Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Schenker

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-18, 20:53 #21
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Felet med posten är att de inte hänger med i de nya tiderna med internet och näthandel, är oflexibla och har alldeles för få konkurrenter som levererar på lika villkor. Posten gynnar stora postorderföretag som tex ellos men skiter i småföretagen som inte skickar hundratals paket om dagen. Och i priset ingår hämtning av paketen och det är inte förhandlingbart. Vill jag av någon anledning lämna paketen själv till postkontoret är det omöjligt att få rabatt. Jag betalar alltså en massa pengar i onödan. Posten som den ser ut idag är skit! För mig skulle det bli billigare att skicka paketen som privatperson istället för att ha ett företagsavtal med dem och det säger ju en del.
Pirate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 01:25 #22
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Citat:
För mig skulle det bli billigare att skicka paketen som privatperson istället för att ha ett företagsavtal med dem och det säger ju en del.
Det mesta brukar väl vara billigare för privatpersoner, se bara på kostnaderna för bredband....
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 07:36 #23
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by Pirate@Jun 18 2006, 20:53
Vill jag av någon anledning lämna paketen själv till postkontoret är det omöjligt att få rabatt. Jag betalar alltså en massa pengar i onödan. Posten som den ser ut idag är skit För mig skulle det bli billigare att skicka paketen som privatperson istället för att ha ett företagsavtal med dem och det säger ju en del.
Hur skulle du skicka privat menar du?
Postpaket och företagspaket är ju prissatta enligt en publik prislista. Eller menar du att du skulle få rabatt privat?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 16:24 #24
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Citat:
Originally posted by Xamda@Jun 18 2006, 01:06
I USA subventioneras posten av staten. I Sverige hanteras posten av ett helstatligt bolag med vinstkrav - Posten. Posten skall alltså ge vinst. Hur billigt skulle du kunnat transporterat ditt 12-kilospaket hos någon annan?
Ja, själv skickar jag sådana paket för 60 kr exkl moms med annat fraktbolag.
Skickade förut med posten och gick på en hel del skrymmande nitar. Får man då dessutom paketet i retur så är det ca 1000 kr för varje gång det händer.....
Nej, posten behöver definitivt konkurrens vad gäller paket!
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 17:14 #25
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Originally posted by jonny@Jun 19 2006, 06:36

Hur skulle du skicka privat menar du?
Postpaket och företagspaket är ju prissatta enligt en publik prislista. Eller menar du att du skulle få rabatt privat?
Om du är avtalskund med posten så räknar dom om volymen till vikt enligt att 1m3=280 kg och man blir debiterad enligt avtalspriser på den vikten som blir högst, alltså ett litet paket som väger 10kg får man betala 10kg för, men ett stort paket som väger 2kg kan man få betala enligt volymen vilket gör att det kan kosta betydligt mer.

Som privatperson så betalar man enbart enligt vikt.

Såhär fungerade det iaf förra året, vilket gjorde att när vi skulle skicka riktigt stora fast lätta paket så sparade vi en hel del pengar på att betala kontant istället för att använda vårt kundnummer.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 20:41 #26
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 58
Just det jag menar...som avtalskund räknas allt på volymen och då kan ett paket som väger 12KG väga 72KG. Och då blir det ju billigare att skicka som privatperson. Dessutom får jag betala för att göra en del av postens jobb om jag väljer, eller endast kan, lämna paketen hos postkontoren själv eftersom hämntning av paket ingår i priset. Ingen flexibilitet där inte...
Har hört ryktas om att DHL eventuellt kommer att ta upp konkurransen med posten vad gäller leverans till privatpersoner. Bara hoppas på att ryktet stämmer.
Pirate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-20, 11:55 #27
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
Citat:
Originally posted by jomper@Jun 15 2006, 20:26
Rätt mycket prylar som jag beställt från utlandet har slutlevererats i sverige via Schenker och det har undantagslöst fungerat väldigt dåligt. Framför allt aviseras paketen inte utan man får själv söka upp dem. Det kanske är jag som haft en väldig otur men det är verkligen undantagslöst. Kanske är det något speciellt med paket som kommer till dem via Parcelforce i England? Det rör sig om 10+ försändelser.
Har varit med om exakt samma sak. Ingen avi får man, och man har ingen aning om vilka som har hand om paketet och var det ligger.

