Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbsida i Brasilien med gmaps

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-20, 05:29 #11
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Osueco Visa inlägg
Jag gillar att kunna söka med ganska stor nogranhet på platsen. Så att begränsa per stad kanske är för grovt för vissa. Det kan ju få vara ett alternativ som annonsören väljer hur exakt han vill synas.
Tack för intressant feedback. Det finns basically funktionen att söka på en stad t.ex. Sao Paulo som www.montao.com.br/saopaulo
Men att göra detta för alla jordens städer blir ju lite för tidskrävande. Vi tycker det är bra att veta stad och god design är väl att inte göra egna siffror per stad och ta officiella koder i stället. Det borde finnas någon officiell ISO-standard eller liknande vad är en stad eftersom jag vill göra detta en gång för alla och inte sitta och samla ihop städer själv.

Senast redigerad av niklasr den 2011-04-20 klockan 05:30 Anledning: stavfel
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-20, 13:10 #12
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Citat:
Ursprungligen postat av niklasr Visa inlägg
Tack för intressant feedback. Det finns basically funktionen att söka på en stad t.ex. Sao Paulo som www.montao.com.br/saopaulo
Men att göra detta för alla jordens städer blir ju lite för tidskrävande. Vi tycker det är bra att veta stad och god design är väl att inte göra egna siffror per stad och ta officiella koder i stället. Det borde finnas någon officiell ISO-standard eller liknande vad är en stad eftersom jag vill göra detta en gång för alla och inte sitta och samla ihop städer själv.
Ett mycket bra exempel är enligt mig:

http://www.annonskartan.se/
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 05:29 #13
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Osueco Visa inlägg
Ett mycket bra exempel är enligt mig:

http://www.annonskartan.se/
Tack för mycket bra svar. Jag har kollat på den nu och ser likheterna. En skillnad är att min funktion även har "lägg in annons" och vi har användare som lägger in ny annons t.ex. http://www.montao.com.br/servead/4118233 som är en ny template med en massa fel som jag vill att ni kommer med anmärkningar på. Jag har även kollat på olx.com, craigstlist.org, blocket.se och annonsera.se vilka funktioner som has. Just min karta har markörer som görs m.h.a. KML och servern gör en fil, zippar den och skickar den till webbläsaren som reanderar en zipp-fil. Detta system är dock inte så flexibelt och ett alternativ har jag förstått heter JSON som ju också är intressant när man får inte geografisk data. Det väsentliga är att genom att använda koordinater så slipper man göra en egen lokal geografidatabas och outsourcar namngivningen till annn part.
MVH
Niklas R
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 09:25 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag skulle önska att sidan kan visas med engelska (elelr ännu hellre svenska?) texter för jag kan inte portugisiska.

Det kändes onaturligt att ha markören där den är om jag ska annonsera efter geografiskt område. Då skulle jag vilja markera området med att klicka på ett flertal ställen som bildar ett geografiskt område.

Jag kan förstå om man markerar en punkt och det då annonserar inom en viss region, men jag förstod inte hur jag skulle specificera områdetets storlek, eller gäller det automatiskt en specifik kommun eller område? Det framgick inte så jag förstod.

Om du har fasta områden som bestämmer inom vilket område annonsering sker så borde det vara hela områden man klickar på inte en enskild pnkt. Men jag förstod inte att det skulle fungera så.

Annars tycker jag grundidéen är bra att man kan klicka på en karta för att visa var man vill annonsera, det är bra, som blocket fast de har fasta länsvisa regioner man klickar på.

Det skulle vara unikt om man kan klickmarkera hela det område man vill annonsera inom genom att klicka på en serie punkter, som mankan göra med eniro när man mäter avstånd och omkrets på kartorna där. När man markerat hela sitt område så skulle jag vilja att man får hela ytan markerad i en tydlig färg och att mankan dra i punkterna för att justera området. sen borde det visas en siffra på hur många människor som bor i området inom ettantal urvalskriterier, som ålder, kön, yrke, inkomst m.m. typ demografiska och ekonomiska uppgifter.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 11:15 #15
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Osueco Visa inlägg
Jag gillar att kunna söka med ganska stor nogranhet på platsen. Så att begränsa per stad kanske är för grovt för vissa. Det kan ju få vara ett alternativ som annonsören väljer hur exakt han vill synas.
Tack för svar! Det blir olika geografi för olika länder. I Brasilien har vi städer, regioner, stater och telefonriktnummer. Alla ska vara ett alternativ. Det blir alltså väldigt många kombinationer och rätt utmanande implementera search. Man vi har i alla fall börjat med en framåtkompatibel metod som är longituder och latituder vilken även löser problemet att samma stad kan heta olika på olika språk.

