Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bli egen betalningslevernatör?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-30, 11:40 #1
hmngustav hmngustav är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 9
hmngustav hmngustav är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 9
Hallå!

Jag undrar om någon har erfarenhet av att vara egen betalningsleverantör? Det vi vill göra är att skapa en e-handelsplats utan någon mellanhand (INTE MyPay, INTE PayPal osv...) mellan betalningsleverantör och t.ex. American Express. Att nå upp till PCI-DSS 6.6 anser vi inte är något problem. Pengar är heller inget problem. Om jag förstått det hela rätt så ska man vara Merchant (vet inte vad det svenska ordet är för Merchant - någon som vet?) direkt mot t.ex. American Express men måste då ha bolaget registrerat i USA!? ÄR det då eller räcker det med att driva verksamhet i USA? (Vad är based in USA alltså)

https://www209.americanexpress.com/m...cceptCardApply

Måste man gå direkt till varje kortföretag och få ett avtal med resp. kortföretag (American Express, MasterCard etc..) ?

Det kommer att handla om stora volymer av en produkt vi ska sälja. Det är dock hemligt vad det är (beroende på avtal), men jag garanterar att det inte är något olagligt.
hmngustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 12:24 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Det är klart att du kan vända dig direkt till kortbolagen, och förhandla med dem. Dock kommer det att krävas extrema volymer om det ska vara lönsamt, dessutom vill inte MasterCard kommunicera på samma sätt som Visa eller American Express. Glöm sen inte bort att det finns hundratals andra kortleverantörer, som säkert har sina egna APIer och som du måste ha avtal med.

Sist jag gjorde sånt här var det i samarbete med Swedbank och DebiTech. Ett avtal, Ett API, inget krångel.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 12:58 #3
hmngustav hmngustav är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 9
hmngustav hmngustav är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 9
Hallå!

Det låter som du vet vad du pratar om och har utforskat området. Vad menas med extrema volymer?

Det är klart att det finns massvis med kortleverantörer, men det är bara de riktigt stora som är intressanta för vår del i nuläget.
hmngustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 13:15 #4
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Vad jag menar är att om du ska koppla dig direkt mot Visa kanske de tar en startkostnad på 250 000 kr. Sen ska du ha MasterCard och American Express också (minst).
Du ska också koppla dig mot en bank.
Säg att slutsumman landar på en miljon.

Lägg sedan till alla krypterade anslutningar och reglement för hur du får (och bör) hantera kortnummer, så drar det iväg. Sedan har du säkert en väldigt låg kostnad per transaktion.

Om du istället kopplar dig mot (till exempel) DebiTech, så tar de en anslutningsavgift i storleksordningen 50 000 kr (har jag för mig). Då fixar DE lagring av kortnummer, koppling mot kortleverantörerna, mot din bank osv. Eftersom de har fler än 20 kunder blir detta lönsamt.

De har dessutom erfarenhet av detta och kan hjälpa dig implementera hela systemet.

Jag har ingen aning om hur mycket det kostar att koppla sig mot banker och kortföretagen, jag bara chansade. Vad gäller konstanden mot DebiTech tror jag att du kan förhandla med förhållandet mellan pris per transaktion och engångskostnad.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 14:18 #5
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@Jul 30 2008, 13:15
Vad gäller konstanden mot DebiTech tror jag att du kan förhandla med förhållandet mellan pris per transaktion och engångskostnad.
Kanske bör nämna att "pris per transaktion" är inget man kan förhandla om förrän man kan visa upp att man har en viss mängd. Alla kan lova saker, men få kan visa upp det.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 14:28 #6
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
Vad gäller konstanden mot DebiTech tror jag att du kan förhandla med förhållandet mellan pris per transaktion och engångskostnad.
Kanske bör nämna att pris per transaktion är inget man kan förhandla om förrän man kan visa upp att man har en viss mängd. Alla kan lova saker, men få kan visa upp det.
Ja just det. I vårt fall hade vi ju volym redan. Vi byggde ett system för debitering mot fullmakt, istället för att sitta och knappa för hand på en sån butiks-dosa.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017