Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


HostingSpeed.se - Hjälp mig samla data och utveckla!

Visa resultat för omröstning: Hur ska datan samlas in? Ska servern eller klienten initera(Push eller Pull)
Server => Clinet (Pull, Servern initierar anslutningen och hämtar data. Cron på servern) 17 73.91%
Clinet => Server (Push, klienten pushar datan till servern med jämna mellanrum. Cron på klienten) 6 26.09%
Antal röster: 23. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-20, 11:42 #21
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Många bra idéer.
Det stora problemet med att klienten skickar datan till servern och att servern är helt passiv är att alla klienter då måste köra med egna crons för att testen ska köras. Detta gör ju att installationen blir avsevärt mycket svårare vilket kan leda till att vi inte får in tillräckligt med data. Men i övrigt talar det mesta för den lösningen.

Att göra en plugin/modul till de stora CMSerna som ett komplement till stand alone-klienten tror jag kan vara en bra idé för att göra det enkelt att installera och köra även för det som inte har så mycket kunskaper. Det skulle ju då kunna överbygga det problemet med att man måste kunna sätta upp egna cronjobs till ganska stor del. Har väldigt lite erfarenhet av att utveckla plugins men det går väl att göra plugins med schemalagda körningar i exempelvis wordpress?
För att hemsidan som sammanställer informationen ska kunna visa bra och tillförlitlig information behovs det ganska mycket data och då gäller det att kunna sprida klienten på bred front.
Man kan låta servern köra cronjobb mot siterna, men att siterna själva rapporterar hem?

Om man gör en URL-tillgänglig för servern, och låter URLen vara låst till serverns IP så blir det ju ganska säkert dessutom?

Då kan de som inte vill sätta upp egna cronjobb lägga upp cronjobben på servern via ett smidigt gränssnitt där de bara anger URLen till siten och eller scriptet.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 11:59 #22
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Att säga att det är begränsningar att köra ett cms tycker jag är ett konstigt resonemang.
Jag ser absolut inga begränsningar, man bygger det man vill göra som moduler. jag har gjort det med alla sidor jag har byggt och jag har inte stött på några begränsningar än så länge.

Ang cronjobbshanteringen så hade Drupal vart perfekt, dem har en inbyggd såkallad "hook_cron" där man kan hooka på med egna cronjob i moduler.

Sedan ang prestanda så är Drupal ett av dem snabbaste, jag har utfört tester och det klarar uppåt 1500 requests per sekund.


Såhär tycker jag upplägget borde se ut:

Server - körs som en simpel modul till drupal med cron jobb.
Klienter - moduler till dem stora CMS:erna för att mäta hur snabbt webbhotellet är på varje cms.


Det är bara min åsikt..


Citat:
Ursprungligen postat av akelagercrantz Visa inlägg
Det blir samtidigt en ganska stor begränsning om man väljer att skriva det som en plugin till wordpress.

Min vision är ett script som kan köras antingen via kommandotolken eller om man så vill en URI. Om man väljer att göra det som en engångsföreteelse eller att sätta upp någon form av cronjob för att exekvera scriptet väljer man själv. Testet borde vända sig till kunderna av webbhotell, för att förhindra att webbhotellen ger extra resurser till detta.

Testet kan köras oberoende av server om man så vill. Om vi skriver rigorösa och bra tester för många delar av hostingmiljön så kan vi nog skapa ett bra mätetal för webhosting som kan användas för att benchmarka alla möjliga typer av miljöer. För mig är det väldigt intressant att jämföra mina VPSer med andras.

Jag tycker nästan att vi kan dela upp projektet i två delar. Klienten, eller själva testet, är open source och promotas för användning av alla som vill få ett mätetal på sin webhost. Sedan bygger vi en hemsida som samlar in mätetal från frivilliga användare. Om hemsidan (eller servern) ska vara open source eller inte kvittar för mig. Om vi slänger upp en sida för att mäta svenska webbhotell så gissar jag att någon i Amerika som vill göra detsamma inte är så intresserad av vår design osv.

