Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skatt som affiliate

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-04, 10:56 #1
steffo76s avatar
steffo76 steffo76 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 12
steffo76 steffo76 är inte uppkopplad
Nykomling
steffo76s avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 12
Hej,

Lite smått virrig fråga här eftersom jag inte har så bra koll. Jag började dra igång lite webbsidor för att testa tjäna lite pengar som affiliate. Det har växt och växt och det känns som jag får börja skaffa mig en plan.

Som det är nu, så har jag fått pengar från Double och från Comission Junction. Jag bara tog ut pengarna och såg då att dem drog både skatt och sociala avgifter från pengarna eftersom jag var registrerad som privat person. Det betyder att 50% av pengarna bara går upp i rök

Detta är kanske som det ska va, men svider ganska mycket när det inte rör sig om några enorma summor. Jag har en litet enskild firma som jag har sysslat med lite ehande på. Skulle det löna sig att dra in affiliate inkomsterna där?

En annan sak är google adsense där man bara får pengarna rakt upp.. och då antar jag att dessa pengar ska skattas sen?

Jaja, lite virrig och skulle uppskatta mycket om någon mer erfaren kan ge mig tips eller rekommendationer. Antingen öppet här eller som ett pm.

Tack i förväg och vill även tacka för Sveriges bästa webmaster forum.

Mvh Steffo
steffo76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-04, 15:47 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Tar du in pengarna i firman, så får du ju mer pengar från tex Double, men när du sedan ska ta ut dessa som lön så kommer samma avgifter där. Använder du pengarna i företaget så är det såklart bättre att ha dom där.

Pengarna du tjänar på AdSense skall deklareras och skattas på. Lika mycket som går bort där också, och på exakt samma sätt. Där finns dock ingen moms.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-04, 20:39 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@Sep 4 2008, 15:47
Tar du in pengarna i firman, så får du ju mer pengar från tex Double, men när du sedan ska ta ut dessa som lön så kommer samma avgifter där. Använder du pengarna i företaget så är det såklart bättre att ha dom där.

Pengarna du tjänar på AdSense skall deklareras och skattas på. Lika mycket som går bort där också, och på exakt samma sätt. Där finns dock ingen moms.
Det är viktigt att tänka på att momsen ska betalas av mottagaren av pengarna. Så man slipper inte undan på något sätt.

Det klokaste är normalt att låta alla pengarna droppa in i firman, då kan du handla prylar till firman UTAN att första skatta bort pengarna, du kan alltså handla för HELA beloppet du tjänar..... Mycket bättre än att ta ut det privat först och sen bara ha kvar en spottstyver ....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-05, 08:46 #4
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Ska man betala moms på inkomster från AdSense (USA) också menar du?
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017