Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


BlogLovin rippar min sajt i kommersiellt syfte

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-04, 16:46 #81
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmarsson
Citat:
Ursprungligen postat av patrikring
Det låter helt klart som att en del anser att det är ett solklart brott mot upphovsrätten.

Jag skulle uppskatta om de som framför detta kunde förtydliga lite mer vad det är vi eventuellt bryter mot?
Och hur detta skiljer sig från google translate, opera, mfl?

Eventuellt bara någon form av belägg för vad folk lägger fram.
Bråka med mig själv bra länge om jag skulle ta upp tjänster som tex google translate men undvek att hoppa in i denna tråd tills nu

Först och främst måste jag säga att du hantera detta bra, riktigt bra (ge inte girigt folk någe gratis trafik ^.^).

Till trådskaparen:
Skjut dig inte själv i foten att döma av aktiviteten på din blogg verkar det inte vara mycket att hurra över med tanke på reklamen du pumpar på användarna... var glad för dina PPC/CPM du får.

Personlig åsikt. Skulle vilja se bloglovin ignorera detta helt och hållet(tycker det är bullcrap och utan chans). Jag menar för fasen antog detta är ett webmaster forum där folk iaf hade någon koll på bw theft, hotlinking... har man inte det kanske man inte ska ha en sida.
Jag hade koll på vissa saker innan jag valde att starta denna tråden.

1. Att Bloglovin bröt mot minst Upphovsrättslagen genom att publicera/tillängliggöra mitt material deras webbsida utan mitt tillstånd.

2. Att jag under en intressant mailkonversation med Patrik Ring inte fick gehör för ovanstående punkt och att publiceringen av mitt material på deras webbsida inte upphörde.

3. Att Patrik Ring tyckte att de juridiska frågorna kring frågan var spännande och ville fortsätta diskutera frågan med mig via mail. Något som jag inte tyckte var lönt för mig att lägga ner tid på varför jag valde, för Patrik Rings skull, att öppna denna tråden här på webmasternetwork så att Patrik Ring får tillgång till kunskapen i frågan från Sveriges webmastercommunity. En konstuktivt sätt att skaffa sig juridisk kunskap om man saknar utbildning i frågan.

3. Att våga ställa mig upp och belysa denna grundläggande fråga för att Patrik Ring och Bloglovin skall få kunskap om hur man använder andra personers upphovsrättskyddsade material på ett otillbörligt sätt skulle innebära att jag skulle komma att utsättas för en rad personliga påhopp och eventuellt nedsättande kommentarer om min sajt. Vilket också skedde. Även om jag försökt hålla debatten kring sakfrågan.

4. Att många webmasters tycker att trafik är det enda och allenarådande målsättningen med en sajt och att "content developers" därför skall ge bort sitt innehåll gratis i utbyte för trafik. Man kan ha andra kommersiella målsättningar med en sajt än enbart hög trafik. I mitt fall var min primära målsättning att hitta på nya sätt att binda blommor, ta egna bilder av mina arbeten och visa mina bilder på nätet för intresserade surfare, och finansiera nya blomsterinköp genom affiliatemarknadsföring. Min sekundära målsättning var att visa upp min kompetens som florist, skribent och fotograf för att kunna göra reportage i tryckta media. Jag har nått mina mål på båda punkter varför jag tycker att Blomsterpassion varit och är en kommersiell framgång för mig. Därför är Bloglovins trafik av mindre vikt för mig, även om många webmasters, speciellt de som inte utvecklar eget material från scratch, har svårt att förstå detta.

Under debatten har intressanta saker hänt.

1. Den enda som skjutit sig i foten är Patrik Ring. Genom att i går kväll göra rättelse och att manuellt ta bort mitt material från sin webbsida bevisade han att det finns en funktion som gör att det faktiskt att går att sätta av och på publiceringen av andras material på sin webbsida. Direkt avgörande i juridisk mening.

