Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att välja keywords och bli sedd efter dem?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-22, 17:47 #1
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
Standard Att välja keywords och bli sedd efter dem?

Hej, jag är relativt ny när det gäller SEO, och jag undrar hur man gör för att bli bättre rankad, ska man fylla i sånt i keywords-meta-datan, eller är det någonting man kan skynda på genom google ?

Hur väljer man de bäst lämpade ordet för ens sida, finns det någon tjänst som kan hjälpa en med det?

siten i fråga: w w w . d u m b o m . s e
oakleaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-23, 04:19 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Inlänkar samt kontinuerligt uppdaterat innehåll anser jag är det viktigaste. Skaffa länkar (genom t.ex. länkbyten) som har de sökord eller den sökfras du vill positionera dig bra på. Länktexterna ska innehålla sökord som är relevanta (återfinns i texten) på den aktuella sidan.

Sedan är det såklart bra att använda riktiga rubrik-taggar (H1, H2 osv.). Använd dem rätt, d.v.s. på samma sätt som när man skriver t.ex. en rapport. Vanligaste misstaget tror jag är att använda flera H1-or på samma sida.

Använd P-taggar för brödtext. Sätt sökorden du vill ranka på inom <em> eller <strong> för att visa Google att du lägger större vikt vid dessa.

Vad jag vet lägger Google inget värde alls på meta-keywords. Dock syns meta-description under länken i sökresultatet i vissa fall, och då kan det vara bra med en text som lockar till klick.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-25, 12:13 #3
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
Okej, tack så mycket för hjälpen. Jag har gjort ett rätt bra skript som tar ut keywords från databasen, men det är alltså 100% onödigt att ens bry sig om meta keywords? Isåfall tar jag ju bort den om det inte hjälper något.

<h1> och <h2> taggarna använder jag relativt på rätt sätt tror jag, men som du säger gällande brödtexten kanske jag ska börja tänka på att använda <strong> och <em> mer. Just nu så är sökorden på alla sidorna taggar som har med inlägget att göra som användaren själv får välja, så då kanske google förstår det självmant när de står inom <a>taggar?

En till grej, jag satt och använde googles webmaster-verktyg lite, de är lite trassligt men det finns en hel del nyttiga saker där i. Laddade tex upp robots.txt och valde vilka mappar på servern som bottarna inte ska gå igenom (där jag har alla mina skripter och ajax-anrops-filer). Ska man låta dem gå igenom bilder, på tex användarna? Eller ska jag begränsa den mappen också? (jag har nämligen begränsat den).

Sen kanske det är hjälpsamt om man hade en "page-map" sida, på sidan också? För man kan lämna in sånna till google så indexerar dom typ det automatiskt förstod jag. Isåfall, hur bör man strukturera upp en sådan? Alla länkar som finns på sidan, bara rätt upp och ned?

MVH
oakleaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-25, 13:43 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
För att göra sitemaps brukar jag använda www.xml-sitemaps.com. Där finns en begränsning på 500 sidor för gratisversionen.

Bilder är bra att låta Google indexera, men de ska ha alt-attributet ifyllt i img-taggen för att de ska bli sökbara. När det gäller bilder på eller qav användare så får du göra en avvägning. Borde det vara lugnt för användarna att t.ex en bild på dem är tillgänglig via Google?

Jag tror att länkar till sidan med samma sökord i länktexten som i <em> och <strong> kan anses som mer relevanta av Google.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-25, 18:27 #5
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
klockren sida, funderar på att det kanske är värt att köpa ett konto där, har du gjort det? Samt hur relevant och bra kan det vara att ha en sitemap, använder man det bara till att indexera sidor via sökmotorerna?
oakleaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-25, 21:29 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag har inte köpt något konto, men kan helt klart tänka mig det. Det som gjort att jag inte redan skaffat konto beror på att jag inte har så många sajter som har mer än 500 sidor. De som har fler ser jag inte som nödvändiga att ha alla i sitemap.

Men en XML-sitemap som man delar med sig av till Google genom Webmaster Tools tror jag kan hjälpa till och snabba på indexeringen.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-26, 18:43 #7
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
oakleaf oakleaf är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 88
XML-filerna var ej sparade i UTF8 så man kunde inte se åäö, så jag sparade i html-format och laddade upp till google! Tack för hjälpen wasabi, hoppas nu att sidan syns lite mer efter detta =)
oakleaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017