Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Budapest, tips?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-07, 14:51 #1
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Standard Budapest, tips?

Tjo!

Planerar en resa till Budapest i mars-april-maj-nångång. En kompis som får detta i present av sin flickvän nu när han fyller 25 på torsdag.
Anledningen till att dom inte åker tillsammans är att de nyss fått barn så hon måste vara hemma.

Vi drar till Budapest just för att vi snackat med lite folk som spelar discgolf där och vi tänkte väl ta några rundor med dem.

Har lite funderingar dock:
Tips på bra mat/öl? Restauranger?
Bra hotell?
Tips på roliga aktiviteter (gärna lite "grabbiga", tänk: paintball, skytte, gokart etc).
Nått speciellt man bör känna till / tänka på?

Tack på förhand!
Pelle


http://www.hotelnews.com/sv/
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-07, 17:39 #2
Janus Janus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 12
Janus Janus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 12
Budapest är en underbar stad, mycket bra val! Var där ett par dagar i höstas och hade en riktigt trevlig resa.

Vi bodde på hotell K+K alldeles vid operan. Snyggt hotell, väldrigt rent och välstädat. Helt ok frukost (inklusive mousserande vin). Hotellet låg relativt bra till, tog ett par minuter (7-10 kanske) ner till Vörösmarty torget, vilket jag inte tyckte var något problem. Dock ligger det inte mitt i smeten så att säga. Finns dessutom ett tunnelbanestopp vid operan.

Mittemot hotellet låg en bar/club/källarlokal Morrisons som var ganska fräckt. En liten oansenlig dörr leder ner till en relativt stor källarlokal. Kändes lite "underground" och häftigt. :-)

I området på andra sidan Andrassy avenyn var det en hel del små, små barer som vi besökte för dess öl. Ett av ställena var bara en väldigt smal korridor med en bardisk. Underbart! Kändes verkligen genuint och vid det tillfället var vi de enda turisterna där. Rent generellt upplevde jag att Ungrarna var väldigt trevliga. Jag kände mig aldrig otrygg någonstans, och då gick vi nästan hela tiden - dag som natt.

Mat åt vi mest i området mellan operan och Oktogon. Åt en en anka med en underbar druvsås på ett ställe som heter Abzint.

Sedan finns det så klart en massa "turistrestauranger" i de södra delarna av Pest sidans centrum. Ràday gatan (om jag inte minns fel) var full av restauranger med uteserveringar. Men det kändes väldigt mycket som en turistfälla. Likadant var det med en del av ställena Vaci gatan, huvudgatan så att säga.

Vi gick på en "Free walking tour" (http://triptobudapest.hu/) som jag uppskattade mycket. Kostar inte mer än den dricks du vill ge. I slutet på orginal turen kunde de som ville följa med till ett lunchställe som serverade riktigt billig mat. Såg ut som en matsal, men det är väl det som är charmen med Budapest - lite, lite av öststatskänslan finns kvar.

Något att känna till?
Tja, alla säger att man inte ska stoppa en taxi på gatan... inte försöka tjuvåka på tunnelbanan... hört en del klaga på att bli lurad/trakasserad på "stolpbarerna"...

Jag kan dessutom verkligen _inte_ rekommendera Terror museet eller något av konstmuseerna ute vid hjältarnas torg - inte speciellt intressant alls. Hjältarnas torg som sådant är.. stort.. och ska du ut till badet där så kan du ju kika på det, annars är det inte så intressant om du inte har ett speciellt intresse av torg och statyer.
Janus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-07, 17:54 #3
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
riktigt skön stad! spenderade 3 veckor där i somras med några polare, bara hängde i stan och chillade (en av dem bodde där). Har inte så mycket tid nu, men listar några saker som förgyllde vår trip:

Badhusen (gör under mot baksmällan)

Fotbolls-tennis (tror det kallas "tengo" där), lirade typ varje dag, sjuuukt kul om man har 2 eller helst 4 engagerade grabbar. finns planer lite varstans i parker, t.ex. vid kunga-monumentet och parken där, vill minnas att t-banestoppet hette oktagon eller liknande

sitta vid donau på natten och kolla mot den upplysta budda sidan men en kall bira

många innergårdar som gjorts om till barer/uteställen. kan tyvärr inte komma ihåg namnen, men hör med folk. gärna i hipsterkvarteren (om det nu finns, men kändes som det)

vi körde gokart men minns inte var

dra över till budda sidan och klättra upp på kullarna, finns en del utsiktsplatser som är maskerade bland buskarna som erbjuder mäktiga vyer

ta tåg till balaton-sjön och turistfällan sziget, bra om ni vill festa hårt á la svennecharter. vi pallade en natt, däckade på gräsmattan, badade av oss i balaton och åkte tillbaka till storstan

random nattklubbar, museer etc.

ungerska maten! billig lunchlösning kan vara saluhallen vid corvinus universitetet, spännande! ungerska husmanskosten är inte att leka med, mättar bra

inser nu att de flesta tipsen är anpassade till en varm sommar och inte våren, men någon kanske ska dit i sommar med (jag)

försök snacka med t.ex. utbytesstudenter som bor där, de brukar ha koll på bra fester och sköna saker att göra.

tänk även på att ungrare INTE snackar så mycket engelska.

tjafsa INTE med de talrika högerextremisterna

kör en turistfälle-segway-tour av staden. hade aldrig testat segway innan och var lätt värt det. då kan man bocka av många turistattraktioner samtidigt
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-07, 18:38 #4
Bara jags avatar
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
Bara jags avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Ni får inte missa att bada thermal spa!

Széchenyi spa är suveränt. Se bilder här

Världens lyxigast MCdonalds? Nyugati Tågstation Se här

Planetariumet med rock och musiktema. http://www.planetarium.hu/galeria.htm

Förbered dig på språkproblem!

Ha det gott!
Bara jag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-07, 18:56 #5
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
Széchenyi är grymt! kvällen innan de skulle byta vatten i somras körde de en GRYM utomhusfest på natten i bassängerna. ljushow och musik mixat med billig dricka
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-08, 03:31 #6
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Bott där ett bra tag, jag säger bara en sak. Ska ni ut och festa så är det studio / bed som gäller
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-08, 18:15 #7
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Hoppa in i en taxi och säg "Dream Island"! Det är en lite fest-ö mitt i stan med ett flertal olika trevliga klubbar, kan speciellt rekommendera Dokk Beach.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-11, 13:56 #8
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 335
Tack för alla tips!

Resan är bokad nu iaf. Blir 1-5 april
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-11, 14:01 #9
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
Hoppa in i en taxi och säg "Dream Island"! Det är en lite fest-ö mitt i stan med ett flertal olika trevliga klubbar, kan speciellt rekommendera Dokk Beach.
Men passa dig samtidigt för taxin i Ungern. Varannan gång tog de en omväg för att tjäna några extra slantar. En gång var vi ett sällskap som tog 2 bilar till samma klubb från samma plats, vår resa kostade 3 ggr så mycket och vi kom fram 10 minuter senare än den andra bilen...
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-11, 15:28 #10
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av aDonis Visa inlägg
Men passa dig samtidigt för taxin i Ungern. Varannan gång tog de en omväg för att tjäna några extra slantar. En gång var vi ett sällskap som tog 2 bilar till samma klubb från samma plats, vår resa kostade 3 ggr så mycket och vi kom fram 10 minuter senare än den andra bilen...
Sant och därför ska man alltid ALLTID åka City Taxi, största bolaget i budapest och dom finns överallt. Ring och boka, dom pratar engelska och är snabba och framförallt pålitliga.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017