Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


HostingSpeed.se - Hjälp mig samla data och utveckla!

Visa resultat för omröstning: Hur ska datan samlas in? Ska servern eller klienten initera(Push eller Pull)
Server => Clinet (Pull, Servern initierar anslutningen och hämtar data. Cron på servern) 17 73.91%
Clinet => Server (Push, klienten pushar datan till servern med jämna mellanrum. Cron på klienten) 6 26.09%
Antal röster: 23. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-19, 09:53 #11
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Vill man kunna jämföra på ett bra sätt underlättar det ju om intervall och andra inställningar är lika på alla ställen. Det är ju även enklare att sätta upp om man inte behöver sätta upp crons och så. Tänkte mig att man kunde registers sig på sidan så att data hämtas och det kunde ju vara öppet för alla att registrera där.
Men det finns ju fördelar med ditt förslag också.
Ja det är sant. Hur löser vi då problemet om vilka tester som ska utföras? Tvingar vi alla att köra samtliga tester, eller ska man kanske ställa in vilka tester som ska efterfrågas av servern när man registrerar sig på sidan?

Det vore roligt om fler här på forumet kom med förslag och idéer, även om ni inte är intresserade av att vara med och skriva koden, det finns många skarpa hjärnor här.

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Ett problem som jag funderat på är hur man verifierar att datan är korrket. Det är ju lätt att fejka datan som skickas så att man kan få webbhotellet hur snabbt eller långsamt man vill.
En fundering jag fick här att att man försöker få så många källor som möjligt på varje webbhotell och sedan plockar bort de värden som avviker mest och tar ett snitt på resten. Utifrån den datan skulle man då även kunna gradera tillförlitligheten automatiskt.
Tyvärr är det lätt att fejka datan oavsett om vi kör klient->server eller server->klient, men det var en bra idé du hade.
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-19, 10:06 #12
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
Repositoryt på github hittar ni här:
https://github.com/akelagercrantz/hostingspeed

Senast redigerad av akelagercrantz den 2011-03-19 klockan 10:08
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-19, 11:07 #13
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Ja, vi borde nog sätta oss och rita upp en design(av koden/systemet alltså) som vi kan jobba efter innan vi sätter igång och utvecklar.
Vore ju som sagt kul om fler ville vara med och antingen bara dela idéer eller senare också hjälpa till och koda.

Edit: Uppdaterade första posten i tråden med information och status.

Senast redigerad av pelmered den 2011-03-19 klockan 11:51
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-19, 12:15 #14
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Jag sitter och funderar på om upplägget med open source och klient/server. Jag tycker vi bör ha reklam på själva servern, inte i början kanske, men när det väl kommer igång ordentligt, och skapa en pott som kan täcka ev. kostnader och annat.

En annan sak är att servern bör byggas så ett webbhotell kan ha fler än en klient, då hotell inkl. vårt har olika prestanda på olika kontotyper.

Och om det skulle behövas gratis webbhotellskonto för något så är det bara att höra av sig så ställer jag gärna upp och sätter upp några.

Senast redigerad av Danielos den 2011-03-19 klockan 12:23
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-19, 12:38 #15
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Jag sitter och funderar på om upplägget med open source och klient/server. Jag tycker vi bör ha reklam på själva servern, inte i början kanske, men när det väl kommer igång ordentligt, och skapa en pott som kan täcka ev. kostnader och annat.

En annan sak är att servern bör byggas så ett webbhotell kan ha fler än en klient, då hotell inkl. vårt har olika prestanda på olika kontotyper.

Och om det skulle behövas gratis webbhotellskonto för något så är det bara att höra av sig så ställer jag gärna upp och sätter upp några.
Ja, det ska självklart gå att ha olika källor på samma webbhotell. Tanken är ju att alla som har ett webbhotellskonto ska kunna sätta upp detta på sitt eget konto för att testa och jämföra med vad andra får på samma eller andra webbhotell. Det hindrar ju såklart inte webbhotellen själva från att sätta egna testklienter. Ju mer data per webbhotell vi får in ju bättre statistiskt underlag får vi som gör att vi kan ge en bättre bild av verkligheten.

Tack för erbjudandet!
En tanke skulle kunna vara att webbhotellen ger oss ett konto på deras webbhotell så att vi själva kan sköta klienten och ha officiella siffror från de webbhotellen. Låter det intressant för din del(vi kommer troligen inte använda mer än 1MB utrymme per klient)?

Senast redigerad av pelmered den 2011-03-19 klockan 12:40
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-19, 14:21 #16
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Bra idé! Ja, jag skulle kunna slänga upp både klient och server på github om intresse finns för det!

