Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uppklippt förpackning?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-29, 11:52 #21
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Ska vi inte bara sätta oss i en ring och sjunga "we shall overcome"?
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-29, 14:15 #22
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Ja, helt rätt. Kostnaden ökar med lagen. Så gör också försäljningen.

För 10 år sedan hade ingen en tanke på att man skulle göra sina sko- eller modeinköp på nätet pga osäkerheten kring storlekar och passform. Idag omsätter denna nisch miljarder. Samma sak med hela svensk e-handel, tillväxten har mycket att tacka lagstiftningen för.
...
Enligt ditt resonemang har tillväxten mycket att göra med säkerheten i att kunden kan skicka tillbaka varor, och jag kan hålla med dig så långt - men vem säger att det skulle vara annorlunda i en oreglerad marknad?

Ponera att du har två företag att välja mellan. A låter dig returnera varor, och B skickar dig skräp och låter dig inte byta. Vem köper du av? Visst att ett par kunder kanske tar B, men rykten sprider sig fort och snart har B inte längre några kunder.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-29, 15:16 #23
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Enligt ditt resonemang har tillväxten mycket att göra med säkerheten i att kunden kan skicka tillbaka varor, och jag kan hålla med dig så långt - men vem säger att det skulle vara annorlunda i en oreglerad marknad?

Ponera att du har två företag att välja mellan. A låter dig returnera varor, och B skickar dig skräp och låter dig inte byta. Vem köper du av? Visst att ett par kunder kanske tar B, men rykten sprider sig fort och snart har B inte längre några kunder.
Det funkar inte så på oreglerade marknader, inte per automatik i alla fall. Har har observerat på nära håll ett land med svag konsumentlagstiftning och där är det ingen som går före och visar vägen - handlarna håller sig till lagstiftningen och köpt vara är köpt och tas inte tillbaka, annat än på nåder. Punkt. Detta gör att folk drar sig lite mer för att handla då risken att man blir lurad är betydande.

Sen vad det beror på att företagen inte frivilligt ger bättre villkor vet jag inte, jag har bara sett att det inte sker, annat än i *mycket* långsam takt, nästan omärkligt.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-29, 17:34 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73 Visa inlägg
Det funkar inte så på oreglerade marknader, inte per automatik i alla fall. Har har observerat på nära håll ett land med svag konsumentlagstiftning och där är det ingen som går före och visar vägen - handlarna håller sig till lagstiftningen och köpt vara är köpt och tas inte tillbaka, annat än på nåder. Punkt. Detta gör att folk drar sig lite mer för att handla då risken att man blir lurad är betydande.

Sen vad det beror på att företagen inte frivilligt ger bättre villkor vet jag inte, jag har bara sett att det inte sker, annat än i *mycket* långsam takt, nästan omärkligt.
Då är ju fältet fritt för enleverantör som kommer med avsevärt bättre villkor för kunden än vad konkurrenterna har. Vem antar utmaningen?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-29, 17:54 #25
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73 Visa inlägg
Det funkar inte så på oreglerade marknader, inte per automatik i alla fall. Har har observerat på nära håll ett land med svag konsumentlagstiftning och där är det ingen som går före och visar vägen - handlarna håller sig till lagstiftningen och köpt vara är köpt och tas inte tillbaka, annat än på nåder. Punkt. Detta gör att folk drar sig lite mer för att handla då risken att man blir lurad är betydande.

Sen vad det beror på att företagen inte frivilligt ger bättre villkor vet jag inte, jag har bara sett att det inte sker, annat än i *mycket* långsam takt, nästan omärkligt.
Tror det beror på helt andra orsaker, har dom ens pengar att spendera? Dom kanske prioriterar andra saker. För har svårt tro att dom sparar högar med pengar dom inte vågar spendera
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-29, 20:29 #26
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Enligt ditt resonemang har tillväxten mycket att göra med säkerheten i att kunden kan skicka tillbaka varor, och jag kan hålla med dig så långt - men vem säger att det skulle vara annorlunda i en oreglerad marknad?

Ponera att du har två företag att välja mellan. A låter dig returnera varor, och B skickar dig skräp och låter dig inte byta. Vem köper du av? Visst att ett par kunder kanske tar B, men rykten sprider sig fort och snart har B inte längre några kunder.
Kan bara hålla med.

