Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ålder på site

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-21, 18:15 #1
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Har google ett åldersfilter som ger fördel till äldre sajter?
Finns det en viss prövo-tid som man måste passera?
Jag har två ny sidor, en som 1.5 måndar och en som är cirka 2 veckor gammal.
kan jag efter några månader förvänta mej en bättre position på google
utan att göra något?
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-21, 19:51 #2
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Nyare sidor har i allmänhet svårare att placera sig bra i Google och ju längre dina sidor funnits i Googles index, ju högre trovärdighet har dem. Min personliga åsikt är att sidor som har några år på nacken har uppnåt toppen eller att skillnaden där efter är väldigt liten.

Men det är inte bara sidans ålder som direkt ger inverkan på detta. Inlänkarnas ålder i kombination med hur kontinuerligt du får nya inlänkar till dina sidor påverkar också.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-21, 20:09 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Det är också anledningen till att man får skräp i sökresultatet med flera år gamla inaktuella sidor som en gång i tidernas begynnelse rankade bra.
Edit: Ja du kan oftast förvänta dig bättre resultat när sidan varit uppe ett halvår, men kanske inte bra.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-21, 20:34 #4
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Dec 21 2008, 21:09
Det är också anledningen till att man får skräp i sökresultatet med flera år gamla inaktuella sidor som en gång i tidernas begynnelse rankade bra.
Edit: Ja du kan oftast förvänta dig bättre resultat när sidan varit uppe ett halvår, men kanske inte bra.
Hehe, ja det har ju hänt mer än en gång att man undrat hur f*n vissa sidor hamnat på etta på google.
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-21, 22:23 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Dec 21 2008, 21:09
Det är också anledningen till att man får skräp i sökresultatet med flera år gamla inaktuella sidor som en gång i tidernas begynnelse rankade bra.
Edit: Ja du kan oftast förvänta dig bättre resultat när sidan varit uppe ett halvår, men kanske inte bra.
Japp, är inte helt förtjust i just denna aspekt av Google. Min första sida jag gjorde öht toppar massor och den vill jag inte annat än bli av med....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-22, 01:55 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by Lyx@Dec 21 2008, 19:15

kan jag efter några månader förvänta mej en bättre position på google
utan att göra något?
Nej, inte helt utan att göra något. Äldre domäner rankar bättre eftersom de har ett högre förtroende hos Google (förutsatt att domänen inte missköt sig dvs). Det innebär att en äldre domän svarar bättre på inlänkar och nyckelord i texten. Får din helt nya sida inlänkar så är det troligt att den inte förbättrar sin ranking nämnvärt. Men får en gammal sida nya inlänkar så kommer dess ranking att förbättras.

Om du däremot bara sitter och rullar tummarna så kommer du inte att förbättra din ranking bara därför att domänen blir äldre. Du behöver inlänkar för att kunna dra nytta av åldersfaktorn.

Observera att ålder har olika stor betydelse beroende på sökord. En domäns ålder har större betydelse om du söker på t ex "huslån" än om du söker på "pepparkaksdeg". Det andra sökordet är nämligen inte lika hårt filtrerat och därför ger inlänkar full effekt även om domänen är helt ny. Även konkurrensen på sökordet spelar naturligtvis en avgörande roll för hur lätt/svårt det är att ranka bra med en ny sida.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-22, 17:04 #7
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Originally posted by Gustav@Dec 22 2008, 01:55
Det andra sökordet är nämligen inte lika hårt filtrerat och därför ger inlänkar full effekt även om domänen är helt ny.
Vad menar du med filtrerat?
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-22, 23:30 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Det andra sökordet är nämligen inte lika hårt filtrerat och därför ger inlänkar full effekt även om domänen är helt ny.
Vad menar du med filtrerat?
Som du säkert vet så har Google hundratals filter för att sortera bort sökmotorspam. I det här fallet så syftar jag på det filtret som tidigare kallades för "sandlådan". Dvs det filtret som gör att nya domäner har svårt att ranka bra och ofta svarar negativt på inlänkar. Filtret är mer aggressivt för sökord som du kan tjäna pengar på (lån, poker, resor, mm).

Ett annat exempel på ett liknande filter är det som förhindrar Google bombs.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-24, 02:11 #9
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Originally posted by Gustav@Dec 22 2008, 23:30
Som du säkert vet så har Google hundratals filter för att sortera bort sökmotorspam. I det här fallet så syftar jag på det filtret som tidigare kallades för "sandlådan". Dvs det filtret som gör att nya domäner har svårt att ranka bra och ofta svarar negativt på inlänkar. Filtret är mer aggressivt för sökord som du kan tjäna pengar på (lån, poker, resor, mm).

Ett annat exempel på ett liknande filter är det som förhindrar Google bombs.
Så Google skulle alltså hantera det olika om det är en sökfras som man enkelt kan tjäna pengar på jämfört med annars? Jag känner inte till någon särbehandling, trodde bara det var mer konkurrens om de sökfraserna - men "sandbox" känner jag till.

Google bombs undviker man genom att använda olika ankartexter så det är väl egentligen inget problem så länge man inte bygger länkar felatkigt.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-24, 06:55 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Dec 24 2008, 03:11

Så Google skulle alltså hantera det olika om det är en sökfras som man enkelt kan tjäna pengar på jämfört med annars? Jag känner inte till någon särbehandling, trodde bara det var mer konkurrens om de sökfraserna - men "sandbox" känner jag till.

Google bombs undviker man genom att använda olika ankartexter så det är väl egentligen inget problem så länge man inte bygger länkar felatkigt.
Ja. Vissa sökord är mer benägna att trigga Googles olika spamfilter.

Googles filter kan jämföras med ett spamfilter för en helt vanlig e-postklient. Du ställer normalt in toleransnivån utefter hur mycket spam du får. Har du en e-postadress där du aldrig får spam, så använder du förmodligen inget spamfilter överhuvudtaget (det riskerar då endast att äta upp riktiga mail). Google fungerar på ungefär samma sätt. Sökord som ofta spammas är Google mer misstänksam emot och filtren är därför betydligt mer aggressiva.

Jag skulle gissa på att det även sker en mer utförlig manuell granskning av serpsen för vissa sökord. Det är inte heller särskilt konstigt. Alla sökord är inte lika utsatta för spam, så det faller ganska naturligt att de inte hanteras på samma sätt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017