I Brasilien kommer vi ha ett system med s.k. DDD "area codes" som has några per stat. Omkring Sao Paulo också vilken region dvs "östra sao Paulo", "västra sao paulo" m.fl. Det blir alltså ganska många nivåer i geografier och till att börja med har jag använt biblioteket som heter geomodel med python http://code.google.com/p/geomodel/ för att kunna fråga på longitud, latitud + radie för sökningen. Det hela är fortfarande under migration till google app engine efter att tidigare ha varit på virtuell server hos godaddy och jag tycker google app engine har stora fördelar men att programmeringen med django har varit tämligen svår. Vi kör även samma system till Indien på samma applikation vilket har visat sig vara en bra idé då man kan göra samma uppdatering till flera länder samtidigt om flera länder ska ha funktionen. Blockets motsvarig i Brasilien är www.balcao.com och jag tror att med cloud computing kan man bli större än blocket. En annan liknande webb som också kör på GAE är http://bazar.appspot.com som har annonser från omkring hela latinamerika just utom Brasilien och de kör inte med systemet longituder och latituder men verkar ha en egen geografi och ingen flerspråkighet. Flerspråkigheten försöker jag göra med i18N vilket jag tycker är ett bra system för att göra flerspråkiga webbsidor.
Tack & MVH
Niklas R
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-30, 18:26 #16
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Hur ska du kunna lansera en sida i Brasilien som inte tar utf8?
Tack så jättemycket för rapporten, Magnus. Felet ska vara fixat nu. Jag kunde återskapa felet, fixade lite i python och nu ska det funka ordentligt. Jag har förstått att man ska använda utf-8 överallt. Det är jättebra att sådana här rapporter kommer fram eftersom jag inte har så många testare. Projektet har haft användning senaste dagarna och jag har byggt ut och utökat det. Det är ingen server men bara en applikation hos google appspot. Egentliga adressen är http://classifiedsmarket.appspot.com och så ansluter vi flera olika domäner dit dvs www.montao.com.br för BRasilien och www.koolbusiness.com för Indien och sparar allt i samma datalager.
MVH
Niklas

Senast redigerad av niklasr den 2011-04-30 klockan 18:27 Anledning: stavfel
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-30, 18:44 #17
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Här är uppdateringen hur det går att driva projektet framåt på engelska.

There's a new view e.g. http://www.montao.com.br/servead/4118233
There are software bugs:

* image bug mixup between blobproperty and blobstore - make everything blobstore. This will be very effective image hosting. ref Why does my image not appear?
* image should not be so large. there should be a max size something like 640 pixels. ref How to specify a maximum image size with get_serving_url
* navigation with links needs a solution for how to handle our different types of logins
* SEO stuff like title and city names in headings
* recommend should have more informative text that it's your friend's and not yourself that will receive the email
* not implemented: video

More ideas / discussion? I've also updated the boilerplate text for our project page montao.googlecode.com:

Welcome
-------------
Welcome to Montao, a GAE application powering Montao.com.br, Kool Business, Gralumo and others to provide a free service for posting and searching online announcements. Our features include announcing your geography coordinates with up to 2 GB files, your quality webpage for your announcement and documentation enabling multilingual added, viewed and recommended advertisements and announcements.

Development Environment
---------------------------------------
GAE SDK defines the development environment.

Cheers
Niklas
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-01, 10:37 #18
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Ursprungligen postat av niklasr Visa inlägg
Tack för svar! Det blir olika geografi för olika länder. I Brasilien har vi städer, regioner, stater och telefonriktnummer. Alla ska vara ett alternativ. Det blir alltså väldigt många kombinationer och rätt utmanande implementera search. Man vi har i alla fall börjat med en framåtkompatibel metod som är longituder och latituder vilken även löser problemet att samma stad kan heta olika på olika språk.

