Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Portal med 5 språk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-23, 09:29 #1
Repti.net Repti.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Repti.net Repti.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Hej!

Är ny medlem här på sidan sen igår men har läst trådar vid flertalet tillfällen tidigare. Nu tänkte jag skriva lite om mitt case och vad jag försöker göra och för att få lite stöd av er andra erfarna sökmotoroptimerare!

Jag har en reptilportal kallad Repti.net på adressen www.repti.net som i största del är på svenska (just nu)

Sidan har drygt 20 000 medlemmar och där 18 000 av dem är svenska. Varje dag besöks sidan av minst 8 000 unika besökare och där statistiken visar på att 10 % av alla besökare per dag kommer ifrån sökmotorer (vilket i sig är mycket bra). Antalet nya medlemmar per dag ökar med cirka 20 st och detta mycket tack vare all den nya trafiken från sökmotorerna.

Vad jag nu gjort är att jag kompletterat med fler språk på sidan (norska, finska, engelska och snart även tyska).

I statistiken ser jag att googlebot är inne nästan varje dag och kollar på sidor och ofta kommer soindlingen upp i minst 8 000 omladdningar efter typ 10 h.

Standardspråk när man kommer till sidan är svenska och sen får man klicka på de olika flaggorna i toppen för att komma till andra språksidor som har exakt likadant upplägg fast med annat språk bara.

Det finns drygt 10 000 arter av reptiler som alla har ett vetenskapligt namn enligt Carl von Linné och dessa utgör basen för det mycket stora bildarkivet och som också är en del som blir indexerat och kommer med i Google.se´s sökresultat. Oavsett vilken art man skriver på latin (ex. "Pythom reticulatus" för en så kallad nätpytonorm på svenska) så kommer sidan med bland de första i sökresultatet på google vilket i sig är bra.

Det jag nu vill är att dessa resultat även ska komma med på den engelska delen av google utan att ta bort den nya trafik jag får från den svenska indexeringarna. Alla sidor på just bilddelen har unika filnamn, unika titlar, unika h1-taggar samt unika metadata som description och keywords. Problemet är bara det att jag inte får med samma resultat om en amerikan sitter och surfar lokalt hos sig. Det finns en stämpel som säger att det är en svensk sida (även om ingen metadata säger att sidan är svensk). Ett sök på Eniro.se visar att resultaten alltid har "svensk" bredvid länken så på någon form känner sökmotorerna av att sidan är svensk som standard.

Nu tänkte jag kolla med er vad ni föreslår för korrigeringar så kan jag korrigera och se hur det hela ändras!
Jag har sett att ni föreslår olika html-language till olika språk och detta är något som jag säkert kan få till så att det ändrar sig beroende på vilket språk man är inne på.

Jag kan också lägga till en funktion (vet inte exakt hur just nu men det ska gå) så att en besökare från usa automatiskt kommer till den engelska delen. Vad man missar då är ju att google inte fortsäter att indexera tex hela det svenska forumet på sidan då det enbart nås om spindeln går via den svenska flaggan och sen indexerar vidare på den svenska sidan på samma sätt som på den engelska.

Vad har ni för förslag på hur jag ska gå vidare på bästa sätt? Jag är mycket tacksam för er feedback på hur jag ska gå vidare. Då sidan i sig är stark när det gäller nischen reptiler skulle det vara intressant att få den stark inte bara på den svenska delen utan även på den engelska som är i en helt annan omfattning.

Jag har funderat på att man på google.se ofta har "Sök på alla språk" i som standard och kanske kan jag växla helt till engelska på sidan och ändå komma med lika bra i resultatet på google.se?

Tack på förhand!

Mvh Richard Arthursson
Repti.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-23, 10:11 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Maxmind GeoIP kanske vore något. Alternativt, mod_rewrite.

Typ:
/english/index.html
/german/index.html
/swedish/index.html

eller nått.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-23, 11:31 #3
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by hnn@Feb 23 2006, 11:11
Maxmind GeoIP kanske vore något. Alternativt, mod_rewrite.