Hemsidan borde samla in data, analysera den och visa någon form av rapporter. Jag tror att det skulle vara en stor fördel att låta användaren bestämma i vilka intervall testet ska utföras, och vilka tester som utförs. Hemsidan kan såklart visa hur pålitlig datan är för en viss webhost. Mätdata från 12 exekveringar per dag under två månader är såklart mer pålitlig en en webhost som bara körde scriptet en gång.

Angående klient => server eller server => klient så känns det för mig mer logiskt att scriptet som enskild modul utför sina tester och sedan lämnar en rapport till den som exekverade. Om personen vill kan han välja att skicka in rapporten till servern/hemsidan. Han/hon kan så klart se till att detta sker automatiskt. Servern sitter bara snällt och tar emot inkommande data. Om en klient skulle gå ner eller personen avslutar testet så bryr sig inte servern, det kommer helt enkelt ingen mer data. Annars måste servern förstå när en klient går ner så att den inte sitter och gör en massa anslutningar som inte går fram, men ändå testa lite då och då för att se när klienten går upp igen.

Det var inte alls meningen att det skulle bli ett så långt inlägg. Ber om ursäkt! :-)
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 12:42 #23
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Att säga att det är begränsningar att köra ett cms tycker jag är ett konstigt resonemang.
Jag ser absolut inga begränsningar, man bygger det man vill göra som moduler. jag har gjort det med alla sidor jag har byggt och jag har inte stött på några begränsningar än så länge.

Ang cronjobbshanteringen så hade Drupal vart perfekt, dem har en inbyggd såkallad "hook_cron" där man kan hooka på med egna cronjob i moduler.

Sedan ang prestanda så är Drupal ett av dem snabbaste, jag har utfört tester och det klarar uppåt 1500 requests per sekund.


Såhär tycker jag upplägget borde se ut:

Server - körs som en simpel modul till drupal med cron jobb.
Klienter - moduler till dem stora CMS:erna för att mäta hur snabbt webbhotellet är på varje cms.

Det är bara min åsikt..
För serverdelen vet jag inte riktigt. Jag ser nog hellre att vi gör något egenutvecklat tror jag. I min vision om hur det skulle se ut på webbsidan tror jag inte vi kommer behöva speciellt många vanliga CMS-funktioner. Utan det kommer ju bara vara en del som samlar in datan och en som presenterar den i form av en hemsida. Vi skulle kunna använda något ramverk som t.ex. CodeIgniter dock.

Jag tror också att det är en bra lösning med att göra klienterna som moduler till de stora CMS:en, men vi bör såklart också ha en stand alone-klient för de som inte kör något CMS.

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Man kan låta servern köra cronjobb mot siterna, men att siterna själva rapporterar hem?

Om man gör en URL-tillgänglig för servern, och låter URLen vara låst till serverns IP så blir det ju ganska säkert dessutom?

Då kan de som inte vill sätta upp egna cronjobb lägga upp cronjobben på servern via ett smidigt gränssnitt där de bara anger URLen till siten och eller scriptet.
Ja, det är så det fungerar i den första testversionen jag gjort.
Servern kör ett cronjob och anropar klienterna med CURL. Min första tanke var precis så, att man kunde gå in på sidan och klistra in URL till klientscriptet och fylla i vilket webbhotell man har samt kanske vilka test man vill köra och hur ofta.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 12:50 #24
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Tror cronen i wp kan triggas av besökare, dvs när någon besöker sidan så triggas cronen. Så om man inte sätter upp egen cron är de ju bra om sidan har några få besökare om dagen alla fall.

Om man kör wp plugin behöver man inte konfa någon db setting då pluginsen får snacka med dd'n. Bara att pluginet skapar en egen table som den kan ha som sandlåda, och avinstallerar man pluginet ska den ta bort db spåren.

