Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SEO-folk/webb-folk på Malta?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-06-02, 09:51 #11
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Aaa Visa inlägg
Oj oj vad det plötsligt rasslade till i tråden. Kul med lite svar även om det till stor del handlade om maltesiska hajar patrikweb, driver du eget företag från Malta?

Precis som Thomas skriver så hade det varit kul att höra mer från någon webbentreprenör som bor och driver sin verksamhet från Malta.
Jag har företag i flertal länder, men även i Malta. Men bor inte heltid på Malta, har Malta och Dubai som bas sedan reser jag iväg mycket. Detta år redan varit i 7 länder och över 70 hotellnätter.

Så typ varit 2.5 månader detta år på Malta just nu.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-02, 20:18 #12
glastron glastron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 77
glastron glastron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 77
@patrikweb - Vilka länder har du företag i och vad är fördelarna resp. nackdelarna med de olika länderna? Har själv ett AB i Sverige och bor här, så antar att mina möjligheter till lägre skatt/skatteupplägg är relativt begränsade...
glastron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-03, 00:05 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av glastron Visa inlägg
@patrikweb - Vilka länder har du företag i och vad är fördelarna resp. nackdelarna med de olika länderna? Har själv ett AB i Sverige och bor här, så antar att mina möjligheter till lägre skatt/skatteupplägg är relativt begränsade...
Allt handlar om kunna runda lagar eller kunna följa lagar både ur skattesynpunkt och rent effektivitet ur företsgs synpunkt. Så alla länder passar ändå inte alla personer oavsett.

Så har svårt säga fördelar eller nackdelar utan ha bakgrund eller syfte vad man är ute efter att uppnå.

Bor du i Sverige med AB finns väldigt begränsade möjligheter, finns möjlighet fixa struktur som ligger helt lagligt in mot gråzone men då handlar det att pengarna får ligga i ett bolag i slutändan. Finns i princip inget lagligt sätt du kan fä tillgången till pengarna privat utan skatt.

Så finns i princip bara olagliga lösningar om man bor i Sverige, sedan finns det alltid kreativa lösningar som i grunden bör ses som olagliga men tveksamt om ens möjligt åtalas för.

Så rekommenderar folk flytta från Sverige som lösning, billigaste och bästa. Om man nu vill bo kvar i Sverige så finns det lösningar då får man fundera på vad som är värt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-03, 00:24 #14
glastron glastron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 77
glastron glastron är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 77
Inga planer på att flytta från Sverige. Borde gå att flytta vinst från AB till moderbolag i Dubai? Och sen ha ett visa kort kopplat till som man kan använda här?
glastron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-03, 08:57 #15
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av glastron Visa inlägg
Inga planer på att flytta från Sverige. Borde gå att flytta vinst från AB till moderbolag i Dubai? Och sen ha ett visa kort kopplat till som man kan använda här?
Nej, det är inte möjligt. I alla fall inte om du vill sköta din verksamhet på ett lagligt sätt.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-03, 10:05 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av glastron Visa inlägg
Inga planer på att flytta från Sverige. Borde gå att flytta vinst från AB till moderbolag i Dubai? Och sen ha ett visa kort kopplat till som man kan använda här?
Finns olika lösningar

1. Malta Holding Bolag som ägs av en Trust
2. Malta Holding Bolag som ägs av ett UAE / Dubai bolag där andra sedan står på UAE / Bolag.
3. Malta Holding Bolag som ägs av ett UAE / Dubai bolag som i sin tur ägs av en trust.

Detta är för använd EU fria rörlighet och för slippa CFC lagstiftning, detta följer lagen helt ut. Dock får du ändå betala bolagsskatten för AB så blir inte helt skattefritt.


Nu till kruxet, alla utbetalningar du gör privat ska du ta upp i privat inkomstdeklaration. Självklart kan du skita i det och använda kort utan namn eller hämta hem en väska kontanter från Dubai.

Denna biten är ju så klart inte laglig. Men ändå väldigt vanligt folk gör så.

Vill du gå ett steg längre är flytta ut vinsten nästan helt från ditt AB finns det vissa lösningar genom öppna utländska driftbolag eller utvecklingsbolag, säljbolag eller överlåta rättigheter till utländska bolag.

Dock vet jag inte vilken typ av verksamhet du har så lösning på det behöver betydligt mer analys av din verksamhet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-03, 10:26 #17
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
eller hämta hem en väska kontanter från Dubai.
Hur myket får man ta med sig i kontanter när man flyger från land till land, skiljer det sig?

Har en "kompis" som "vad jag hört" tog med 20 tusen euro i fickan med flyg utan några problem alls.

Nu tänker jag om det nu är begränsad hur mycket kontanter man får ta med till Sverige, kanske det är lagligt att ta det till ett annat land och ha bankkonto i det landet?
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-03, 11:02 #18
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Hur myket får man ta med sig i kontanter när man flyger från land till land, skiljer det sig?

Har en "kompis" som "vad jag hört" tog med 20 tusen euro i fickan med flyg utan några problem alls.

Nu tänker jag om det nu är begränsad hur mycket kontanter man får ta med till Sverige, kanske det är lagligt att ta det till ett annat land och ha bankkonto i det landet?
Till och från EU gränser gäller 10kEUR per resa och person, efter den summa ska man deklarera. Sedan har olika EU länder olika regler om pengarna du inte deklarerat ska konfiskeras eller bara rapporteras vidare.

UAE har även infört en egen gräns med om hur mycket man får ta med utan rapportera tror det var 15-20kEUR om minns rätt. Men från UAE är det minsta problemet.

Finns även "pengahundar" och även vissa flyglinjer kontrolleras extra etc, men vet man hur saker funkar inga problem. Och som VIP i separat terminal är risk typ 0% bli kontrollerad efter kontanter så länge det inte ramlar ut pengar från dina fickor.

Annars en lösning är ta ut en "Bank Draft" och åka till mindre noga EU land lösa ut den för kontakter och sedan resa inom EU. För inom EU är det fri rörlighet med kontanter utan man ska behöva deklarera. Tänk dock läs landet lag vilka summor Exchange eller banker måste rapportera eller inte.

Men 20kEUR är inget alls, tar man det i 100 eller 500 EUR sedlar tar det ingen plats alls.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-03, 11:45 #19
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Till och från EU gränser gäller 10kEUR per resa och person, efter den summa ska man deklarera. Sedan har olika EU länder olika regler om pengarna du inte deklarerat ska konfiskeras eller bara rapporteras vidare.
Bara att alla familje medlemmar eller kompisarna har 10K euro var så är det löst då

Vad är pengahundar, finns det hundar som kan lukta sig till pengar?

500 euro x 20 = 10,000 euro, tar inga plats alls.

Min "kompis" enligt "vad jag hört" hade 2 tjocka kuvert med 50 euron alltså 400 sedlar, "om det nu stämmer".
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-06-03, 11:56 #20
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Bara att alla familje medlemmar eller kompisarna har 10K euro var så är det löst då

Vad är pengahundar, finns det hundar som kan lukta sig till pengar?

500 euro x 20 = 10,000 euro, tar inga plats alls.

Min "kompis" enligt "vad jag hört" hade 2 tjocka kuvert med 50 euron alltså 400 sedlar, "om det nu stämmer".
Ja hundar som kan lukta till sig pengar, men tror stor del lukt försvinner om tvättar pengarna en omgång i tvättmaskin med tvättmedel och sköljmedel. Lägger man sedan i vakum påsar tror jag inte hund lyckas lukta till sig. Dock inget jag vågar granatera.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
malta, the good life in malta


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017