Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kodrättigheter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-19, 19:13 #1
sxe2570 sxe2570 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 34
sxe2570 sxe2570 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 34
Jag har modifierat en av mina tidigare applikationer till Snicksnack, den modifierade applikationen är givetvis FL-nets, men orginalet borde fortfarande vara mitt?

Liknelse:
Jag gör en egen mp3-spelare. Jag får en förfrågning om att göra en mp3-spelare av ett företag och designar därför om det yttre på mp3-spelaren och säljer denna. Men jag har fortfarande rätt till originalet?

Det var åtminstone så jag uppfattade det när jag skrev på. Har tidigare använt t ex meddelandesystemsgrunden till miljon.nu/demokrati.nu som jag också utvecklat samt min personliga sida.

Jag vill alltså använda php-kod som jag utvecklat innan Snicksnack till ett nytt projekt.

§ 2; Avtalets omfattning:

Avser tjänsten Snicksnack.nu inkl. allt material, bilder och tillhörande databaser. Parterna är överens om att FL äger sajten Snicksnack.nu samt har rätt att använda innehållet även efter detta avtals upphörande.
sxe2570 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-19, 19:56 #2
sxe2570 sxe2570 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 34
sxe2570 sxe2570 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 34
Jag har fått tillstånd ifrån fl-net, men scenariot är ändå intressant att diskutera :)
sxe2570 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-19, 20:00 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Rent generellt brukar man återanvända sin kod inhouse även om den är såld. Jag tror att det krävs speciella kritierier i avtalet för att det en beställare "köper" är de totala rättigheterna. Default är det så att säga en kopia man säljer även om det är specialbeställd programvara. Det är kanske inget man skryter om med till kund dock :)

Det skulle vara svårt att livnära sig som programmerare om man var tvungen att skriva om _all_ sin kod för varje nytt projekt.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-19, 21:31 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Liknande har jag också stött på och inte fått någon riktig klarhet i. Det enda vi kommit fram till hittills är att om den nya applikationen (i mitt fall) konkurrerar med den som jag sålde (inkl. upphovsrätt) så är det olagligt (beroende på avtalets utformning). I ditt fall är ju frågan snarare om du sålt upphovsrätten eller inte och det verkar det inte som att du har gjort. Mao. fritt fram. De skulle ha haft med en konkurrensklausul om de varit lite smarta.

Krångligt ämne och dyrt att reda ut. Advokater med IT-rätt som specialitet är dyra. Mycket dyra.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-20, 22:00 #5
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Är absolut inte kunnig på området, men det enda jag kan tänka mig är att om man tar betalt för samma kod åt flera kunder, så kan kunderna bli sura. Om man med andra ord har betalat för att få en specifik lösning, och sen visar det sig att det var något leverantören återanvände som någon annan redan också har betalat för...

Men som sagt, inte kunnig på området och borde egentligen hålla käften :D
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-20, 22:14 #6
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Om en kund vill ha en gästbok så är det då självklart att jag klipper och klistrar lite från gamla projekt, då jag kanske gjort 20 olika gästböcker genom åren där samtliga har något gemensamt i kodväg..
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017