Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fast pris för hemsida, hur mycket?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-24, 15:19 #1
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Standard Fast pris för hemsida, hur mycket?

Hejsan! Är en nykomling här på WN och hoppas få lite hjälp med några frågor jag har som webbutvecklare. Jag har precis gått från att driva ett litet webbföretag till att arbeta heltid som webbutvecklare på en annan byrå. På sidan om får jag flera frilansarerbjudanden och jag skulle behöva lite råd om vad ni på WN har för åsikter om det.

Tidigare vet jag att jag tagit för lite betalt för mina hemsidor. Började med 7900kr/hemsida exkl moms till småföretag. Har hört flera gånger att det är ett av de vanligaste misstagen, att ta för lite så vad tycker ni är lämpligt?

Mitt senaste uppdrag som frilansare är att skapa en personlig portfolio-sajt. Uppdraget har jag fått från en webbyrå som behöver extrahjälp. Mitt jobb är att skapa allting, jag får uppdraget från kunden och skall komma på idén, skapa design, programmera den i XHTML/CSS och sedan integrera CMS'n. De behöver även två extrafunktioner som inte finns med i CMS'n från start. (Dynamisk MP3-spelare med egen spellista, registreringsfunktion).

Vad tycker ni är lämpligt att ta för detta arbete? Jag sökte på forumet innan men hittade inget ordentligt svar. Detta är ju en rätt vanlig typ av sajt och att få några ordentliga riktlinjer för priser så hade det varit bättre. Det skall vara ett fast pris för projektet och inte timlön.

Utöver frågan om priset så undrar jag vad ni har för erfarenheter av att frilansa på sidan om en heltidstjänst. Har det fungerat bra? Har ni arbetat ihjäl er? Berätta er story.

Med vänliga hälsningar
M
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 16:21 #2
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Hej,

Jag sitter i ungefär samma sits. Det jag brukar göra när kund kräver fastpris är att ta mitt timpris * antalet timmar jag tror att det ska ta * en strulfaktor på mellan 1,5 och 3.

Enligt erfarenhet så brukar jag lägga strulfaktorn på *2 för den här typen av projekt, då brukar det bli någon timma "över".

I övrigt så har jag alldeles för mycket erfarenhet av att jobba ihjäl mig till underpris, men det är svårt att låta bli. För att motverka det så höjer jag mitt timpris lite för varje nytt projekt, och snart är jag uppe på en timlön som är helt okej.
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 18:25 #3
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av forngren Visa inlägg
Hej,

Jag sitter i ungefär samma sits. Det jag brukar göra när kund kräver fastpris är att ta mitt timpris * antalet timmar jag tror att det ska ta * en strulfaktor på mellan 1,5 och 3.

Enligt erfarenhet så brukar jag lägga strulfaktorn på *2 för den här typen av projekt, då brukar det bli någon timma "över".

I övrigt så har jag alldeles för mycket erfarenhet av att jobba ihjäl mig till underpris, men det är svårt att låta bli. För att motverka det så höjer jag mitt timpris lite för varje nytt projekt, och snart är jag uppe på en timlön som är helt okej.

Okej. Av vad jag förstått från de flesta frilansare så ligger timlönen på mellan 300-900kr om man arbetar vitt vilket jag självklart gör. Jag räknade med att det skulle ta ca 1 vecka (40h) och det blir alltså 300*40=12000kr för hemsidan.

Jag vet inte vad uppdragsgivaren (webbyrån) tar för sidan, men om han tar 15'000-18'000. Är det rimligt att jag tar 12'000 då? Han får då alltså 3000-5000 för att bara sälja in sidan. Det är rätt bra provision (33%). Jag menar då 12'000 inkl moms.

Vad kör du i timlön? Vad menar du med strulfaktor? Menar du att om du var i mina skor så skulle du ta 12'000 * 1,5 = 18'000? Känns väl lite väl kraftigt?

Tack på förhand
M
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 19:26 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
För det första ska du glömma allt vad moms heter.

