Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur ökar jag pagerank?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-06, 13:32 #11
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Ursprungligen postat av hans99
Citat:
Ursprungligen postat av Chran
Citat:
Nej, det räcker med inlänkar för att öka PR, inget annat kan faktiskt öka den. Men vill du höja din ranking i serpen så är förstås relevanta sådana att föredra.


Nja, det spelar faktiskt roll var länkarna kommer ifrån. Framförallt påverkar det vilken PR de länkande sidorna har. Annars skulle det ju vara lite för enkelt att höja sin PR med olika spam script osv.

Ganska bra kommentar. Jag tar och lägger till lite till den...

För toolbar PR just nu från senaste exporten ligger man mycket nära ursprunglig PR algoritm. Detta här nog mindre att göra med SERP än någonsin tidigare.

Hur som helst oavsett vad man anser / tror om det är det med ganska få undantag just nu för toolbar PR egentligen bara PR på inlänkarna som har betydelse och deras "totala kraft" enligt algoritmen.

Ett fåtal inlänkar kan räcka utmärkt även för väldigt högt PR om de har högt PR. Det innebär emellertid inte bra ranking eller många besökare.

Är man intresserad av att se hur SERP:arna skulle se ut om de följde Googles toolbar PR känner jag att man nog kommer närmare i Live numera.
Hola hans99, long time no see

Nja, inte är man närmare rankingen mot TBPR i Live inte .. snarare tvärtom. Kanske beror på att vi följer "olika serp:s".

PR är som sagt "overated" som så mycket annat inom SEO. PR är bara en faktor som får mindre och mindre betydelse. Ok, vill man sälja länkar och få högt pris per länk, så kanske det är en bra "mätfaktor" ... fast, inte ens då, men många tror sig kunna ta bra betalt för sina länkar enkom på hur hög PR siten har.

Jag har siter med PR 0 - 4 och de "låg PR siterna" rankar högre i SERP:en än många siter med hög PR.

Vad är viktigast? Hög PR eller hög ranking i SERP:en? Jag väljer nummer 2 och fokuserar på det än att försöka öka på PR, vilket inte säger ett smack.

Vill du öka PR på din site så ser du till att siten hela tiden, kontinuerligt, får in nya länkar. Stannar du upp med att få inlänkar kommer din PR att sjunka, men din ranking i SERP:en kommer, troligen, att bestå då inlänkarna har fått lite ålder, siten har fått lite mer ålder ...

Så igen. Vad är viktigast? Hög PR eller hög ranking i SERP:en?

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 13:38 #12
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
Jag menar att Live! ligger väldigt nära ursprunglig PR-algoritm. Förr var det inte så men det är så numera. Tänk här att en del av deras gamla onpage kvarstår och att det kan ligga tidsglidning. Vidare att deras index är mindre.

Hur kom du till din slutsats? Har du någon bra spindel för PR-beräkning?

LTNS :P Här är bra annars. Börjar närma mig 6 kk / dag på viktigaste webbplatsen. Fast det är klart den har ju ett väldigt tråkigt ämnesområde. "Pryl-tidningen" konverterar rent av bättre med bara 1000 unika / dag :blink:
hans99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 13:42 #13
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Citat:
Så igen. Vad är viktigast? Hög PR eller hög ranking i SERP:en?
Tja, jag tror inte att det ena utesluter det andra. Snarare att det går hand i hand (i viss mån).

Citat:
Jag har siter med PR 0 - 4 och de "låg PR siterna" rankar högre i SERP:en än många siter med hög PR.
Givetvis väger också andra faktorer in, sidans relevans för sökordet t.ex. PR är bara en av många faktorer.
Chran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 13:47 #14
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
hans99 hans99 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 167
Citat:
Originally posted by Chran@Feb 6 2009, 14:42
Citat:
Så igen. Vad är viktigast? Hög PR eller hög ranking i SERP:en?
Tja, jag tror inte att det ena utesluter det andra. Snarare att det går hand i hand (i viss mån).

Citat:
Jag har siter med PR 0 - 4 och de "låg PR siterna" rankar högre i SERP:en än många siter med hög PR.
Givetvis väger också andra faktorer in, sidans relevans för sökordet t.ex. PR är bara en av många faktorer.
Ok men vad menar ni här med PR?

Diskuterar ni toolbar PR eller en tänkt PR-faktor enligt patenten som ingår som en av de faktorer Google använder för att besluta ranking.

Annars så handlar det ju om vad man vill uppnå. Själv vill jag ha många besökare därför att mina ämnesområden är inte särskilt intressanta annonseringsmässigt och jag säljer inte sökmotorvänliga länkar. Därför är ranking viktigt.

De som säljer länkar vill däremot ofta ha just åtminstone PR4 i toolbar PR. Det har aldrig varit lättare än nu. Socialt osäkra personer kan också känna behov av högt PR. I vissa situationer kan det även för säkra personer vara viktigt. För SEO-konsulter kan det vara viktigt då vissa kunder kan uppfatta PR på ett SEO-företags hemsida som en indikation på vad de kan.
hans99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 22:19 #15
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
hans99,

här snackas det TBPR, det synliga. Gå in på något övrigt är nog "overkill" skulle jag vilja säga.

nej, har ingen bra spindel, men rankingen i de SERP:ar jag följer så rankar jag bättre än "konkurrenten" i Google, där konkurrenten har långt fler inlänkar, långt fler indexerade sidor och en högre TBPR.