Så kommer de bli väldigt lätt att joina och lätt att hoppa av utan konfningar osv.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 13:31 #25
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Tror cronen i wp kan triggas av besökare, dvs när någon besöker sidan så triggas cronen. Så om man inte sätter upp egen cron är de ju bra om sidan har några få besökare om dagen alla fall.

Om man kör wp plugin behöver man inte konfa någon db setting då pluginsen får snacka med dd'n. Bara att pluginet skapar en egen table som den kan ha som sandlåda, och avinstallerar man pluginet ska den ta bort db spåren.

Så kommer de bli väldigt lätt att joina och lätt att hoppa av utan konfningar osv.
I drupal sätter man upp en cronjobb mot /cron.php i rooten sedan använder modulerna sig av en såkallad "hook" där man kan använda sig av samma cronjobb.

Tror det funkar liknande i joomla.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 14:19 #26
codler codler är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 15
codler codler är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 15
Ni kan kika på denna sida tycker jag.
http://www.browserscope.org/
codler är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 15:42 #27
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Att säga att det är begränsningar att köra ett cms tycker jag är ett konstigt resonemang.
Vad jag menade var att det blir en begränsning om vi tvingar användaren att använda ett cms för att delta i testet.

Citat:
Ursprungligen postat av codler Visa inlägg
Ni kan kika på denna sida tycker jag.
http://www.browserscope.org/
Intressant, speciellt hur de presenterar datan.

Jag ser fördelar och nackdelar med båda varianterna av klient/server kommunikation. Det vore intressant att höra lite åsikter av er som har svarat på omröstningen.
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 16:42 #28
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av akelagercrantz Visa inlägg
Vad jag menade var att det blir en begränsning om vi tvingar användaren att använda ett cms för att delta i testet.



Intressant, speciellt hur de presenterar datan.

Jag ser fördelar och nackdelar med båda varianterna av klient/server kommunikation. Det vore intressant att höra lite åsikter av er som har svarat på omröstningen.
En simpel php-sida kommer självfallet att gå supersnabbt när det inte finns några databaskopplingar osv, frågan är om det blir ett rättvist test? olika webbhotell är olika bra med olika cms, det var därför jag tänkte man kunde köra allt som cms moduler.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 17:15 #29
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
En simpel php-sida kommer självfallet att gå supersnabbt när det inte finns några databaskopplingar osv, frågan är om det blir ett rättvist test? olika webbhotell är olika bra med olika cms, det var därför jag tänkte man kunde köra allt som cms moduler.
Det test som ITisGood har skrivit testar operationer/s i MySQL. Jag kan tänka mig att vi implementerar liknande tester för cpu-prestanda, IO-prestanda osv.

Att testa antal req/s i ett cms är så klart intressant också, men det är så många parametrar som man måste ta hänsyn till. Det är många inställningar som påverkar hastigheten av systemet. En installation av wordpress skiljer sig ganska mycket från en annan, med den stora mängd plugins det finns. Bara det att ändra på permalänkarnas struktur kan påverka prestandan i wordpress enormt. http://comox.textdrive.com/pipermail...ry/011097.html
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-22, 11:20 #30
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
En tanke skulle kunna vara att webbhotellen ger oss ett konto på deras webbhotell så att vi själva kan sköta klienten och ha officiella siffror från de webbhotellen. Låter det intressant för din del(vi kommer troligen inte använda mer än 1MB utrymme per klient)?
Jag tror de flesta webbhotell gärna ställer upp med att sponsra er med ett webbhotell för detta.

Jag tror även idén med reklam inte är rätt väg att gå... Jag tror det är bättre att jaga sponsorer, och jag är rätt säker på att flera av oss leverantörer mer än gärna hade ställt upp för att ro detta projektet i hamn.

PM:a mig om ni vill ha ett webbhotell att testa på, och om ni har några särskilda behov som ni tror att vi kan hjälpa er med.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017