Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


S: Snälla.se - önskningar på nätet

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-27, 09:07 #1
Effexjakob Effexjakob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 20
Effexjakob Effexjakob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 20
Beskrivning: En webbtjänst där besökarna så enkelt som möjligt kan lägga in en önskelista och skicka till vänner och bekanta. Målet har varit att skapa en snygg sajt, med minimalt antal steg för att skapa sin önskning (då konkurrerande önskelistesajter tenderar att göra detta svårare än det behöver vara). Därför ligger nu formuläret på startsidan, och sökfunktionen ett klick bort. Allt eftersom sajten fylls med önskningar kan det vara en idé att fronta sökfunktionen mer, eftersom varje önskning även sparas med ålder och kön, och det då blir en sajt dit man går för att få idéer på vad man ska köpa till t ex sin 10-åriga brorson.

Teknik: Visual Studio 2008-projekt. C#/.NET 3.5, AJAX, MS SQL 2005-databas, FCKEditor för inmatning av önskningar, med möjlighet att ladda upp bilder direkt via editorn.
För varje "annons" skapas automatiskt ett lösenord som skickas ut i samband med registreringen, och användaren kan sen logga in och ändra/radera sin annons vid behov.
Domäner: snälla.se, snalla.se

Trafik: ca 10-20 besökare om dagen.

Pris: Köp nu för 10.000 SEK, eller lägg valfritt bud så får vi se om det blir aktuellt.
Vid behöv kan hosting i befintlig miljö ordnas för 300 kr/mån exkl moms.

Testa gärna att skapa egna annonser direkt på webbplatsen!

Hälsningar
Jakob
Effexjakob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-27, 09:17 #2
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Inkomster? Vad är det som motiverar prislappen på 10k? Potentialen?

Nej, jag är inte dryg, jag undrar bara
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-27, 09:39 #3
Effexjakob Effexjakob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 20
Effexjakob Effexjakob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 20
Tjena!

Man kan se prissättningen från två håll:
1. Hur mycket ger den här sajten i inkomster, eller
2. Vad kostar det att ta fram en sån här sajt.

Om vi ser det från alternativ 1: Om man tänker sig en årlig avkastning på 10% på sitt investerade kapital så bör sajten dra in 1.000 kr om året (ej räknat med utgifter för hosting) för att motivera ett pris på 10.000 kr. Vi har idag inga annonser allt på sajten (som du säkert såg) och jag kan därför inte resonera huruvida den kan göra det idag, men jag tycker nog att chansen är rätt god.
Från alternativ 2: Om du går till webbyrå X och frågar vad deras pris för att ta fram en sån här lösning är skulle jag gissa (vågar till och med lova) att deras pris kommer att vara högre än 10.000 kr för namn, domän, design och utveckling.

Så, med den motiveringen anser jag att 10.000 kr är ett bra pris för köparen.

Hoppas du är nöjd med svaret, och nej jag tycker inte att du är dryg.

/Jakob
Effexjakob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-27, 13:32 #4
Undoredoos avatar
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 179
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem
Undoredoos avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 179
Nu hör det ju till saken att webbyråer i allmänhet tar ut skrattretande summor för att överhuvudtaget lyfta på luren, så den jämförelsen kan du ju inte riktigt göra. Anser jag.
Undoredoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-27, 13:46 #5
Effexjakob Effexjakob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 20
Effexjakob Effexjakob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 20
Undoredoo>> Ännu ett argument varför detta är ett bra tillfälle då.
Effexjakob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-27, 14:17 #6
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Tycker prissättningen är helt rätt.. Han har säkerligen lagt ner så många timmar så det är värt det. Sen är ju problemet om det finns köpare här... Men det är ju annan femma... Och det med att reklambyråer tar betalt bara för att lyfta luren, den världen lever inte jag i i alla fall... Vi tar betalt för jobben
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-27, 21:03 #7
ices avatar
ice ice är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 93
ice ice är inte uppkopplad
Medlem
ices avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 93
Jag kan inte riktigt hålla med ovanstående här. 10 000kr tycker jag är ett klart överpris för den här siten. No offence, men den här sidan påminner mkt om mitt allra första script i webbmiljö :P. Skämt åsido. Det är en bra idé och tanken på att du byggt allt i VStudio gjorde det lite spännande och fick ändå mig att spana in den närmare.