För det andra; vad tycker din nuvarande arbetsgivare
om att du arbetar åt en direkt konkurrent?

Arbetsgivare: en webbyrå
Du: en webbutvecklare som vänsterprasslar
Kunden: en webbyrå

Detta kan aldrig bli bra. Ett tips är att lusläsa ditt
anställningsavtal och snacka med din chef innan
du går vidare.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 20:31 #5
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
För det första ska du glömma allt vad moms heter.

För det andra; vad tycker din nuvarande arbetsgivare
om att du arbetar åt en direkt konkurrent?

Arbetsgivare: en webbyrå
Du: en webbutvecklare som vänsterprasslar
Kunden: en webbyrå

Detta kan aldrig bli bra. Ett tips är att lusläsa ditt
anställningsavtal och snacka med din chef innan
du går vidare.
Tack för omtanken. Jag börjar med den nya tjänsten den första oktober och har inte skrivit något anställningsavtal än. Detta är anledningen till att jag tar frilansarbete tills dess. Jag har redan diskuterat med honom då det är väldigt populärt att få frilanserbjudanden på sidan om. Hans åsikt var att det är OK att göra jobb på sidan om då och då, bara det inte blir så mycket att man blir tvungen att prioritera det ena före det andra.

Han tycker även att om det blir många erbjudanden så ska jag ta in dessa kunder in till hans företag och få provision på det och arbeta med "frilans-uppgifterna" på arbetstid.

Jag har även tänkt som dig och det är självklart att det är fult. Däremot har jag inte börjat på det nya jobbet än och inte skrivit på ett anställningsavtal. När jag väl börjat (1 Oktober) så får man ta upp det då istället med arbetsgivaren.

Ber om ursäkt för den dåliga formuleringen och anledningen till missförståndet.
EDIT: Vad menar du med att jag ska glömma allt som har med moms att göra? Du föreslår att arbeta svart? =S

Senast redigerad av marcuslind den 2009-09-24 klockan 20:34
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 20:40 #6
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Ber om ursäkt för den dåliga formuleringen och anledningen till missförståndet.
EDIT: Vad menar du med att jag ska glömma allt som har med moms att göra? Du föreslår att arbeta svart? =S
Nej inte jobba svart ! Tror han menar att du aldrig skall räkna med moms när du sätter ditt timpris. Moms är alltid något som tillkommer på priset.
Om man jobbar mot ett företag är det alltid utan moms som gäller (även om de betalar och sedan får tillbaka). Privatpersoner måste betala moms, men när du räknar måste du tänka utan moms, och lägga på momsen i efterhand. (Kunden betalar alltid pris + moms, oavsett priv eller företag, men du skall alltid tänka utan moms för dig själv...)
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 21:00 #7
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Vad kör du i timlön? Vad menar du med strulfaktor? Menar du att om du var i mina skor så skulle du ta 12'000 * 1,5 = 18'000? Känns väl lite väl kraftigt?
När jag räknar tidsåtgång så räknar jag på hur lång tid jag tror att det skulle ta om det mesta går som det ska. Det gör det aldrig. Extra småfixar som tillkommer, kunder som skickar filer i konstiga format, diverse möten osv. Så efter att jag har gjort en tidsestimering uppskattar jag hur mycket strul det blir med det aktuella projektet/kunden. Dvs om det tillkommer 5h extra arbete på ett projekt som jag räknar med ska ta 10h så är strulfaktorn 1,5.

Det är egentligen samma sak som att tänka att projektet kommer att 10-15h, och fakturera för 15h, men jag tycker att det är lättare att räkna med strulfaktor. Fastpris ska alltid lämnas med en marginal med fördel till dig. Hur stor marginalen ska vara låter jag vara osagt.

Oftast lämnar jag en offert för både fastpris och en tidsestimering ihop med timpris så får kunden välja.
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 21:36 #8
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av forngren Visa inlägg
När jag räknar tidsåtgång så räknar jag på hur lång tid jag tror att det skulle ta om det mesta går som det ska. Det gör det aldrig. Extra småfixar som tillkommer, kunder som skickar filer i konstiga format, diverse möten osv. Så efter att jag har gjort en tidsestimering uppskattar jag hur mycket strul det blir med det aktuella projektet/kunden. Dvs om det tillkommer 5h extra arbete på ett projekt som jag räknar med ska ta 10h så är strulfaktorn 1,5.

