Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur skickar man smidigast och billigast paket till privatpersoner?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-24, 23:01 #21
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Det händer ibland att DHL får problem med aviseringarna, så ett tips är att följa upp typ en gång i veckan vilka paket som ligger kvar outhämtade och påminn kunden om dessa.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-26, 08:52 #22
jockesoft jockesoft är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 13
jockesoft jockesoft är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Återkom gärna med mer information om hur de kommer ersätta er.
Vi skall skicka en faktura till DHL på varornas värde när vi skickade dem samt fraktkostnaden, så vi får tillbaka våra pengar som vi själva betalt för dem iallafall.

Mvh
Jocke
jockesoft är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-26, 15:32 #23
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Citat:
Ursprungligen postat av xsajt Visa inlägg
Jag pratade med DHL igår angående att skicka paket större än vad servicepoint tillåter och då sa han att man får använda paket DHL Paket eller DHL Stycke. Jag frågade specifikt om det gick även till privatpersoner och det var inga problem. Vad är det för straff du pratar om? Är det oavsett om personen är hemma eller inte? Vart hämtas det ut om personen inte är hemma, någon som vet?
Lärde mig det här idag efter att du frågade. Skickar man DHL Paket till en privatkund så måste du välja till tjänsten Avisering, annars kostar det 95 kr. Avisering kostar inget enligt min prislista. (Pluskonto).
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-27, 09:24 #24
xsajts avatar
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
xsajts avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av rocky Visa inlägg
Lärde mig det här idag efter att du frågade. Skickar man DHL Paket till en privatkund så måste du välja till tjänsten Avisering, annars kostar det 95 kr. Avisering kostar inget enligt min prislista. (Pluskonto).
Jo jag har också lärt mig det nu. Däremot måste jag betala 70kr exkl för avisering (Lessmore). Tråkig kostnad om du får gratis genom pluskontot
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-27, 12:04 #25
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Citat:
Ursprungligen postat av xsajt Visa inlägg
Jo jag har också lärt mig det nu. Däremot måste jag betala 70kr exkl för avisering (Lessmore). Tråkig kostnad om du får gratis genom pluskontot
Kan inte svära på att det är gratis men det står 0 kr i min prislista från 2009 och det är inte med i ändringarna 2010. Lär väl se det när jag provar det.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-27, 13:01 #26
xsajts avatar
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
xsajts avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av rocky Visa inlägg
Kan inte svära på att det är gratis men det står 0 kr i min prislista från 2009 och det är inte med i ändringarna 2010. Lär väl se det när jag provar det.
Ok, då är det säkert så. Du kan väl skriva om du märker att du får betala ändå?
Får se om jag kanske byter till pluskontot då istället. Får se vad jag tycker om DHL först bara
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-29, 15:48 #27
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av xsajt Visa inlägg
Ok, då är det säkert så. Du kan väl skriva om du märker att du får betala ändå?
Får se om jag kanske byter till pluskontot då istället. Får se vad jag tycker om DHL först bara
Viktigt är att hålla isär avisering på Servicepoint och paket. DHL paket har en aviseringsavgift på 70 kronor om man använder denna tjänst till privatpersoner. Glömmer man får man istället en straffavgift.

Valet av leverantör är faktiskt rätt lätt. Plocka de bästa tjänsterna från varje företag. Dock ska du första ta beslutet om det är service eller pris som dina val ska baseras på. Känner du som de flesta gör att en mix av dem båda vore bra får du även vara beredd att betala lite mer.

Det finns många fördelar med både Posten och DHL. Här är dock några nackdelar

Nackdelen med DHL:
- oftast tidig bokningstid (12:00).
- du kan inte återkalla paket direkt till avsändaren.
- färre utlämningsställen.
- sämre läge på utlämningsställen.
- ej avisering via Post.
- inte ett lika välkänt varumärke.

Nackdelen med Posten:
- priset (du får dock vad du betalar för, service)
- lite längre väntetid i kundtjänsten.

Lycka till med er e-handel och fyll gärna på listorna med era åsikter.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-30, 19:58 #28
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag upplever Posten som ett elände värre än någonting annat här i världen.

Postpaket är för dyrt om man skickar beställningar där det totala ordervärdet är förhållandevis lågt. Som företagskund så tar Posten dessutom betalt för volym och inte enbart vikt, vilket ibland gör det ännu dyrare även om man har rabatterade priser.

Varubrev kan inte hanteras på ordinarie Företagscenter och Posten erbjuder inte hämtning av varubrev. Råkar man inte bo granne med ett av få Företagscenter i Stockholm som kan hantera varubrev, så kan man alltså utesluta den tjänsten.

