Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur får jag sidan att se likadan ut?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-01, 17:25 #11
Julian Julian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 151
Julian Julian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 151
Får helt enkelt göra såhär.
Den som orkar och vill och är kunnig att kunna sätta sig ner och lösa de här problemen kan PMa mig så kan vi nog komma överens om något som tack för hjälpen.

Vore underbart om ni som kan, skulle vilja ställa upp på något.

Är inte expert på alla områden än men med lite hjälp kan man nog komma långt.

Tack för alla som skrivit i tråden ska ta en titt på de ni skrivit
Julian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-01, 20:43 #12
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Ett tips är att utveckla för FF och sen testa i IE.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-02, 07:33 #13
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Jag ska se om jag hinner kika på det idag Julian, tidan bara rusar fram av någon anledning

Layouten är ganska enkel att skapa i CSS, så det ska inte vara några problem att få till och jag är förvånad att du inte fått mer hjälp än vad du har fått här på forumet...kanske alla är lika upptagna som jag är med flytt och annat?

Citat:
Det går inte att få exakt likadant utseende i alla webbläsare och det är inte heller meningen. Om du använder standarder och en del IE-trix så kan du få det att se ganska likt ut.
Det går att få det precis likt och det är inte meningen att det ska vara olikheter mellan webbläsare, men på grund av att deras utvecklare har knasigheter för sig och inte följer standarder så blir det ankskit ibland...IE är notoriskt sämst på just den punkten och med tanke på att 30% av alla internetanvändare fortfarande kör IE 6 som verkligen ligger på stenåldersnivå, så är CSS baserad layout rena huvudvärken ibland, men det går
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-02, 08:50 #14
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
grinditwp grinditwp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 320
Jag lägger in mina svar jag skickat i PM här också Julian, så att andar kan ta del av det om de råkar ha samma problem.

Citat:

Hallåj!



En snabb fråga, har kollat med 3 på WN nu om dom kan hjälpa mig med ett litet problem ang min sajt clickr.. eller hur man löser det.. hoppas på att du kanske kan hjälpa?

Något skumt uppstod idag när jag la om designen på sidan clickr lite, ÅÄÖ åäö syns inte på clickr längre.. när man hälsar.

Tex ja skriver en hälsning som innehåller å ö eller ä, de kommer för personen efter inte visas utan blir £?! å konstiga tecken...

Inte varit så förr kanske något med ISO eller så att göra, har provat både standard och ison men det är samma sak på båda:/

Något fel i koden är det väll men vad ... eller databasen , php?

Tack på förhand..
--------------------------------------------

Hej,
Att ÅÄÖ ser kontiga ut beror på kodningen.. Din text kodas i UTF-8

charset=utf-8" skulle kunna bytas ut till charset=ISO-8859-1"

Men behöver inte lösa problemet om din text kanske ändras på vägen.

Ett exempel på hur du kan lösa det med php:
Kod:
$utf = "Å Ä Ö å ä ö";
$txt = utf8_decode($utf);

echo $txt;
// skriver ut: Å Ä Ö å ä ö
utf8_decode() kan alltså fixa strängar med utf-8 kodade bokstäver.

Alternativt skulle du kunna byta ut till till html kodade specialtecken.

Kod:
Ä = Ä
ä = ä
Å = Å
å = å
Ö = Ö
ö = ö
Se fullständig förklaring och lista här:
http://ramses.coolfreepages.com/

Du skulle kunna ersätta alla ÅÄÖ osv. med PHP funktionen str_replace()

Kod:
$string = $_POST['text']; //Här hämtar du data från formuläret

$string = str_replace("Ä", "Ä", "$string");
$string = str_replace("ä", "ä", "$string");
$string = str_replace("Å", "Å", "$string");
$string = str_replace("å", "å", "$string");
//osvosv...

echo $string; //Skriver ut texten, som ser bra ut i webbläsaren. I källkoden ser man att alla ÅÄÖ är ersatta med Ä ä osv.
Hoppas detta hjälper lite.

--------------------------------------------
grinditwp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-02, 12:41 #15
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Originally posted by Mortekai@Apr 2 2008, 07:33
Det går att få det precis likt och det är inte meningen att det ska vara olikheter mellan webbläsare, men på grund av att deras utvecklare har knasigheter för sig och inte följer standarder så blir det ankskit ibland...
Hur får du typsnitten Helvetica (Apple) och Arial (MS) att se pixelexakt likadana ut i alla webbläsare - dessutom även med alla unix/linux-varianter och deras typsnitt? Hur får du en selectbox att se exakt likadan ut i Opera, Firefox, Explorer och Safari? (I formulär är det ju en extremt markant skillnad mellan IE och Firefox som knappast går att övervinna.)