Det är egentligen samma sak som att tänka att projektet kommer att 10-15h, och fakturera för 15h, men jag tycker att det är lättare att räkna med strulfaktor. Fastpris ska alltid lämnas med en marginal med fördel till dig. Hur stor marginalen ska vara låter jag vara osagt.

Oftast lämnar jag en offert för både fastpris och en tidsestimering ihop med timpris så får kunden välja.
Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Nej inte jobba svart ! Tror han menar att du aldrig skall räkna med moms när du sätter ditt timpris. Moms är alltid något som tillkommer på priset.
Om man jobbar mot ett företag är det alltid utan moms som gäller (även om de betalar och sedan får tillbaka). Privatpersoner måste betala moms, men när du räknar måste du tänka utan moms, och lägga på momsen i efterhand. (Kunden betalar alltid pris + moms, oavsett priv eller företag, men du skall alltid tänka utan moms för dig själv...)
Nej bra, svart är inte min grej. Så ni föreslår alltså att jag tar timpriset * uppskattade timmarna som i detta fall blev 12'000 (300*40)och köra på exkl moms. Jag får ta upp prisförslaget med uppdragsgivaren imorgon då jag sa att jag skulle återkomma med pris på hemsidan då.

Om man går tillbaka till ursprungsinlägget då jag anser att jag lagt ut ett för lågt pris tidigare. Tycker ni själva att 12'000 exkl moms är rimligt att ta som frilansare på en vanlig portfolio-sajt genom en webbyrå? Jag vet inte vad han sålde sidan till kunden för, men låt oss säga att han säljer för 15'000 - 18'000. Att han får 3000-5000 i provision för sälj-delen och jag får resterande för hela produktionen av sajten låter alltså OK?
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 22:07 #9
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Han säljer nog din site för minst det dubbla.

Eftersom det kommer ligga mycket tid och energi
bakom siten så tycker jag du kan ta mer. Eftersom
du verkar ha en del erfarenhet av just webbutveckling
så tycker jag du måste ta bättre betalt. Nu vet jag
inte i vilken stad du bor i, men uppåt 500 kr/h tycker
inte jag låter orimligt för en duktig webbutvecklare.

Har du lite referenskunder och har arbetat i flera år
som egen kan du lägga på ännu mer.

Flashiga webbyråer i Göteborg tar 1500-2000 kr/h
för sina snubbar.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 22:49 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Okej. Av vad jag förstått från de flesta frilansare så ligger timlönen på mellan 300-900kr om man arbetar vitt vilket jag självklart gör. Jag räknade med att det skulle ta ca 1 vecka (40h) och det blir alltså 300*40=12000kr för hemsidan.

Jag vet inte vad uppdragsgivaren (webbyrån) tar för sidan, men om han tar 15'000-18'000. Är det rimligt att jag tar 12'000 då? Han får då alltså 3000-5000 för att bara sälja in sidan. Det är rätt bra provision (33%). Jag menar då 12'000 inkl moms.

Vad kör du i timlön? Vad menar du med strulfaktor? Menar du att om du var i mina skor så skulle du ta 12'000 * 1,5 = 18'000? Känns väl lite väl kraftigt?

Tack på förhand
M

Skilj på TIMLÖN och TIMARVODE, det är två helt olika begrepp.

Om vi antar att du är 20 år och webbutvecklare så är en snittlön på marknaden ca 22000 SEK/månad.

När du räknar ut vad din lön är per timme så räknar man med helt andra premisser än när man räknar ut motrsvarande timarvode man ska debitera kunden.

När du debiterar kunden per timme, dvs arbetar på löpande räkning så tar du som företagare en betydligt mindre risk än om du jobbar mot fastprisuppdrag.