Skrymmande brev saknar spårning/kolli-id. Varken Posten, postombuden eller kunderna klarar av att hantera aviseringen av skrymmande brev. Ibland glöms avin bort helt och ibland kommer den bort pga sin ringa storlek. Utan avi går det inte att lösa ut försändelsen.

Rekommenderad post (REK) är problematiskt på samma vis som Postpaket. Det går inte att få ekonomi i det om varuvärdet understiger ett visst belopp. Ingen vill försäkra 200 kr till ett värde av 10.000 kr.

Vi skickar lejonparten av våra försändelser som skrymmande brevpost. Bara idag har jag haft fyra ärenden i kundtjänst där kunderna inte har mottagit någon avi. Det rör sig alltså inte om något ringa problem när man kommer upp i lite volymer.

Så varför byter jag inte till DHL eller Schenker? Jag kanske borde göra det. Men för något år sedan så var det flera av mina konkurrenter som provade det. Men den allmänna uppfattningen har varit att det är ett språng från askan in i elden. Jag borde nog prova, men det känns dumt att göra något som alla avråder ifrån.

För att svara på den ursprungliga frågan om "hur skickar man smidigast och billigast paket till privatperson" så blir mitt svar att - det gör man helt enkelt inte. Är man inte machosist så bör man helt enkelt låta bli att skicka paket till privatpersoner. Jag har nu en anställd som sköter logistiken och kundtjänst. Så nu slipper jag i alla fall se eländet och det har varit bra för mina nerver, men problemet i sig kvarstår även när jag blundar.

Posten har förövrigt möjlighet att lösa problemen. Men av flera orsaker så väljer man att inte göra det. De vill gärna att du betalar för 3 kg när du skickar 500 g och att du försäkrar för 10.000 kr när du skickar för 500 kr. Det kanske man egentligen inte kan klandra dem för, men det är som sagt ett elände.


Edit: Värt att notera är att man inte har den här typen av problem om man skickar tunga eller dyra varor. Då är Postpaket en tjänst som motsvarar vad man behöver. Men faktum är att många (kanske majoriteten) av alla e-handlare skickar varor som kostar ca 500 kr och som väger ca 1-2 kg. Ironin i det hela är att om man arbetar med varor som lämpar sig för e-handel, så finns det inga lämpliga fraktalternativ.

Senast redigerad av Gustav den 2010-07-30 klockan 20:03
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-31, 22:54 #29
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Nu är jag mer förvirrad än någonsin...

Ni som har dhl, är ni nöjda?

Behöver få ordning på det här innan jag flyttar till Skottland, vilket är i slutet av nästa månad...
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-02, 11:22 #30
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Nu är jag mer förvirrad än någonsin...

Ni som har dhl, är ni nöjda?

Behöver få ordning på det här innan jag flyttar till Skottland, vilket är i slutet av nästa månad...
Vi är jättenöjda. Vi har haft DHL i 15 år nu, vi använder främst DHL Paket (Inrikes), DHL Europlus(Utrikes), DHL Servicepoint (Postpaket), DHL Express och lite mindre
DHL Swednet (Pall Inrikes), DHL Euroconnect (Pall enligt tidstabell).

Vi skickar ungefär runt 1000-2000 sändningar per år, mestadels flerkollisändningar, ibland mer ibland mindre. Vi har avtal genom Pluskontot vilket vi kan rekommendera, vi kan inte få ner priset lika mycket utan det.

Våra DHL problem det här året är följande.
DHL Paket till Båstad hamnar hos fel mottagare men hittar rätt efter 2 veckor
DHL Paket till Borlänge försvinner efter det varit registrerat på terminalen, nu är det ett reklamationsärende och DHL ersätter 500 kr/kg så det löser sig.

Förra året förlorade vi inga paket. Vi hade dock ett som blev överkört av palltruck, DHL ersatte oss.

Vi har skickat en del med Posten, då är det typ när tiden är ute för att boka tid hos DHL fast det händer inte längre nu när DHL har en ny terminal i Rosersberg. Sen så nyttjar vi Posten Mypack för utrikes postpaket till Finland & Danmark. Posten Mypack är roligt nog billigare än Posten Postpaket inrikes.

Innan vi började använda DHL så var vi kunder hos Posten enbart och under 80-90 talet så hade vi väldigt mycket svinn hos Posten, min far/chef har haft mardrömmar om att Posten sålde våra försvunna saker på auktion.

Förutom det så nyttjar vi inte längre Posten därför vår fraktbudget skulle bli extremt mycket högre sen är Postens personal ofta trötta och arroganta, när vi mot förmodan lämnar paket hos Postens Företagscenter är så man orolig att paketet ska stå ute på kajen och det missar att skickas samma dag eller blir snott.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017