Typ:
/english/index.html
/german/index.html
/swedish/index.html

eller nått.
Lite vansinnigt med tanke på att underhållet av design måste göras x antalet språk.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-23, 12:18 #4
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Och dessutom kan du mycket väl göra en särskild version för Google. Och nej, det är inte var jag skulle kalla cloaking. Låt exempelvis Google komma in på en sida med en länk till varje språk (eller den svenska sidan), och låt användaren komma in direkt (t ex. på den engelska) eller liknande.

Det är precis som att många forumägare låter Google få titta igenom forumen.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-23, 12:19 #5
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av zoran
Citat:
Ursprungligen postat av hnn
http://www.maxmind.com/geoip/ kanske vore något. Alternativt, mod_rewrite.
Typ:
/english/index.html
/german/index.html
/swedish/index.html
eller nått.
Lite vansinnigt med tanke på att underhållet av design måste göras x antalet språk.
Inte alls. Alla sidorna kan ledas till samma serverscript som hämtar textsträngar på angett språk ifrån databasen.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-24, 10:37 #6
Repti.net Repti.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Repti.net Repti.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Hej!
Tack för era tips!

Hnn
GeoIp ska jag kolla upp vidare! Rewrite finns idag på en del ställen av sidan men detta är något jag kan öka vidare!

Zoran
Inga problem att hämta in allt precis som idag fast med ny filstruktur, det går alltid att mecka ihop så att det inte innebär extra arbete hela tiden.

Xyzi
Jag har det nog precis som du skriver redan, ser du i toppmenyn på sidan ser du alla flaggorna till de andra språken. Dock är det den svenska man kommer till som standard och den är medbra i sökmotorerna. Problemet var lite att om jag ändrar till att det hela styrs per automatik så indexeras bara den engelska delen istället för den svenska som jag nu inte vill förlora trycket på.
Jag vill ju få med den engelska delen med fast inte genom att ta bort den svenska.

Kanske kan en sitemap göra det enklare för motorn?

Mvh Richard Arthursson
Repti.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-24, 10:50 #7
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
Låt användarna välja språk första gången och spara valet i en cookie tills nästa besök?

-Martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-24, 12:54 #8
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
"Problemet var lite att om jag ändrar till att det hela styrs per automatik så indexeras bara den engelska delen istället för den svenska som jag nu inte vill förlora trycket på."

Jag tänkte på att du kan kontrollera om besökaren har Googlebots ip-adress och i så fall göra en särskild framsida så att Googlebot lätt kommer vidare in på alla språklänkar.

Visserligen har du redan uppnått den effekten utan att använda cloaking. Det är naturligtivs _MYCKET_ bättre att länka vidare till språken så att Google ser samma sak som användarna. Men då ser jag inte riktigt problemet. Sålänge du har en länk till en svensk sida på din framsida kommer Google att hitta och indexera det svenska innehållet

Visserligen blir förmodligen den svenska delen lägre rankad eftersom det är en underlänk till sidan som får de flesta av dina inlänkar.

Citat:
Originally posted by Repti.net@Feb 24 2006, 11:37
Hej
Tack för era tips
Hnn
GeoIp ska jag kolla upp vidare Rewrite finns idag på en del ställen av sidan men detta är något jag kan öka vidare
Zoran
Inga problem att hämta in allt precis som idag fast med ny filstruktur, det går alltid att mecka ihop så att det inte innebär extra arbete hela tiden.
Xyzi
Jag har det nog precis som du skriver redan, ser du i toppmenyn på sidan ser du alla flaggorna till de andra språken. Dock är det den svenska man kommer till som standard och den är medbra i sökmotorerna. Problemet var lite att om jag ändrar till att det hela styrs per automatik så indexeras bara den engelska delen istället för den svenska som jag nu inte vill förlora trycket på.
Jag vill ju få med den engelska delen med fast inte genom att ta bort den svenska.
Kanske kan en sitemap göra det enklare för motorn?
Mvh Richard Arthursson

Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017