Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad upplever du som det största olösta problemet idag?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-28, 17:09 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Lightbulb Vad upplever du som det största olösta problemet idag?

Vad upplever du som det största olösta problemet idag?

Mitt syfte med frågan är att utröna vad som kan bli en möjlig inspiration att hitta en lösning av en kreativ entreprenör.

När man letar efter nya affärsidéer att jobba med så ska man ju enligt skolbokens paragraf ett utgå från ett av kunden upplevt problem.

Om kunden upplever problemet som stort eller irriterande så är kunden ofta beredd att betala en slant för att bli av med problemet. Då har vi enligt marknadsekonomin ett kundbehov som är otillfredsställt. Det kan då vara ett lämpligt start på att hitta en lösning på problemet och skapa en affärsidé kring.

Om man då som jag hoppas du som läsare av denna tråd bidrar med dina upplevelser om vad du själv upplever som ett verkligt problem som du inte kan lösa själv, men som du definitivt är beredd att betala för att någon annan löser åt dig. Lämpligtvis genom en weblösning, så kan vi alla bidra till en bättre värld.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-28, 19:46 #2
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 882
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 882
Det mest irriterande är när Maxpersonalen glömmer att lägga ner några beställda och betalda saker i matpåsen, man upptäcker det när man kommer hem och blir då förbannad.

Det är även väldigt irriterande när Swedavias hemsida inte redovisar korrekta ankomsttider, de vidhåller att de erhåller uppgifterna från andra bolag men det borde finnas någon klok lösning!?
www är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-28, 20:50 #3
ducedo ducedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 106
ducedo ducedo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 106
Inte bara relaterat till webb men några spontana saker jag tror att många är villiga att betala för. De flesta har mindre lyckade lösningar. Varierande verklighetsförankring:

Förhindra (reducera) knäskador i samband med sport.

Teknik som automatiskt räknar kalorier i mat utan att man själv måste mata in informationen.

Ekonomisk lösning för att få fungerande kollektivtrafik.

Få tillgång till hela världens TV-kanaler (live), inspelade TV-program och sport i ett paket.

En sajt som, likt Matpriskollen, listar billiga erbjudanden i utvalda matvarubutiker. Önskar dock att man går steget längre genom att automatiskt kombinera veckomåltider (inkl. ingredienser) som skickas ut via mail baserat på personliga preferenser. T.ex. max antal kalorier, vegetarian, fisk 1 gång i veckan, etc.

Revolutionera hur vi lär oss så att vi kan effektivisera skolväsendet.

Plocka bort alla sladdar.

Program som automatiskt räknar antalet slag + poäng vid golf (tappar alltid räkningen).

Program som automatiskt mäter vad man gör varenda minut, bortom datorn, så att man kan optimera.

Tjänst som städar bort ens internet-historik (gamla forumanvändare, etc)

Någon form av utrustning som spårar golfbollar så att man alltid (!) hittar dem.

Funktion/uppfinning som gör det omöjligt att tanka fel bränsle i tanken.

Svensk version av Help A Reporter Out.

Virtuell verklighet / drömland där man pluggar in sig själv i sann Matrix-style.

Sedan har vi naturligtvis alla de vanliga sakerna som där finns mängder av produkter inom. Få perfekt hy, gå ner i vikt, få muskler, sluta svettas, prestera bättre i sängen, bli längre, behåll håret, automatisk matlagning, etc, etc. Se TV Shop för idéer.
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-28, 21:30 #4
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Att jag inte använder den programvara jag har och de prylar (datorer, platta, mobil etc) på ett tillräckligt effektivt sätt. Jag tror att jag klipp o klistrar och gör om allt för mycket. En tjänst där man inte vill sälja på oss mer programvara utan hjälpa oss att använda den vi har på ett bättre sätt. Kanske snarare att ta bort program än att lägga till.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-29, 00:04 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Koncept: Hitta ledig parkeringsplats

Problem: I stockholm får man ibland åka runt i timmar för att hitta en ledig parkeringsplats i gatunivå. Det kostar tid, pengar, miljö och tålamod. Samt att det sliter på bil, förare och gatan. Man utsätter dessutom alla gångtrafikanter får risker i onödan då man egentligen skulle ha parkerat bilen och suttit hemma i fotöljen med en kall öl i näven framför TVn och kollat senaste stryktipsraden.

Lösning(1):
En smstjänst dit jag kan skicka ett meddelande för att hitta adressen till närmsta/billigaste lediga parkeringsplats i Stockholm.

Lösning(2):
En webbkarttjänst där man ser närmsta/billigaste lediga parkeringsplats som en röd prick..
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-29, 06:05 #6
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 276
Slacker Slacker är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 276
En malwarescanner och tillika cleaner för sajtägare.
Ett effektivt skydd mot hackare för sajter.
Slacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-29, 20:43 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Bokföring med hjälp av streckkod (QR-kod), skulle jag vilja ha.

Man skulle kunna ha olika streckkoder för olika bokföringsprogram. Så om jag använder SPCS drar jag den för SPCS och fakturan är därmed bokförd.

Rent tekniskt vore det enkelt. Problemet är att vanliga företag inte ens har vett att skicka fakturor på hålade papper. Så det vore nog omöjligt att få alla att gå över till ett system där all information finns som streckkod.


Jag vill dock inte påstå att omständlig bokföring är det största problemet i mitt liv. Jag gör den inte ens själv. Men det är en tanke som slagit mig att inte mycket verkar ha förändrats/effektiviserats i den branschen de senaste 600 åren.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-30, 11:38 #8
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
En oändlig energkälla vore en lösning på många problem.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-30, 14:50 #9
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
En oändlig energkälla vore en lösning på många problem.
Och skulle även kunna vara en genväg till undergång. Det beror väl helt på förutsättningarna
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-30, 15:03 #10
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Spamskydd på vanliga telefonen. Sortera ner alla telefonförsäljare i skräpmappen!
Nilsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
affärsidéer, inspiration, problem


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017