Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domän hosting / DNS hosting

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-04-07, 09:50 #1
kristofferwiklund kristofferwiklund är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 6
kristofferwiklund kristofferwiklund är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 6
Standard Domän hosting / DNS hosting

Loopia gör om i sina tjänster
http://blogg.loopia.se/2014/02/26/ny...-premiumpaket/

Så den gratis funktion de haft tidigare med DNS hosting/editor kostar i framtiden 99kr/år per konto. Utan det enda man får gratis i framtiden är utpekning av namnservrar och hålla reda på betalning/registrering.

Detta är något som blivit lite problematiskt då man hjälper kunder med DNS registrering och administrering. Då vi har typ 20 kunder så blir det en kostnad på 2000kr per år. Och det är en kostnad som kunderna inte är så sugna på att betala.

Därför håller jag på titta på vilka alternativ som finns. Ni får gärna komma med fler tips och ideer. Det skiljer ju ganska mycket i kostnad för förnyelse av domäner hos olika registratorer. Vi har .se/.com/.dk/.eu/.nu/.be domäner

1) Betala Loopia och fortsätt. 5500kr/år
2) Använda LoopiaDomän och sedan peka till Glesys namnservrar (Vi har redan VPS där) 3800kr/år
3) Använda Glesys som registrator. 5000kr/år
4) Bli partner med NameISP för smidigt kontroll och administrering av alla domäner 6000kr/år (vet ej partner priser)
5) Gå över till Binero och skapa 20 konton. 3800kr/år
kristofferwiklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 10:19 #2
orreborres avatar
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 309
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare
orreborres avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 309
Intressant, det hade jag missat.
Jag använder Loopia som registrar men kör Amazon Route53 som DNS. Det kostar ca $1 / domän / månad om du inte har jättemånga uppslag (> 1 000 000).
Här finns andra fördelar som anycast också, vilket jag även tror att Binero har.

Egentligen inget svar utan snarare ett förslag till ett nytt alternativ. Motsvarar ungefär #2 och #5 i både pris och typ av lösning.
orreborre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 10:51 #3
Norrweb Norrweb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 25
Norrweb Norrweb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 25
Vi kör med Loopia som registrar för våra domäner och dns hos http://www.dnsmadeeasy.com/ och tycker att det fungerar fint. Där har du 25 domäner för ca 400:- per år.
Norrweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 18:24 #4
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 431
Jag kör Loopia som registrar, och https://www.cloudflare.com/ för DNS. Då de även har en hel del förmåner i deras gratis paket så är det ett självklart val för mig.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 20:35 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferwiklund Visa inlägg
[...]Då vi har typ 20 kunder så blir det en kostnad på 2000kr per år. Och det är en kostnad som kunderna inte är så sugna på att betala.[...]
Vad är det för typ av kunder du har om de inte förväntar sig att betala för en tjänst? Är det
företagskunder så finns det inte ett enda företag du vill göra affärer med som går omkull för
några hundralappar per år.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-07, 21:51 #6
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
ilait finns som ett alternativ?
http://www.ilait.com/
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-08, 09:06 #7
kristofferwiklund kristofferwiklund är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 6
kristofferwiklund kristofferwiklund är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 6
Tack för förslagen om Amazon, Dnsmadeeasy, Cloudflare. Tyvärr kostar de med än Glesys och ser ingen bättre funktionalitet.

Har gått vidare och kollat på NameISP där man kan samla alla domäner i en kontrollpanel fastän de har olika ägare. Dock är deras DNS service inte fullt funktionsduglig då de just nu inte stödje AAAA-record.


Ska kolla upp ilait.com


Just nu lutar det åt NameISP och Glesys. Registrator blir NameISP och namnservrar hos Glesys. Båda har APIer så då får man bygga upp något eget system för att synka ihop allt till något shysst flöde.
kristofferwiklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-08, 15:42 #8
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Men borde inte CN's domänpaket för 54kr/år bli billigare för dig då?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-04-08, 15:47 #9
kristofferwiklund kristofferwiklund är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 6
kristofferwiklund kristofferwiklund är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2014
Inlägg: 6
Jag håller på titta på City Network. Och deras domänpaket är gratis men man måste ha en domän (där billigaste är 54kr/år).

Men då hamnar vi i 17 olika domänpaket. Håller på kolla på deras partner program men det kräver att man köper minst ett webbpaket vilket vi inte är behov av då vi har egna servrar. Men jag mailar och har kontakt med dom, så vi får se vars det landar.

Fördelen med NameISP är att jag har ett enda gränssnitt för alla domäner. Inte så mycket klickande och lätt att överblicka allas förfallotid och status.
kristofferwiklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-06-29, 14:42 #10
vidirs avatar
vidir vidir är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 291
vidir vidir är inte uppkopplad
Medlem
vidirs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 291
Standard Jag blev uppringd av upprörd uppdragsgivare

Jag har rekomenderat många domänägare registrera domäner på loopia och använda deras fria dns service, senast förra veckan,, igår blev jag uppringd av en riktigt förbannad uppdragsgivare som fick en dns faktura där det stod något om att "om du bortser från betalningen upphör dns tjänsten" Då rasar alla hans sajter liksom.

Jag letar nu efter ny registrar, det handlar om ca 1000 domäner från olika loopia dns konton, ganska mycket jobb samt jag har själv ca 220 domäner som jag vill flytta.

Tips om en bra service vore jag tacksam för.



Citat:
Ursprungligen postat av kristofferwiklund Visa inlägg
Loopia gör om i sina tjänster
http://blogg.loopia.se/2014/02/26/ny...-premiumpaket/

Så den gratis funktion de haft tidigare med DNS hosting/editor kostar i framtiden 99kr/år per konto. Utan det enda man får gratis i framtiden är utpekning av namnservrar och hålla reda på betalning/registrering.

Detta är något som blivit lite problematiskt då man hjälper kunder med DNS registrering och administrering. Då vi har typ 20 kunder så blir det en kostnad på 2000kr per år. Och det är en kostnad som kunderna inte är så sugna på att betala.

Därför håller jag på titta på vilka alternativ som finns. Ni får gärna komma med fler tips och ideer. Det skiljer ju ganska mycket i kostnad för förnyelse av domäner hos olika registratorer. Vi har .se/.com/.dk/.eu/.nu/.be domäner

1) Betala Loopia och fortsätt. 5500kr/år
2) Använda LoopiaDomän och sedan peka till Glesys namnservrar (Vi har redan VPS där) 3800kr/år
3) Använda Glesys som registrator. 5000kr/år
4) Bli partner med NameISP för smidigt kontroll och administrering av alla domäner 6000kr/år (vet ej partner priser)
5) Gå över till Binero och skapa 20 konton. 3800kr/år
vidir är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
dns, dns kontrollpanel


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017