Efter 12 år i USA som ehandlare OCH kund vill jag påstå att det fungerar alldeles utmärkt med returer utan inblandning av en massa lagar och myndigheter.

Jag vill t.o.m. hävda att det fungerar bättre för kunderna. Själv ger jag 90 dagars returätt 'no questions asked'. Kundern kan alltså returnera inom 90 dagar utan att behöva ange nån som helst anledning med 100% återbetalning.

Alla sajter jag handlat från under dessa 12 år har haft mycket generösa returgarantier.

Ta Zappos.com som ett prime example. De slog sig in på marknaden och i princip tog över hela skobranchen online med sitt extremt generösa returavtal. Gratis frakt åt båda håll och 'no questions asked' returrätt under hela 365 dagar efter köpet.

Så jag personligen är helt övertygad att marknaden tar hand om detta minst lika bra som om det vore hårt reglerat av farbror staten.

Just my 2 cents.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-29, 20:59 #27
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Kan bara hålla med.

Efter 12 år i USA som ehandlare OCH kund vill jag påstå att det fungerar alldeles utmärkt med returer utan inblandning av en massa lagar och myndigheter.

Jag vill t.o.m. hävda att det fungerar bättre för kunderna. Själv ger jag 90 dagars returätt 'no questions asked'. Kundern kan alltså returnera inom 90 dagar utan att behöva ange nån som helst anledning med 100% återbetalning.

Alla sajter jag handlat från under dessa 12 år har haft mycket generösa returgarantier.

Ta Zappos.com som ett prime example. De slog sig in på marknaden och i princip tog över hela skobranchen online med sitt extremt generösa returavtal. Gratis frakt åt båda håll och 'no questions asked' returrätt under hela 365 dagar efter köpet.

Så jag personligen är helt övertygad att marknaden tar hand om detta minst lika bra som om det vore hårt reglerat av farbror staten.

Just my 2 cents.
Självklart finns det många väldigt bra exempel, men majoriteten kommer nog hålla sig omkring den lagstadgade lägstanivån. Det är väl kanske inget fel med det kan man tycka, men jag är övertygad om att det skulle påverka förtroendet för hela e-handelsbranschen ganska rejält.
De flesta är trotts allt ganska naiva och går därför mest på priset. Efter några niter hos e-handlare med dåliga villkor kommer de få en bitter smak i munnen bara det tänker på e-handel och väljer därför att köpa sakerna i fysisk butik istället. För branschens förtroende tror jag att det är väldigt viktigt med en lagstadgad lästanivå som inte är allt för låg.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-29, 21:45 #28
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Självklart finns det många väldigt bra exempel, men majoriteten kommer nog hålla sig omkring den lagstadgade lägstanivån. Det är väl kanske inget fel med det kan man tycka, men jag är övertygad om att det skulle påverka förtroendet för hela e-handelsbranschen ganska rejält.
De flesta är trotts allt ganska naiva och går därför mest på priset. Efter några niter hos e-handlare med dåliga villkor kommer de få en bitter smak i munnen bara det tänker på e-handel och väljer därför att köpa sakerna i fysisk butik istället. För branschens förtroende tror jag att det är väldigt viktigt med en lagstadgad lästanivå som inte är allt för låg.
Fast inget som säger att en fysisk butik måste ha ångerrätt ens, enda fördelen skulle vara att du möjligtvis hade haft rätt/möjlighet testat vissa typer av produkter som exempelvis kläder.

Men när du väl handlat i fysisk butik så vet du ju vilka storlekar som passar på olika märken.

Åt andra sidan är ju inget som säger att e-handel måste vara rätt alternativ för alla, men det ger en smidighet och lägre pris. Och betydligt större utbud.

Åt andra sidan troligtvis bättre för landet med mer fysiska butiker då det kräver mer anställt folk.

Det är ingen som säger åt folk vad dom ska välja eller inte, utan att det är fel tvinga med lagstiftning fram hur saker ska vara och se ut.

Det är dock ingen rättighet att få vara en jävla idiot och låta andra behöva ta ansvaret för personens handling och bära kostnaden. Dåliga val och beslut ska personen själv få ta hela kostnaden för.

Världen är global idag, finns orsak varför många flyr Sverige. För väldigt dåligt land ha företag i om man går med vinst.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-29, 22:12 #29
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Fast inget som säger att en fysisk butik måste ha ångerrätt ens, enda fördelen skulle vara att du möjligtvis hade haft rätt/möjlighet testat vissa typer av produkter som exempelvis kläder.

