Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google Adsense

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-07-05, 16:42 #11
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Citat:
Originally posted by Viktor+Jul 2 2003, 02:36 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Viktor @ Jul 2 2003, 02:36 PM)
Citat:
Originally posted by -JohanW@Jul 2 2003, 03:20 PM
Citat:
Originally posted by -Viktor@Jul 2 2003, 02:53 PM
Citat:
Originally posted by -Zed7@Jul 2 2003, 02:24 PM
Citat:
Originally posted by -Viktor@Jul 2 2003, 01:23 PM
<!--QuoteBegin--Zed7
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
@Jul 2 2003, 12:15 PM
Intressant, hoppas det blir stöd för det internationellt också, och att dom fixar fler utbetalningssätt, svenska banker tar ca 60 spänn för att lösa in en utländsk check har jag för mig..iof skit samma om checken är på flera tusen. *

Minsta utbetalning var ju 100 dollar. 60 kr är då en piss i havet.


tänk om du löser in 1000 st checkar, då blir det ju 60,000 spänn!

Jag betalar endast för en check oavsett hur många jag har.

Antar att alla inte banker fungerar så.

Lite orättvist, har alltid betalat 100 kr per check. Använde mig av föreningssparbanken tidigare, men de har slutat ta emot utländska checkar helt om man inte betalar 500 kr + väntar i en månad. Bytte då till SEB som tar 100 kr per check. Vad använder du för bank?
Östgöta Enskilda Bank

Finns på flera ställen i Östergötland och de har några kontor i Stockholm tror jag.

Helt klart min favoritbank. Aldrig kö när man är där, sällan man råkar ut för massa dolda avgifter som hos t ex SEB.

http://www.oeb.se [/b][/quote]
Alldeles för mycket pengar har gått åt för att lösa in checkar.
Jag använder Handelsbanken, kostar 75kr per check har jag för mig.
Vad är det för bank som tar en fast avgift, oberoende av hur många det är?

Har mer och mer gått över till PayPal betalningar. För 7kr får jag då insatta pengarna på mitt postgiro-konto. Väldigt billigt!
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-05, 18:40 #12
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 164
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 164
Citat:
Originally posted by fille97+Jul 5 2003, 02:42 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (fille97 @ Jul 5 2003, 02:42 PM)
Citat:
Originally posted by -Viktor@Jul 2 2003, 02:36 PM
Citat:
Originally posted by -JohanW@Jul 2 2003, 03:20 PM
Citat:
Originally posted by -Viktor@Jul 2 2003, 02:53 PM
Citat:
Originally posted by -Zed7@Jul 2 2003, 02:24 PM
Citat:
Originally posted by -Viktor@Jul 2 2003, 01:23 PM
<!--QuoteBegin--Zed7
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
@Jul 2 2003, 12:15 PM
Intressant, hoppas det blir stöd för det internationellt också, och att dom fixar fler utbetalningssätt, svenska banker tar ca 60 spänn för att lösa in en utländsk check har jag för mig..iof skit samma om checken är på flera tusen. *

Minsta utbetalning var ju 100 dollar. 60 kr är då en piss i havet.


tänk om du löser in 1000 st checkar, då blir det ju 60,000 spänn!

Jag betalar endast för en check oavsett hur många jag har.

Antar att alla inte banker fungerar så.

Lite orättvist, har alltid betalat 100 kr per check. Använde mig av föreningssparbanken tidigare, men de har slutat ta emot utländska checkar helt om man inte betalar 500 kr + väntar i en månad. Bytte då till SEB som tar 100 kr per check. Vad använder du för bank?

Östgöta Enskilda Bank

Finns på flera ställen i Östergötland och de har några kontor i Stockholm tror jag.

Helt klart min favoritbank. Aldrig kö när man är där, sällan man råkar ut för massa dolda avgifter som hos t ex SEB.

http://www.oeb.se
Alldeles för mycket pengar har gått åt för att lösa in checkar.
Jag använder Handelsbanken, kostar 75kr per check har jag för mig.
Vad är det för bank som tar en fast avgift, oberoende av hur många det är?

