vara Yoast som är orsaken.

En lösning vore kanske att klicka på reset. Men jag är rädd att beskrivningarna försvinner då.
Andreas_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-04, 21:36 #4
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Nu har jag märkt att det är alla inlägg, sidor etc som jag hade innan jag installerade Yoast som fått nofollow, alla nya är däremot korrekta. Det måste blivit något fel i importen av inställningarna.

Finns det något sätt att ta bort nofollow i på alla ställen? Dvs om det inte går att fixa i Yoast, finns det något annat sätt?
Andreas_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-04, 23:46 #5
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
Det går att ställa in manuellt, när du är inne och redigerar ett inlägg hittar du Yoast SEO en bit under textredigeraren och där i fliken "Avancerat" kan du ändra follow/nofollow.

Rör det sig om mycket som ska ändras hade jag nog dock försökt fixa det via databasen på något sätt.
tnek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-05, 00:50 #6
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Andreas_P Andreas_P är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 44
Tack tnek, jag uppskattar verkligen hjälpen.

Nu gick jag in på Avancerat, och mycket riktigt så kunde jag där ställa in de manuellt. Högst märkligt så var inställningen follow, fast metan visar nofollow.

Men, när jag klickade på Uppdatera för inlägget. Då LÖSTE DET SIG. Det såg för övrigt ut som att meta-informationen uppdaterats så att det inte är import-strukturen som visas längre utan Yoasts egna upplägg. Så det verkar bra.

Det är typ 900 inlägg och sidor som måste justeras. Men jag tror jag måste uppdatera en annan sak manuellt också på alla sidor och inlägg, så jag får väl gneta mig igenom allt. Får ta en timme om dagen.

Märkligt nog så finns ingen robots-meta alls efter jag gjort detta. När jag klickar på "Redigera filer" i Yoast så står det också "If you had a robots.txt file and it was editable, you could edit it from here.". Jag vet inte ens vad jag ska ställa för fråga, men har du någon kommentar till robots-grejen?
Andreas_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-05, 01:41 #7
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
tnek tnek är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas_P Visa inlägg
Det är typ 900 inlägg och sidor som måste justeras. Men jag tror jag måste uppdatera en annan sak manuellt också på alla sidor och inlägg, så jag får väl gneta mig igenom allt. Får ta en timme om dagen.

Märkligt nog så finns ingen robots-meta alls efter jag gjort detta. När jag klickar på "Redigera filer" i Yoast så står det också "If you had a robots.txt file and it was editable, you could edit it from here.". Jag vet inte ens vad jag ska ställa för fråga, men har du någon kommentar till robots-grejen?
Oj oj, 900 sidor och inlägg låter ju lite drygt att behöva ändra manuellt, men om du ändå ska ändra nåt annat så blir det ju iaf inget extrajobb om problemet löser sig när inlägget uppdateras.

Har du en robots.txt-fil i rooten så kan du redigera den via Yoast, det har nog ingenting med meta-robots att göra. Om inte meta-robots är angivet så är default "index,follow", behöver du någon annan inställning, t.ex. att du inte vill indexera arkiv-sidor bör du kunna ändra det under Titles & Meta > Post types så alla arkiv-sidor får "noindex, follow" som meta robots-värde.
tnek är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
wordpress, yoast


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017