För att uppskatta hur lång tid som behövs för ett uppdrag oavsett om det är fastpris elelr löpande räkning så kan du använda en metod som kallas Work Breakdown Structure (elelr WBS som det förkortas).

WBS fungerar så att du helt enkelt sätter dig ned och strukturerar upp vad som ska göras. Skriver ned allt du kan komma på.

Sen går du igenom varje enskild notering och frågar dig själv; Vet du hur lång tid det kommer att ta att genomföra den enskilda aktiviteten? Om du exempelvis uppskattar att en aktivitet kommer att ta 4 timmar och att du i stort sett är helt säker på att du klarar det på den tiden, då är du klar med den enskilda aktiviteten. Gå vidare till nästa...

Tror du den tar längre tid än en dag eller om du är osäker så försök dela upp den i mindre arbetsmoment, som du kan uppskatta (estimera) individuellt. Gör så ända tills du fått med alla enskilda aktiviteter (inkl möten, resor till/från kund, din planering, din egen tid att läsa in dig på något, ...)

Om vi går tillbaks till beräkningen av din årskostnad om vi räknar med en månadslön på 20 000 SEK så blir årslönekostnaden inkl lönebikostnmader:

20000 * 12,2 * 1,5 => 366 000 SEK

Till detta kommer övriga fasta kostnader som din arbetsplats, dator, telefon, mobil, kaffemuggar, revisor, redovisning, och annat på sammanlagt minst 150 000 SEK per person.

Den sammanlagda SJÄLVKOSTNADEN för en anställd är mao ca 366000+150000 => 516 000 SEK/år.


Sen kommer vi till lite andra kostnader som har med kunderna och företagets behov att göra vinst att göra. Exempelvis vinst(15% efter skatt dvs ca 20% före skatt), Försäljning-/marknadsföring(10-40%), kreditförluster (ca 3,5%), det brukar vara minst 30% men kan vara betydligt mer beroende på flera faktorer som produkter, kunder, m.m.

Men om vi räknar lite snällt nu och tar 30% så vill vi beräkna vilken årsintäkten ska vara per person för att en person ska nå upp till minimikraven. 516000/0,7 dvs 737132 SEK/år exklusive moms.

För att beräkna vilket avrvode du bör ta ut per timme elle rför fastprisuppdrag så ska man då helt enkelt dela den önskade årsintäkten på 737132 SEK med antalet debiterabaratimmar, men hur många timmar ska man räkna med?

En bra tumregel är att räkna med 1200 timmar men det kan minska betydligt beroende på vilken verksamhet man bedriver, men räkna ALDRIG med fler timmar i en kalkyl. Oavsett om du får et tuppdrag på 4000 timmar.

Timarvodet ska då vara minst 737132/1200 dvs 614 SEK/tim för att kalkylen ska gå ihop.


När du räknar ut ett fastpris kan du räkna alla timmar du uppskattar att du behöver lägag ned på kundens projekt, inkl tiden att sälja in uppdraget, förhandlingar med kunden m.m. för ett typikt webbdesignuppdrag (för enkel webbsida) kan det vara 12-16 timmar dvs 7368 - 9824 SEK. Räkna även in beräknad "strultid" för vissa kunder "strular" mer än andra och det får de i slutändan betala för vid fastprisuppdrag.

Priset 614 SEK är ju ett minsta pris som det är intressant för dig att ta uppdraget, detat kallas även kostnadsbaserad prissättning.

Försök ta reda på vad andra företag debiterar eller vad denna kund betalt för liknande tjänster tidigare och lägg ditt eget pris på samma nivå eller helst högre (ej lägre). Detta är konkurentbaserat pris.

Det är bättre om du kan försöka se till vilket värde projektet har för kunden, det ska normalt vara betydligt högre om de ska vara intresserade att anlita dig. Detta kallas värdebaserad prissättning.

Alla priser jag angivit är exklusive moms, momsen lägger du bara på på fakturan utan att räkna med den i dessa kalkyler.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-24 klockan 23:17
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
frilansa, lön, pris


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017