Jag har dock aldrig använt det dock så jag ska kolla upp lite.

Om någon kan stå för hosting och så också i så fall vore det trevligt!
Jag kan ställa upp med en virtuell maskin.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-19, 14:58 #17
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
varför inte köra allt som en modul till ett cms istället för att bygga allt från grunden? då får man mycket på köpet såsom översättningsfunktioner, mallhantering osv.

i övrigt tycker jag att det är en bra idé.
Mitt tips är att bygga det som en modul till t.ex Drupal eller wordpress och det skulle jag kunna hjälpa till med.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-19, 19:53 #18
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Smart, kan man köra de som en wordpress widget.
Och länk till stat för sql'en på hotellet.
Hotellnamn borde kunna läggas upp auto genom att kolla någon host parrameter.

Så om man lägger till widgeten så blir man med och läggs upp auto i "testet".
Widgeten börjar rapportera tillbaka sql instansens namn elle nått, då hotell inte har 1 sql server ofta.

Lätt att komma med i testet då vilket hjälper de att bli stort, och länk till stats med graf eller nått. Med länk som har ankartext.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-19, 21:59 #19
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
Det blir samtidigt en ganska stor begränsning om man väljer att skriva det som en plugin till wordpress.

Min vision är ett script som kan köras antingen via kommandotolken eller om man så vill en URI. Om man väljer att göra det som en engångsföreteelse eller att sätta upp någon form av cronjob för att exekvera scriptet väljer man själv. Testet borde vända sig till kunderna av webbhotell, för att förhindra att webbhotellen ger extra resurser till detta.

Testet kan köras oberoende av server om man så vill. Om vi skriver rigorösa och bra tester för många delar av hostingmiljön så kan vi nog skapa ett bra mätetal för webhosting som kan användas för att benchmarka alla möjliga typer av miljöer. För mig är det väldigt intressant att jämföra mina VPSer med andras.

Jag tycker nästan att vi kan dela upp projektet i två delar. Klienten, eller själva testet, är open source och promotas för användning av alla som vill få ett mätetal på sin webhost. Sedan bygger vi en hemsida som samlar in mätetal från frivilliga användare. Om hemsidan (eller servern) ska vara open source eller inte kvittar för mig. Om vi slänger upp en sida för att mäta svenska webbhotell så gissar jag att någon i Amerika som vill göra detsamma inte är så intresserad av vår design osv.

Hemsidan borde samla in data, analysera den och visa någon form av rapporter. Jag tror att det skulle vara en stor fördel att låta användaren bestämma i vilka intervall testet ska utföras, och vilka tester som utförs. Hemsidan kan såklart visa hur pålitlig datan är för en viss webhost. Mätdata från 12 exekveringar per dag under två månader är såklart mer pålitlig en en webhost som bara körde scriptet en gång.

Angående klient => server eller server => klient så känns det för mig mer logiskt att scriptet som enskild modul utför sina tester och sedan lämnar en rapport till den som exekverade. Om personen vill kan han välja att skicka in rapporten till servern/hemsidan. Han/hon kan så klart se till att detta sker automatiskt. Servern sitter bara snällt och tar emot inkommande data. Om en klient skulle gå ner eller personen avslutar testet så bryr sig inte servern, det kommer helt enkelt ingen mer data. Annars måste servern förstå när en klient går ner så att den inte sitter och gör en massa anslutningar som inte går fram, men ändå testa lite då och då för att se när klienten går upp igen.

Det var inte alls meningen att det skulle bli ett så långt inlägg. Ber om ursäkt! :-)
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-20, 00:30 #20
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Många bra idéer.
Det stora problemet med att klienten skickar datan till servern och att servern är helt passiv är att alla klienter då måste köra med egna crons för att testen ska köras. Detta gör ju att installationen blir avsevärt mycket svårare vilket kan leda till att vi inte får in tillräckligt med data. Men i övrigt talar det mesta för den lösningen.

Att göra en plugin/modul till de stora CMSerna som ett komplement till stand alone-klienten tror jag kan vara en bra idé för att göra det enkelt att installera och köra även för det som inte har så mycket kunskaper. Det skulle ju då kunna överbygga det problemet med att man måste kunna sätta upp egna cronjobs till ganska stor del. Har väldigt lite erfarenhet av att utveckla plugins men det går väl att göra plugins med schemalagda körningar i exempelvis wordpress?
För att hemsidan som sammanställer informationen ska kunna visa bra och tillförlitlig information behovs det ganska mycket data och då gäller det att kunna sprida klienten på bred front.

Senast redigerad av pelmered den 2011-03-20 klockan 00:41
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017