Men när du väl handlat i fysisk butik så vet du ju vilka storlekar som passar på olika märken.
Det har jag heller inte sagt. Den stora skillnaden med att handla i fysisk butik är att du kan kontrollera varan på ett helt annat sätt. När det gäller kläder och skor kan du även prova dem.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Det är ingen som säger åt folk vad dom ska välja eller inte, utan att det är fel tvinga med lagstiftning fram hur saker ska vara och se ut.

Det är dock ingen rättighet att få vara en jävla idiot och låta andra behöva ta ansvaret för personens handling och bära kostnaden. Dåliga val och beslut ska personen själv få ta hela kostnaden för.

Världen är global idag, finns orsak varför många flyr Sverige. För väldigt dåligt land ha företag i om man går med vinst.
Allt är inte så självregerande som många liberaler tror. De flesta företag tenderar nästan alltid att endast göra det minsta möjliga för att hålla sig inom lagens ramar.

Det handlar ju lite om vad man vill ha för samhälle också. Vill man ha ett samhälle där man måste se upp vad man än gör för att inte bli lurad och är man måste spendera flera timmar på att göra research inför varje köp för att man ska få rätt produkter och där man inte har några som helst rättigheter eller möjligheter att som konsument ställa krav. Känns inte hållbart.
Man vill kunna känna ett förtroende för den man handlar av och veta att man har lagen på sin sida om man får hem fel produkt.

Det är inte mer okej att lura eller vilseleda någon bara för att de är "dumma".
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-29, 23:01 #30
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Anser att det är kunden som ska ha ansvar veta vad den köper ingen annan. Självklart ska säljaren lämna rätt information.

Men om kund köper något utan ha kunskap så får kunden själv stå för sitt korkade beslut och ska inte belasta företaget.


Företag som är oseriösa finns inte kvar i längden ändå, finns något som heter rykte och internet. Eller folk pratar ju faktiskt med varandra.

Sedan kallar jag det inte bli lurad om företaget följer lagen och kunden själv köper saker dom har noll koll på.

Sedan viktigaste punkten i det hela, service kostar pengar.

Går jag på bra restaurang och betalar 4-10k för en kväll så har jag aldrig varit med om dålig service eller mat.

Men går man till McD så får man ingen service alls, åt andra sidan för den skitsumman kan man inte förvänta sig mer.

Samma sak när man handlar kläder, går man till butik och betalar 150-300EUR för en skjorta så får man alltid bra service och personal som lätt springer efter en.

Sedan märks det tydligt att man blir behandlat olika beroende vilka kläder man går i även i vanliga butiker. Mer tydligt är om man går i kostym eller inte.

En stor orsak till det är att vanligt folk vill ha allt så jävla billigt, men folk fattar inte att då får man billiga skitprodukter och dålig service.

Och jag tycker att man är extremt korkad boskap om man ens kan ha mage begära ångerrätt av en produkt för skitsummor och företaget ska även behöva ta fraktkostnad. Alla fall om produkten är korrekt man fått.


Men jag tror att en helt oreglerad marknad fungerar helt utmärkt i längden som stärker konkurrenskraften och tillväxt.

Sedan får man ju självklart ha vissa lagar som rör falskmarknadsföring och rent bedrägeri från företagen men det är ju helt andra saker.

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det har jag heller inte sagt. Den stora skillnaden med att handla i fysisk butik är att du kan kontrollera varan på ett helt annat sätt. När det gäller kläder och skor kan du även prova dem.



Allt är inte så självregerande som många liberaler tror. De flesta företag tenderar nästan alltid att endast göra det minsta möjliga för att hålla sig inom lagens ramar.

Det handlar ju lite om vad man vill ha för samhälle också. Vill man ha ett samhälle där man måste se upp vad man än gör för att inte bli lurad och är man måste spendera flera timmar på att göra research inför varje köp för att man ska få rätt produkter och där man inte har några som helst rättigheter eller möjligheter att som konsument ställa krav. Känns inte hållbart.
Man vill kunna känna ett förtroende för den man handlar av och veta att man har lagen på sin sida om man får hem fel produkt.

Det är inte mer okej att lura eller vilseleda någon bara för att de är "dumma".
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017