Har mer och mer gått över till PayPal betalningar. För 7kr får jag då insatta pengarna på mitt postgiro-konto. Väldigt billigt! [/b][/quote]
PayPal har dock sämre växlingskurs än svenska banker (har jag för mig) så kostnaden beror på hur stort beloppet är...
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-05, 19:03 #13
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 935
Citat:
Originally posted by JohanW+Jul 5 2003, 03:40 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (JohanW @ Jul 5 2003, 03:40 PM)
Citat:
Originally posted by -fille97@Jul 5 2003, 02:42 PM
Citat:
Originally posted by -Viktor@Jul 2 2003, 02:36 PM
Citat:
Originally posted by -JohanW@Jul 2 2003, 03:20 PM
Citat:
Originally posted by -Viktor@Jul 2 2003, 02:53 PM
Citat:
Originally posted by -Zed7@Jul 2 2003, 02:24 PM
Citat:
Originally posted by -Viktor@Jul 2 2003, 01:23 PM
<!--QuoteBegin--Zed7
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
@Jul 2 2003, 12:15 PM
Intressant, hoppas det blir stöd för det internationellt också, och att dom fixar fler utbetalningssätt, svenska banker tar ca 60 spänn för att lösa in en utländsk check har jag för mig..iof skit samma om checken är på flera tusen. *

Minsta utbetalning var ju 100 dollar. 60 kr är då en piss i havet.


tänk om du löser in 1000 st checkar, då blir det ju 60,000 spänn!

Jag betalar endast för en check oavsett hur många jag har.

Antar att alla inte banker fungerar så.

Lite orättvist, har alltid betalat 100 kr per check. Använde mig av föreningssparbanken tidigare, men de har slutat ta emot utländska checkar helt om man inte betalar 500 kr + väntar i en månad. Bytte då till SEB som tar 100 kr per check. Vad använder du för bank?

Östgöta Enskilda Bank

Finns på flera ställen i Östergötland och de har några kontor i Stockholm tror jag.

Helt klart min favoritbank. Aldrig kö när man är där, sällan man råkar ut för massa dolda avgifter som hos t ex SEB.

http://www.oeb.se

Alldeles för mycket pengar har gått åt för att lösa in checkar.
Jag använder Handelsbanken, kostar 75kr per check har jag för mig.
Vad är det för bank som tar en fast avgift, oberoende av hur många det är?

Har mer och mer gått över till PayPal betalningar. För 7kr får jag då insatta pengarna på mitt postgiro-konto. Väldigt billigt!
PayPal har dock sämre växlingskurs än svenska banker (har jag för mig) så kostnaden beror på hur stort beloppet är... [/b][/quote]
Det beror på.
Om det är en sjunkande dollarkurs, så tjänar man på att använda PayPal. (De uppdaterar inte sina växelkurser tillräckligt ofta för att hänga med. Dessutom så får du en högre kurs nu, än om en månad då du får checken)
Men om det är en stigande dollarkurs, så tjänar man på att använda checkar.

I det rådande dagsläget tjänar man alltså på att använda PayPal. Iallafall vad jag erfarit.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-07, 23:26 #14
Neos avatar
Neo Neo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 392
Neo Neo är inte uppkopplad
Flitig postare
Neos avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 392
någon som vet hur mycket Nordea tar för att lösa ut en check?
Neo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-08, 02:12 #15
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 161
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 161
Citat:
Originally posted by Neo@Jul 7 2003, 09:26 PM
någon som vet hur mycket Nordea tar för att lösa ut en check?
De rånade mig på 800kr för en check utfärdad av en privatperson (i USA), då checkar av den typen måste gå genom någon form av inkasso.

En check utfärdad av ett utländskt företag brukar de ta in för mellan 100 och 150kr om jag inte minns helt fel.