Dock kändes siten inte riktigt etablerad, vilket inte ger den här styrkan av att "fylla på med annonser om man vill" - och få pengarna tillbaka om 10 år. Den känns också dåligt validerad för att vara byggd i Ajax och det som tekniskt sett var imponerande var opensource.

Det är inte för att vara taskig. Jag vill heller egentligen inte på något sätt sabotera en auktion, men jag ser en tydlig trend för överpriser för sånt här. Ibland är det ett skämt och ibland inte, men det känns inte riktigt seriöst. Inget illa mot din sajt heller, det är en bra sajt. Jag tycker bara inte att 10 tusen är ett normalt pris för det här projektet.

+ Det är bra domäner
+ Det är en bra site. Den är enkel och det är enligt mig det bästa man kan göra för en sån här typ att sida.
+ Smart logotyp, och en passande design för ändamålet.
ice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 08:46 #8
Effexjakob Effexjakob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 20
Effexjakob Effexjakob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 20
Tjena retard!

Tack för ditt inlägg! Jag tar tacksamt emot ditt beröm. Berätta dock gärna vad du menar med "Den känns också dåligt validerad för att vara byggd i Ajax" och "Dock kändes siten inte riktigt etablerad".

Sen kan man ju som sagt fråga sig om 10.000 kr är mycket pengar eller inte i den här branschen. Där jag jobbar är det inte det, och jag är heller inte en fjortonåring som bryr mig om att göra en affär för 2-3 tusen kronor. Jag vill heller inte göra affär med någon som vill det. Jag köper argumenten om de är av typen "Jag tror inte på den här sajten", "Den är för dåligt konstruerad", "Domänen är fel", men när du listar upp "Bra domäner", "Bra site", "Smart logotyp / passande design" men slutligen "10.000 kr är ett klart överpris" då vill man nästan skratta. :-)

Jag har insett att detta forum inte är rätt ställe att annonsera ut webbsajter/projekt på. Majoriteten här har en mycket begränsad budget och 10.000 skulle troligtvis tvinga de flesta att tömma spargrisen helt, och då förstår jag att man blir provocerad av såna här annonser. I en annan tråd finns en sajt som dragit in 40 tusen på fyra månader, och flera dårar tycker att 80.000 kr är för dyrt för den. Att göra break-even på åtta månader och allt därefter är ren vinst är inte illa, men det förstår inte många av de små pyren som hänger här.

Lev väl alla ni - och lycka till med era projekt!
Effexjakob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 09:00 #9
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Det handlar inte om att folk inte har råd. Det handlar om förhållandet mellan utbud och efterfråga. Här vet de flesta att ett projekt likt ditt går att köpa billigare. Om du istället säljer det på ett annat ställe kan du säkert få mer men inte för att de är värt det utan för att köparen inte vet att den kan få det billigare på andra ställen.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-28, 09:29 #10
Effexjakob Effexjakob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 20
Effexjakob Effexjakob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 20
Jaså? Berätta gärna om dessa liknande projekt.

Utbud och efterfråga säger du. Det håller jag med dig om. Problemet här är att antalet som efterfrågar projekten och verkligen har tänkt att betala för det är extremt lågt, troligen beroende på att så många jämför det med alternativet att göra jobbet själva. 10.000 kr är många veckorpengar för barnen här och då är det klart att det kan vara ett lockande alternativ att försöka sig på att göra detta på egen hand. Det är helt OK.

Den som har varit ute i arbetslivet vet att 10.000 kr är peanuts i sammanhanget.
Effexjakob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017