Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nästa skojarbransch! Kvalitésäkring av E butiker

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-03, 09:56 #11
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat
Jag tror att skattemyndigheten skiter fullkomligt i detta. Det finns ingen gransking av vanliga fysiska butiker, så varför i hela världen skulle de se e-handel annorlunda?
Jag tror att det bästa du kan hoppas på är som nu att faktiska brasnchorganisatioenr engagerar sig.

Förhoppningsvis sätter folket pressen att de vill ha det, inte direkt så att man blir lurad på samma vis i en riktig butik, som att köpa en tom kartong eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Kocken
En fundering eftersom de verkar ha mejlat massor av webbutiker. Vart/hur har de fått mejladresserna i från?
Säkert bara sökt på webbutiker på t.ex. google och kollad mailadressen i "kontakta oss" delarna som alla har på sina sidor.

----

Samma som som "jajja" gör troligen då man har fått offertförslag från dem, och plötsligt droppar de in nyhetsbrev från dem.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-03, 10:03 #12
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Det är mer konsumentverket som skulle kunna ha något certifikat som man inte behöver köpa utan får automatiskt om man inte får för många klagomål kanske? Denna tas bort automatiskt när man inte sköter sig. Borde vara enkelt
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-03, 10:19 #13
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Tyvärr går ju företagare på det här, de enda som skulle kunna ha något sånt här är ju skatteverket eller konsumentverket vilket vore väldigt trevligt. De skulle till och med kunna ta betalt för tjänsten då det är en hel del extra jobb.

Men det var inte så länge sedan något liknande låg uppe på wn?
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-03, 10:49 #14
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by SweCat@Apr 3 2009, 09:54
Jag tror att skattemyndigheten skiter fullkomligt i detta. Det finns ingen gransking av vanliga fysiska butiker, så varför i hela världen skulle de se e-handel annorlunda?
Jag tror att det bästa du kan hoppas på är som nu att faktiska brasnchorganisatioenr engagerar sig.
Gör dom? Då har du inte läst vad som kommer nästa år. Det kommer väldigt hårda krav på en kontantbranscher.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-03, 10:55 #15
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Kocken@Apr 3 2009, 09:52
En fundering eftersom de verkar ha mejlat massor av webbutiker. Vart/hur har de fått mejladresserna i från?
Det finns säkert massor med folk som har lagt ner några timmar och leta E post adresser till webbutiker. Finns man med olika katalog tjänster , så 5 timmar arbete, så har du antaligen alla E post adresser i en db.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-03, 11:19 #16
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat
Jag tror att skattemyndigheten skiter fullkomligt i detta. Det finns ingen gransking av vanliga fysiska butiker, så varför i hela världen skulle de se e-handel annorlunda?
Jag tror att det bästa du kan hoppas på är som nu att faktiska brasnchorganisatioenr engagerar sig.
Gör dom? Då har du inte läst vad som kommer nästa år. Det kommer väldigt hårda krav på en kontantbranscher.
På att de ska betala skatt jag och sköta sin ekonomi, de skiter naturligtvis inte skattemyndigheten i, men däremot tror jag inte de engagerar sig i att skapa någon form av certifiering för e-handlare. De ligger inte i deras myndighetsuppdrag helt enkelt.

De som brukar ha någon form av engagemang i sådant här är just branschorganisationerna som vill ha fler medlemmar och därmed inför sådant här.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-03, 11:36 #17
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 148
Citat:
Originally posted by SweCat@Apr 3 2009, 11:19

På att de ska betala skatt jag och sköta sin ekonomi, de skiter naturligtvis inte skattemyndigheten i, men däremot tror jag inte de engagerar sig i att skapa någon form av certifiering för e-handlare.
Det kanske inte ligger i deras uppdrag, men de skulle nog gilla att använda ett certifikat till att få webbutikerna att sköta skatt och sociala på ett bättre sätt.
Kanske inte det man mest vill som företagare men helt klart bättre än att ett "privat" bolag ska tjäna pengar på en snygg banner.
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-03, 12:57 #18
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat
Citat:
Originally posted by -klein@Apr 3 2009, 10:49
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat
Jag tror att skattemyndigheten skiter fullkomligt i detta. Det finns ingen gransking av vanliga fysiska butiker, så varför i hela världen skulle de se e-handel annorlunda?
Jag tror att det bästa du kan hoppas på är som nu att faktiska brasnchorganisatioenr engagerar sig.
Gör dom? Då har du inte läst vad som kommer nästa år. Det kommer väldigt hårda krav på en kontantbranscher.

På att de ska betala skatt jag och sköta sin ekonomi, de skiter naturligtvis inte skattemyndigheten i, men däremot tror jag inte de engagerar sig i att skapa någon form av certifiering för e-handlare. De ligger inte i deras myndighetsuppdrag helt enkelt.

De som brukar ha någon form av engagemang i sådant här är just branschorganisationerna som vill ha fler medlemmar och därmed inför sådant här.
Det är en politisk fråga, om Regeringen ger skattemyndigheten uppdrag att gör det, så är frågan deras.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-03, 13:01 #19
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Ursprungligen postat av Kocken
Citat:
Ursprungligen postat av SweCat
På att de ska betala skatt jag och sköta sin ekonomi, de skiter naturligtvis inte skattemyndigheten i, men däremot tror jag inte de engagerar sig i att skapa någon form av certifiering för e-handlare. *
Det kanske inte ligger i deras uppdrag, men de skulle nog gilla att använda ett certifikat till att få webbutikerna att sköta skatt och sociala på ett bättre sätt.
Kanske inte det man mest vill som företagare men helt klart bättre än att ett "privat" bolag ska tjäna pengar på en snygg banner.
Men det ligger också i Myndigheternas intressen, att rensa bort de värsta drägget, sedan behöver konsumenten utbildning också.

Vad kostar en polis utredning emot kamera Experten?
Men regelverket få inte vara för hårt heller, så att nystartade företag inte kan etablera sej bara för ett fåtal klara hoppa över ribban. Det är först nu som Pappa staten har insett internet inte är en flugan som en viss socialdemokratisk kommunikationsminister sa.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-03, 13:28 #20
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
Citat:
Originally posted by klein@Apr 3 2009, 13:01
...

Det är först nu som Pappa staten har insett internet inte är en flugan som en viss socialdemokratisk kommunikationsminister sa.

Det var INTE vad hon sade....
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017