Citat:
En check som erhållits som betalning från utlandet kan vara antingen en bank- eller en privatcheck. Om Nordea beslutar att inlösa en bankcheck, krediteras kundens konto i Nordea med beloppet den femte (5) bankdagen efter inlösningen. Bara bankcheckar i euro som dragits på Nordea gottskrivs genast.

När en check utställts av företag eller privatpersoner finns det alltid risk för att vi inte får pengarna och/eller för att betalningen fördröjs. Nordea tar emot privatcheckar enbart för inkasso.
Hämtat från http://www.nordea.se

Tycker att svenska banker över lag rynkar lite väl mycket på näsan åt checkar, särskilt utländska. I de flesta fall suckar personalen eller ser allmänt besvärade ut om man kommer med en check.

Citat:
Om Nordea beslutar att inlösa en bankcheck
..notera ordet om i ovanstående citat. Näe, det krävs bättring!
Ludvig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-08, 07:09 #16
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
hehe själv fick jag betala 450 kr för en privat check för ett par år sedan.

Paypal är bra men med tanke på att de tar x % av pengrarna så bör man ha koll på hur stor summa det rör sig om.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-08, 08:48 #17
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 161
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 161
Tråden börjar bli lite offtopic. Men jag har fått upp ögonen för Stormpay. Något som testat detta "nya" alternativ till Paypal.

Citat:
Company

StormPay Inc. is an online payment system, which allows anyone with an email address to send or receive payments. Founded in October, 2002, StormPay Inc. has quickly became an Internet leader in online payment processing by offering customers and vendors alike, a safe and secure method to do financial transactions across the Internet, while reducing the risk of exposing your financial information.

Services

StormPay's system is very much like an online checking account. The account can be used to send or receive funds for online purchases or charity donations, etc. After funding their account, the customer has the ability to send funds to any recipient with an email address. Most "deposit" options are instant, allowing the customer to immediately make a payment for an online product, service, or subscription. Customers may deposit funds into their StormPay accounts via credit card, online check, 900 Pay, Money Order, or by visiting one of our Walk-In funding locations.
Ludvig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-08, 20:04 #18
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
Ludvig: Jo, "lite" off-topic är väl inte att ta i precis... Har inte testat Stormpay men det ser bra ut, har de funktioner jag vill ha osv. Personligen använder jag mig endast av Paynova numera. Det täcker mina behov, är svenskt och för att jag är certifierad utvecklare av deras system.

Det är viktigt att det inte blir för många aktörer inom detta område nu när PayPal omoganiserar och höjer priser och andra dumheter. Visserligen är konkurrens bra men det blir i sin tur inget bra för oss konsumenter och utvecklare om alla har olika system för betalningar.
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-08, 23:18 #19
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 161
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 161
Citat:
Originally posted by pikkenix@Jul 8 2003, 06:04 PM
Det är viktigt att det inte blir för många aktörer inom detta område nu när PayPal omoganiserar och höjer priser och andra dumheter. Visserligen är konkurrens bra men det blir i sin tur inget bra för oss konsumenter och utvecklare om alla har olika system för betalningar.
För att få bukt på det problemet vore en gemensam valuta (som går att byta kostnadsfritt mellan företag) lösningen.

...vad hände egentligen med försöket till att lansera Beenz i Sverige/Världen? Någon som testade det?

Citat:
-- Men det finns ett undantag: beenz, som lanserades i USA i mars förra året. Användningen av beenz har nu blivit så utbredd att man faktiskt kan börja tala om ”bönorna” som en digital – och global – valuta. Du kan tjäna eller använda beenz hos ungefär 7 000 företag världen över, och de gäller som betalning för hundratusentals olika prylar. Beenz har kontor i elva länder, bland annat Sverige, och 44 000 svenskar har hittills skaffat beenz-konton.
Ett utdrag från http://www.aftonbladet.se
Ludvig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-08, 23:21 #20
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 161
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 161
Citat:
On 16th of August came the inevitable announcement that "the operation of the Beenz economy will be terminated at 12:01 am (Eastern Standard Time - EST) on August 26."
Läs hela artikeln hos about.com.
Ludvig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017