Har haft paket som blev tillbaka skickade till England när det skickats via Parcelforce.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-24, 22:26 #28
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Citat:
Originally posted by Alper@Jun 14 2006, 22:08

Vad jag vet har SCHENKER bara cirka 20-30st uthämtningsställen i hela sverige för större paket som t.ex kylskåp. Mindre paket vet jag inget om.

Sen en annan nackdel är att SCHENKER oftast inte kör ut själv, utan dem hyr plats från andra små fraktbolag ifrån olika orter, så det är lätt hänt att allt blir rörigt.

SCHENKER är ett fraktbolag jag absolut inte rekommenderar..
Som om Poståkeriet inte anlitar utomstående transportföretag?
Jag arbetar själv som trafikledare på ett företag som bland annat hjälper UPS, DHL, Poståkeriet, FedEx, TNT osv osv osv...
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-24, 22:31 #29
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Posten har en liten lustig sak för sig, och det som Björn nämnde en liten bit upp på skärmen och det är att om du har kundnr hos Posten, och gör adresslappen själv via t.ex Pacsoft, så får du betala volymvikt. Du får inte reda på det vid inlämnandet (priset alltså), det mäts vid någon central paketcentral. Jag sände iväg ett antal identiska lådor, och de fick olika pris... Trots identiska mått och innehåll.

Men om du istället helt och hållet skippar adresslappen, går till postkontoret/ombudet och lämnar in det för hand, betalar för det (istället för fakturering) så blir det inte volymvikt utan faktiskt vikt.

Är inte Sverige underbart?

Men det är faktiskt intressant hur det kommer sig att man kan sända ett rekat brev från England till Sverige för en struntsumma, medans att sända tillbaka samma brev motsatt håll kostar mångdubbelt mer...?
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 12:03 #30
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Tar upp denna tråd igenom för att ge lite ny erfarenhet av Schenker, denna gång är den inte så bra.

Hämtning samt utskrivning av fraktsedlar fungerar utmärkt (förutom att man alltid lär skriva ut en retursedel.), men det är efter detta som problemen dyker upp.

För det första ligger oftast paketen man har skickat på någon terminal i några dagar/1-2 veckor innan något ens händer, så några leveranstider ut till kund går inte att lova.
Kunden får oftast (!) även en AVI där det står att paketet finns att hämta, och när kunden har åkt 4-5 mil för att hämta paketet, så finns det inte där.

Dagen efter dyker ett brev ner i brevlådan som informerar kunden om att paketet har blivit försenat några dagar...

När en kund inte hämtar ut ett paket blir det också en stor kostnad ibland, har butiken mindre än 5 paket när returen hämtas, får man betala 50 kr (+moms) i en hämtningavgift, och detta händer rätt ofta.
Du kan även åka på en avgift om retursedeln är felaktigt skriven av butiken, och denna avgift brukar ligga på mellan 50-100 kr.

På vissa kontor måste man även betala frakten till Privpak i Borås (Alla returer sköts därifrån), och då får man självklart även betala frakten från Borås till Gävle.
Så en retur kan kosta uppemot 500 kr om man har otur.

Har man en reklamation på ett försvunnet paket (Detta händer även det rätt ofta.) så har dom inga rutiner som Posten t.ex, så man lär sitta i telefonkö väldigt ofta för att sedan bli omkopplad lite överallt, och detta tar tid.

Schenker har också problem med betalningar vad jag märkt, jag saknar 11500 kr från April i år, som jag fortfarande inte har fått, utan varje gång jag ringer så "letar" dom efter pengarna.

Så ni som överväger att lämna Posten t.ex för Schenker kan jag bara rekommendera att tänka om.
Dom pengarna ni tjänar på Schenker kommer ni förlora på en massa jobb samt försenade paket.
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017