I Brasilien kommer vi ha ett system med s.k. DDD "area codes" som has några per stat. Omkring Sao Paulo också vilken region dvs "östra sao Paulo", "västra sao paulo" m.fl. Det blir alltså ganska många nivåer i geografier och till att börja med har jag använt biblioteket som heter geomodel med python http://code.google.com/p/geomodel/ för att kunna fråga på longitud, latitud + radie för sökningen. Det hela är fortfarande under migration till google app engine efter att tidigare ha varit på virtuell server hos godaddy och jag tycker google app engine har stora fördelar men att programmeringen med django har varit tämligen svår. Vi kör även samma system till Indien på samma applikation vilket har visat sig vara en bra idé då man kan göra samma uppdatering till flera länder samtidigt om flera länder ska ha funktionen. Blockets motsvarig i Brasilien är www.balcao.com och jag tror att med cloud computing kan man bli större än blocket. En annan liknande webb som också kör på GAE är http://bazar.appspot.com som har annonser från omkring hela latinamerika just utom Brasilien och de kör inte med systemet longituder och latituder men verkar ha en egen geografi och ingen flerspråkighet. Flerspråkigheten försöker jag göra med i18N vilket jag tycker är ett bra system för att göra flerspråkiga webbsidor.
Tack & MVH
Niklas R
Vill du jobba med färdigdefinierade regioner/områden i databasform så kan du ta en titt på Postgis. Liknande funktionalitet lär finnas i MSSQL och Oracle, men till ett annat pris.
.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-02, 04:56 #19
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
niklasr niklasr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Vill du jobba med färdigdefinierade regioner/områden i databasform så kan du ta en titt på Postgis. Liknande funktionalitet lär finnas i MSSQL och Oracle, men till ett annat pris.
.
Tack för tipsen Magnus. Jag har använt paketet geomodel till google app engine med python som har longitud, latitud och radie + s.k. geocoding att man gör en lookup just nu med javascript och hellre serverside i framtiden om serverside geocoding kommer till GAE. Detta har funkat förvånansvärt väl och projektet har nu användare i Indien och Brasilien med en leverans som blev ungefär 800 K källkod som finns som open source på http://montao.googlecode.com
där även fler länkar finns till installationerna och andra experimentella tillämpningar leveransen har som videofunktioner och tillåta uppladdningar upp till 2 GB dvs ganska stora filer kan man tekniskt ladda upp men hittills är det bara bilder + text användarna har sparat. I.o.m. google app engine har vi en installation som är mycket skalbar, kostnadseffektiv och med mycket god tillgänglighet. Det svåra och viktiga blir naturligtvis göra grafiska gränssnittet så trevligt som möjligt vilket jag har hjälp med från olika hålla då jag är mer programmerare än grafiker.
MVH
Niklas
niklasr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-02, 12:07 #20
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Ursprungligen postat av niklasr Visa inlägg
Tack för tipsen Magnus. Jag har använt paketet geomodel till google app engine med python som har longitud, latitud och radie + s.k. geocoding att man gör en lookup just nu med javascript och hellre serverside i framtiden om serverside geocoding kommer till GAE. Detta har funkat förvånansvärt väl och projektet har nu användare i Indien och Brasilien med en leverans som blev ungefär 800 K källkod som finns som open source på http://montao.googlecode.com
där även fler länkar finns till installationerna och andra experimentella tillämpningar leveransen har som videofunktioner och tillåta uppladdningar upp till 2 GB dvs ganska stora filer kan man tekniskt ladda upp men hittills är det bara bilder + text användarna har sparat. I.o.m. google app engine har vi en installation som är mycket skalbar, kostnadseffektiv och med mycket god tillgänglighet. Det svåra och viktiga blir naturligtvis göra grafiska gränssnittet så trevligt som möjligt vilket jag har hjälp med från olika hålla då jag är mer programmerare än grafiker.
MVH
Niklas

Vill du bara ha avstånd och bounding-box så räcker det nog med ditt nuvarande bibliotek.
Om du inte jobbar mot gatunivå så kan du titta på Open Streetmap man kan ladda ner hela databasen och köra geocoding mot egen databas och slippa att blanda in G över huvud taget. Precisionen är dock rätt skräpig om man vill jobba på gatunivå. På by/stad/ortsnivå är det bättre, och det kanske räcker för din del?
Finns också http://earth-info.nga.mil/gns/html/country_files.html om det räcker med orter?

I Open streetmap kan du lägga in vägbeskrivningar också, men allt hänger på hur exakta säljarna vill vara.

Många smartphones vet också var de befinner sig, praktiskt att hugga den infon och hämta vilka annonser som är nära mig just nu.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
google app engine, webbsida


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017