Det finns ingen mening med att skapa designer som är på pixeln exakta - och det är som sagt heller inte meningen - målet bör vara att skapa designer som "tål" att text förstoras eller förminskas, typsnitt saknas, javaskript är avstängt, att formulär stämmer överens med webbläsarlogik eller operativsystemets övriga funktionalitet, osv. Sidan ska vara läsbar, översiktlig, snygg och logisk - men knappast exakt likadan - i alla webbläsare.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-02, 13:00 #16
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
Originally posted by martine@Apr 2 2008, 12:41
Hur får du typsnitten Helvetica (Apple) och Arial (MS) att se pixelexakt likadana ut i alla webbläsare - dessutom även med alla unix/linux-varianter och deras typsnitt? Hur får du en selectbox att se exakt likadan ut i Opera, Firefox, Explorer och Safari? (I formulär är det ju en extremt markant skillnad mellan IE och Firefox som knappast går att övervinna.)

Det finns ingen mening med att skapa designer som är på pixeln exakta - och det är som sagt heller inte meningen - målet bör vara att skapa designer som "tål" att text förstoras eller förminskas, typsnitt saknas, javaskript är avstängt, att formulär stämmer överens med webbläsarlogik eller operativsystemets övriga funktionalitet, osv. Sidan ska vara läsbar, översiktlig, snygg och logisk - men knappast exakt likadan - i alla webbläsare.
Precis som när du gör "fixar" för IE kan du göra CSS baserat på vilken webbläsare eller operativ system som besökaren använder, det är ett helvete och knappast något som jag kan rekommendera, men det går. Det finns knappast någon som sitter och lägger upp den typen av hantering om man inte är extremt fanatisk eftersom du får skapa väldigt många CSS mallar för olika kombinationer, men som sagt...det går.

Jag håller dock inte med om att det är acceptabelt att design ska se olika ut på olika plattformar, det går helt emot syftet med standarder och det är lite som att säga att den här tidningen/tavlan/boken ser lite olika ut beroende på kön, hudfärg eller tro...det SKA se lika ut i alla webbläsare.

Hur sidan designas ska inte påverka funktioner som hur text skalas eller hur sidan ser ut när det saknas javaskript eller installerade typsnitt hos besökaren utan det ska hanteras lika av alla webbläsare. Form ska aldrig ha någonting med funktionalitet att göra...den ska alltid finnas där och alltid fungera på samma sätt oavsett webbläsare eller hur fruktansvärt bra eller dålig designen är.
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-05, 12:03 #17
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Validerar sidan?
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-05, 12:58 #18
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av Mortekai
Citat:
Ursprungligen postat av martine
Hur får du typsnitten Helvetica (Apple) och Arial (MS) att se pixelexakt likadana ut i alla webbläsare - dessutom även med alla unix/linux-varianter och deras typsnitt? Hur får du en selectbox att se exakt likadan ut i Opera, Firefox, Explorer och Safari? (I formulär är det ju en extremt markant skillnad mellan IE och Firefox som knappast går att övervinna.)

Det finns ingen mening med att skapa designer som är på pixeln exakta - och det är som sagt heller inte meningen - målet bör vara att skapa designer som "tål" att text förstoras eller förminskas, typsnitt saknas, javaskript är avstängt, att formulär stämmer överens med webbläsarlogik eller operativsystemets övriga funktionalitet, osv. Sidan ska vara läsbar, översiktlig, snygg och logisk - men knappast exakt likadan - i alla webbläsare.
Precis som när du gör "fixar" för IE kan du göra CSS baserat på vilken webbläsare eller operativ system som besökaren använder, det är ett helvete och knappast något som jag kan rekommendera, men det går. Det finns knappast någon som sitter och lägger upp den typen av hantering om man inte är extremt fanatisk eftersom du får skapa väldigt många CSS mallar för olika kombinationer, men som sagt...det går.

Jag håller dock inte med om att det är acceptabelt att design ska se olika ut på olika plattformar, det går helt emot syftet med standarder och det är lite som att säga att den här tidningen/tavlan/boken ser lite olika ut beroende på kön, hudfärg eller tro...det SKA se lika ut i alla webbläsare.

Hur sidan designas ska inte påverka funktioner som hur text skalas eller hur sidan ser ut när det saknas javaskript eller installerade typsnitt hos besökaren utan det ska hanteras lika av alla webbläsare. Form ska aldrig ha någonting med funktionalitet att göra...den ska alltid finnas där och alltid fungera på samma sätt oavsett webbläsare eller hur fruktansvärt bra eller dålig designen är.
Jag skulle vilja säga att du har fel, av den enkla anledningen att du aldrig kan ha 100% kontroll över miljön där sidan visas, då hjälper det ju inte ens att validera sidan.

Jag kan ha förståelse för att man som konstnär/artist vill ha full kontroll över det man skapar, men inom rimliga gränser får man ju fråga sig om det tillför något för den som använder tjänsten, för en del är en klocka bara en klocka, då funkar en Omega replica lika bra, medans andra uppskattar "the real thing"....en av dom största hinder man kan sätta upp för sig själv ur affärssynpunkt är att applicera sina egna värderingar på sina potentiella kunder, istället för att faktiskt koncentrera sig på det som verkligen är viktigt, och som man verkligen kan göra något åt..
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017