Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


digitav tv kort funkar inte, men analoga funkar fint..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-02, 17:04 #1
nabil_akhlaques avatar
nabil_akhlaque nabil_akhlaque är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 446
nabil_akhlaque nabil_akhlaque är inte uppkopplad
Flitig postare
nabil_akhlaques avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 446
Standard digitav tv kort funkar inte, men analoga funkar fint..

hejsan,
jag har ett skumt problem..
det är så att jag har en analog tv kort just nu som funkar helt perfekt!

kopplingen ser ut såhär...

antennuttag ---> koaxialkabel ---> analoga tv kortet....

problemet är att mitt tv kort är för gammalt för att funka med win7, så då tänkte jag uppgradera mitt tv kort, men det fanns inte analoga på dustinhome, så jag köpte ett digitalt tvkort... men nu får jag inte in några som helst kanaler... :S

måste jag använda mig utav digitalbox eller nåt liknande?
jag bor en HSB fastighet, och vet att vi (föreningen) har något konstig avtal med comhem, så vi får in svt1,svt2, svt24, tv3, 4:an, 5:an, tv6, mtv, tv4 plus, tv4 sport... utan någon som helst digitalbox eller så...


eller bästa skulle nog vara ifall jag hittade drivrutiner för mitt gamla analoga kort som funkar med win7 "Asus TV7134 WDM video Capture".. nån som har lust att hjälpa till?
nabil_akhlaque är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-02, 17:42 #2
tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 29
tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 29
Om du bor i ett comhem-hus så sänder dom ut gamla hederliga analoga signaler i vad de kallar sitt "analoga basutbud" vilket du har gratis via din förening,
men vill du ta emot digitala signaler i samma uttag måste du ha deras abbonemang med kort och en digitalbox för att få in några kanaler alls.

De så kallade "fria kanalerna" i marknätet som du kan få in med tex en egen tv-antenn på taket finns inte med i comhems uttag, tyvärr
Med lite tur om du har bra mottagning där du bor kan du få in de fria kanalerna med en bra bordsantenn eller liknande, men det är inte alls säkert att det funkar.. testade själv en sån där liten mottagare till laptopen för något år sedan med det var inte lätt att hitta någon bra mottagning...
tintinskoog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-02, 17:45 #3
nabil_akhlaques avatar
nabil_akhlaque nabil_akhlaque är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 446
nabil_akhlaque nabil_akhlaque är inte uppkopplad
Flitig postare
nabil_akhlaques avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 446
Citat:
Ursprungligen postat av tintinskoog Visa inlägg
Om du bor i ett comhem-hus så sänder dom ut gamla hederliga analoga signaler i vad de kallar sitt "analoga basutbud" vilket du har gratis via din förening,
men vill du ta emot digitala signaler i samma uttag måste du ha deras abbonemang med kort och en digitalbox för att få in några kanaler alls.

De så kallade "fria kanalerna" i marknätet som du kan få in med tex en egen tv-antenn på taket finns inte med i comhems uttag, tyvärr
Med lite tur om du har bra mottagning där du bor kan du få in de fria kanalerna med en bra bordsantenn eller liknande, men det är inte alls säkert att det funkar.. testade själv en sån där liten mottagare till laptopen för något år sedan med det var inte lätt att hitta någon bra mottagning...
hmmm... det var inte riktigt svar på min fråga... :S
kan jag ta emot analoga signaler i min digital TV-kort?
nabil_akhlaque är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-02, 18:06 #4
tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 29
tintinskoog tintinskoog är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 29
aah sorry, nej ett digitalt tv-kort kan inte ta emot analoga signaler om det inte är ett hybrid-kort d.v.s det ska klara både dvb-c(cable) och dvb-t(terrestial-marksänt)


..vad du kan göra om ditt tv-kort har s-video ingång så kan du sätta en video eller inspelningsbar dvd-spelare eller liknande som har analogtuner imellan och köra ut signalen därifrån via scart till s-video...

Senast redigerad av tintinskoog den 2010-03-02 klockan 18:10
tintinskoog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-06, 18:23 #5
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Hybridkort är ett kort som klarar Analog & Digitalt, inte vilken standard som den digitala delen klarar.

Dustinhome har visst Analoga & Hybrid kort

http://www.dustinhome.se/lp_5875_388.aspx <= Analoga
http://www.dustinhome.se/lp_5876_390.aspx <= Hybrid (DVB-T)
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-06, 18:48 #6
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Citat:
Ursprungligen postat av tintinskoog Visa inlägg
Om du bor i ett comhem-hus så sänder dom ut gamla hederliga analoga signaler i vad de kallar sitt "analoga basutbud" vilket du har gratis via din förening,
men vill du ta emot digitala signaler i samma uttag måste du ha deras abbonemang med kort och en digitalbox för att få in några kanaler alls.
Det där är faktiskt fel. Comhem har sedan December beslutat sig för att sända "must carry" även digitalt då kvalitén på deras analoga sändningar är så dåliga att jag skulle få bättre mottagning med aluminiumfolie. Dvs SVT1, SVT2 och TV4 sänds gratis utan kort Digitalt.

Det kan dock vara läge att reda ut dom olika standarderna. Det finns FYRA olika standarder för TV.

* Analog TV som sänds på samma frekvensutrymme oavsett om det är via Kabel eller via antenn.
* DVB-C (Dvs. Digital-TV via Kabel)
* DVB-T (Dvs. Digital-TV via Antenn)
* DVB-S (Dvs. Digital-TV via Satellit)

nabil_akhlaque ska ha ett kort i sin dator som klarar DVB-T. Då kommer du få in Comhems "Must carry", deras enklaste basutbud.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-06, 18:53 #7
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
nabil_akhlaque ska ha ett kort i sin dator som klarar DVB-T. Då kommer du få in Comhems "Must carry", deras enklaste basutbud.
Varför DVB-T ?
Dom sänder via Kabel-TV, så därmed är DVB-C det naturliga valet.

Kortet han har idag är troligen ett DVB-T kort, och hade det funkat över DVB-T så hade han fått en signal.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-06, 22:06 #8
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 162
ooskar ooskar är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 162
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Varför DVB-T ?
Dom sänder via Kabel-TV, så därmed är DVB-C det naturliga valet.

Kortet han har idag är troligen ett DVB-T kort, och hade det funkat över DVB-T så hade han fått en signal.
Inte ens det, om han inte har någon digitalbox ska han ha ett analogt kort. DVB-C är endast om han ska ta emot digitala kanalerna från comhem, och då måste han ha ett CA-modul och ett programkort (eller kortdela över nätet) för att kunna se på tv. (har hört att comhem öppnat några kanaler fria i det digitala nätet, men vet inte vilka ännu)
ooskar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-07, 09:12 #9
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Här får man in SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, Barnkanalen, TV4, TV6 och Axess via digitalbox utan isatt kort. (Samt SVT1+2 utan ljud men uppläsning av textningen och Comhems egna reklamkanal.) Synd att inte åtminstone alla kanaler som man har med i analoga grundutbudet sänds okodade.

Om man har problem med att ta emot de marksända kanalerna är ett tips att testa med en antennförstärkare. Och förstås bättre antenn om man bara har en 10 cm lång antenn som följde med TV-kortet.

Finns det något som rent tekniskt hindrar utsändning av DVB-T (utöver DVB-C) via kabel-TV-nätet?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017