Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Placering av sina viktigaste produkter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-06, 22:09 #1
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
Hej på er!

En bekant sa till mig idag, han hade i sin tur läst eller hört (minns inte nu) att man ska placera sina viktigaste och bästa produkter/informationen på höger sida.

På höger sida menade han, t.ex. i en affär bör de dyraste/bästa varorna finnas på höger sida av hyllplanen.
Varför? Jo, han menade på att blicken oftast stannar här, man läser ju från vänster till höger och detta skulle då ha en påverkan att kunden köper de produkter man tjänar mest på.

Hans källa var en vetenskaplig undersökning (Men, bara för att den är vetenskaplig så ska man ju inte tro på allt heller å andra sidan) (Har ingen mer exak källa än så här)

Då omvandlar jag genast detta resultat för min egen del. Ska man då på en webbsida placera sina bästa produkter/viktigaste informationen i högermarginalen?

Nästa fundering jag då kommer att tänka på. Varför är placeringen av menysystem alltid överst eller på vänster sida av en sajt? Är det något som ligger kvar sedan gammallt? (själv så har jag aldrig gjort en sajt med ett menysystem i högermarginalen.)

Länkar är som bekant en mycket viktig information till kunden.


Som mycket erfaren surfare kan jag inte just nu räkna upp en enda sajt som har sin länkmeny i högermarginalen.....


Är det någon här som kan dementera eller tycka till i denna frågeställning?

Finns det någon dokumenterad undersökning i detta ämne? Har inte hittat något själv....

Själv så blev jag intresserad i denna frågeställning. Skulle gärna vilja höra er andra tycka till.

/Jonas
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-06, 22:38 #2
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Surfade och tittade lite på länkplacering. En hastig bedömning är att blogsidor verkar placera en hel del länkar på högersidan. Fast de har ju en del till vänster också.

Jag har för mig att det finns undersökningar om hur folk tittar på en hemsida. Hur blicken går. Hittar den inte just ju.
Tror att det var så att de tittar till vänster rätt så snabbt efter att ha tittat i mitten. Fast det kan ju beror på att länkarna brukar sitta till vänster så folk har vant sig att titta där.

Med läsning från vänster till höger borde ju länkarna sitta till höger eller ännu hellre längst ned på sidan så folk kan klicka sig vidare när de tagit del av hela innehållet på sidan.
Fast det förutsätter ju att folk är så intresserade att de läser allt på en sida...
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-06, 22:38 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Ögat börjar läsa till vänster och högst upp. Därav menyplaceringen.

Wordpress (www.wordpress.org) har dock sin meny i högerspalten som default. Något jag stör mig på rejält.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-06, 22:40 #4
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Den är till vänster därför att det underlättar designen. Vänster sida kommer ju alltid med. oavsett storlek på skämen. Det tror jag var den orsaken till att det ör dominerande.

Men det är ju långt ifrån det enda sättet att skapa bra design.
ex:
http://www.alistapart.com/
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-06, 22:44 #5
creowebs avatar
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
creoweb creoweb är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
creowebs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 588
Tycker varken det är lättare eller svårare att få textinformation eller vad det nu är i höger eller vänster marginal....

Förutsatt att man inte inte gör sidan efter 1280 px och verklgen utnyttjar ytan.

Så, det förklaringen köper jag inte riktigt...... :-)
creoweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-06, 23:03 #6
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Ögat börjar läsa till vänster och högst upp. Därav menyplaceringen.
Håller med men å andra sidan är ju inte länkar som Kontakt - Skicka E-mail - Till Gästboken - Till Plåtprodukter etc, speciellt intressanta att läsa det första man gör.
Så i övre vänstra hörnet skulle det istället i såfall stå något som gör att besökaren vill stanna kvar på sidan. Nu står ju (i de flesta fall ) i det hörnet HEM
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-06, 23:06 #7
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Citat:
Originally posted by creoweb@Apr 6 2005, 21:09
Hans källa var en vetenskaplig undersökning (Men, bara för att den är vetenskaplig så ska man ju inte tro på allt heller å andra sidan) (Har ingen mer exak källa än så här)
Han kanske menade "Det gyllene snittet"

Det gyllene snittet är ett geometriskt förhållande som finns överallt omkring oss. Vare sig vi är medveten eller inte om det så använder vi oss av det. Alla inredare, konstnärer, arkitekter har tydligen en naturlig inställning av det medans andra inte kan rita en linje någorlunda rak.
Jo! den vetenskapliga undersökningen fins, sök på "Det gyllene snittet"

Förövrigt gäller den även när man designar webbsidor och är bra att känna till
Ben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-06, 23:31 #8
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Gyllene snittet, ok men det förklarar fortfarande inte varför länkarna skall vara till vänster. Utan det rör ju bara proportionerna på själva sidan.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-06, 23:36 #9
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Citat:
Originally posted by hubbert@Apr 6 2005, 23:03
Håller med men å andra sidan är ju inte länkar som Kontakt - Skicka E-mail - Till Gästboken - Till Plåtprodukter etc, speciellt intressanta att läsa det första man gör.
Så i övre vänstra hörnet skulle det istället i såfall stå något som gör att besökaren vill stanna kvar på sidan. Nu står ju (i de flesta fall ) i det hörnet HEM
Det kan förklaras med att man vill att besökaren direkt ska notera var navigeringsverktygen för sidan finns så att han enkelt kan återvända dit.

Det naturliga när man läst till slutet på en rad/stycke/text är att man återvänder till vänster igen och gör ett nytt val.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-06, 23:43 #10
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Ben Ben är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 146
Citat:
Originally posted by hubbert@Apr 6 2005, 22:31
Gyllene snittet, ok men det förklarar fortfarande inte varför länkarna skall vara till vänster. Utan det rör ju bara proportionerna på själva sidan.

Länkarna till vänster... Tja. det antar jag kommer från begynelsen. Eller, varför är oftast loggan plaserad till väster i övre hörnet.
Har någon, någon gång börjat med en sak så brukar det bli en "Gyllene regel" :-)
Ben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017