6 k/dag ... härligt! Själv ligger en av mina siter >4k/dag en annan >3.5 k/dag ... dock, de konverterar inte så bra. Fel nisch ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Chran
Citat:
Så igen. Vad är viktigast? Hög PR eller hög ranking i SERP:en?


Tja, jag tror inte att det ena utesluter det andra. Snarare att det går hand i hand (i viss mån).
???

Hur kommer du fram till den slutsatsen?

Du behöver ju idag bara kika på vilken SERP som helst för att det påståendet ska slås i kras
Citat:
Ursprungligen postat av Chran
Citat:
Jag har siter med PR 0 - 4 och de låg PR siterna rankar högre i SERP:en än många siter med hög PR.

Givetvis väger också andra faktorer in, sidans relevans för sökordet t.ex. PR är bara en av många faktorer.
PR är en av många andra faktor, och så liten att idag ska man inte stirra sig blind på PR. Du kan ranka upp vilken sida som helst, i hårt konkurrensutsatta SERP:ar, oavsett vilken PR sidan har. M a o, TBPR är helt orelevant, förutom för "länkförsäljare" som inte vet bättre

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 22:41 #16
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Citat:
???

Hur kommer du fram till den slutsatsen?

Du behöver ju idag bara kika på vilken SERP som helst för att det påståendet ska slås i kras
Citat:
PR är en av många andra faktor, och så liten att idag ska man inte stirra sig blind på PR.
Jag har inte sagt någonting om hur mycket det påverkar, bara att det påverkar. Jag tror inte att det är helt verkningslöst som du verkar tro. Jag tycker inte heller att man ska stirra sig blind på PR. Det enda jag ifrågasatte var din fråga om varför man skulle bry sig om PR överhuvudtaget.

När du säger att du slår dina konkurrenters i SERPen så kan det ju ha med att Google helt enkelt ser din sida som mer relevant för just det sökordet. Det kan ju ha att göra, dels med innehållet på din sida, men även innehållet på sidorna du får inlänkar ifrån. Du har kanske mer relevanta inlänkar. Då är det viktigare än PR.

Däremot kan ju PR spela roll om två sidor i övrigt är likvärdigt relevanta.
Chran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-06, 23:58 #17
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Ursprungligen postat av Chran
Jag har inte sagt någonting om hur mycket det påverkar, bara att det påverkar. Jag tror inte att det är helt verkningslöst som du verkar tro. Jag tycker inte heller att man ska stirra sig blind på PR. Det enda jag ifrågasatte var din fråga om varför man skulle bry sig om PR överhuvudtaget.
De flesta stirrar sig blinda på TBPR och gör inte det som behöver göras.
Citat:
Ursprungligen postat av Chran
När du säger att du slår dina konkurrenters i SERPen så kan det ju ha med att Google helt enkelt ser din sida som mer relevant för just det sökordet. Det kan ju ha att göra, dels med innehållet på din sida, men även innehållet på sidorna du får inlänkar ifrån. Du har kanske mer relevanta inlänkar. Då är det viktigare än PR.
Däremot kan ju PR spela roll om två sidor i övrigt är likvärdigt relevanta.
oavsett, PR har så liten betydelse idag, och man förundras att många stirrar sig helt blinda på dem, genom denna typ av frågeställningar som denna tråd började med: "Hur ökar jag min pagerank?" Den viktigaste frågan lyser med sin frånvaro. "Hur får jag fler besökare till min webbplats?"

Två sidor kan aldrig vara likvärdiga. Alldeles för många faktorer som skiljer en sida ifrån den andra

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-07, 15:19 #18
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Jag håller med Patrik till stor del. PR är praktiskt taget irrelevant när man pratar om ranking. Rankar också bra med sidor som har riktigt låg pagerank på ganska hårt utsatta sökord.

Däremot så skulle jag nog vilja påstå att det kan vara rätt intressant när det handlar om länkbyten/försäljning. Jag skulle definitivt vilja påstå att en länk från en relevant sida med PR4 är mer värd än en länk från en relevant sida med PR1. Däremot så är jag rätt säker på att just relevansen är viktigare än PR.

Jag skulle t.ex. hellre ta en relevant PR1 än en irrelevant PR4 länk.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-07, 17:29 #19
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Citat:
Originally posted by oskarg@Feb 7 2009, 15:19
Jag håller med Patrik till stor del. PR är praktiskt taget irrelevant när man pratar om ranking. Rankar också bra med sidor som har riktigt låg pagerank på ganska hårt utsatta sökord.

Däremot så skulle jag nog vilja påstå att det kan vara rätt intressant när det handlar om länkbyten/försäljning. Jag skulle definitivt vilja påstå att en länk från en relevant sida med PR4 är mer värd än en länk från en relevant sida med PR1. Däremot så är jag rätt säker på att just relevansen är viktigare än PR.

Jag skulle t.ex. hellre ta en relevant PR1 än en irrelevant PR4 länk.
Jag håller med om att relevans är viktigare än PR om man nu måste välja. Jag ifrågasätter dock fortfarande att PR inte skulle spela någon roll alls. Ett intressant exempel får man om man gör en sökning på "software" på Google. Det ger en högre placering till download.com än software.com. Innehållet är likvärdigt relevant och software.com borde med sin domän till och med ha en högre relevans på sökordet. Dock har download.com en högre PR.
Chran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-07, 19:32 #20
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Hittade följande på seo-forum.se kanske inte reder ut hur vida PR har med rankningen att göra dock så tas det upp.

Här.....
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017