2. Vem är det i tvisten (som dock redan är löst) som framstår som girig? Är det floristen som binder blommor och skapar en sajt av eget material. Eller är det den tekniske webbutvecklaren som publicerade floristens arbete utan tillstånd på sin webbsida i kommersiellt syfte, tillsammans med sina nyckelordsanpassde annonser för chokladtelegram, fruktkorgar, smink och postorder.

3. Kommentarer om att jag är bakåtsträvare som inte ger bort mitt material gratis för trafik bryr jag mig föga om. Att som florist använda min kompetens på ett nytt och innovativt sätt genom att skapa en gratis blomsterkurs på nätet som blomsterpassion.se tycker jag däremot är ganska så framåtsträvande.

Inför framtiden hoppas jag på:

Att övrig media tar upp och belyser frågan hur upphovsrätten kränks systematiskt idag, och att bloggare och bloggares material utnyjttas i kommersiellt syfte i många fall utan deras vetskap. Kan bli riktigt saftiga rubriker av det, kring ett ämne som intresserar många idag med tanken på hur många som bloggar och alla bloggar som finns där ute, att exploatera för samvetslösa entreprenörer.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 16:48 #82
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Citat:
Originally posted by ztream@Aug 4 2009, 16:39
Det är lika mycket publicering som att ställa en TV i sitt skyltfönster i radiobutiken. Sedan hackar någon TV4 och sänder "barnporr" (bra exempel hehe) och någon som går förbi din butik anmäler dig för barnporrsbrott.

Nej så funkar det icke.
Liknelser leder ingenstans, tyvärr, eftersom man kan vinkla dem hur man vill.

Är det okej, Dan, om jag rippar allt ditt innehåll och lägger på min server? Jag lovar att bara lägga till en liten annons, alla länkar till din domän finns kvar, allt ser ut som det gör hos dig. Jag lovar att uppdatera var 5:e minut så att du har kontroll över vad som lagras hos mig.

Kan vi ingå ett avtal om det? Eller spelar det roll var innehållet lagras? Eller hur stor framen är?

Drar man det vidare inser man enkelt, tycker jag, att det inte är en önskvärd eller hållbar utveckling.
mephisto73 är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 17:00 #83
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Nu är din liknelse ganska dålig, vilket antagligen var meningen

Men jag släpper mycket av mitt material under CC-licens så ja i praktiken kan du göra det om du vill. Bara du följer licensreglerna och använder attribution så uppnår jag det jag vill. Någon besökare extra utan att det skadar mig samtidigt som jag får sprida kunskap och glädje på Internet så att fler kan se det jag fotograferat eller skrivit.

Samvetslösa entreprenörer haha... ja man har då hört det mesta. Folk som inte förstår Internet borde syssla med att ge ut papperstidningar (det går ju kanon för tidningsbolagen) eller fanzines på dasspapper istället.

1. Inlänkning via frames är inte publicering. Detta är ett faktum eftersom det inte finns några prejudikat. Endast ett rättfall kan bevisa motsatsen och att en massa lekmän (mig inkluderat) sitter och debatterar fram och tillbaka är meningslöst.
2. Man vill inte ha länkar, men samtidigt erbjuda blomsterinbindningstips till nätsurfare... och kanske göra reklam för sig själv och tjäna pengar på affilliate... men inte ha besökare från andra sidor... va? Jag tappade bort mig själv. Så mycket motsägelser.

Citat:
Originally posted by mephisto73@Aug 4 2009, 16:48

Jag lovar att uppdatera var 5:e minut så att du har kontroll över vad som lagras hos mig.
Kan vi ingå ett avtal om det? Eller spelar det roll var innehållet lagras? Eller hur stor framen är?
Drar man det vidare inser man enkelt, tycker jag, att det inte är en önskvärd eller hållbar utveckling.
ztream är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 17:08 #84
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
En liten kommentar till Blomsterpassion om att vi har verktyg för att förhindra "publicering" (ditt ordval) av material.

Självklart kan vi manuellt gå in och blockera material från att visas på vår sida. Det är inget vi har några automatiska verktyg för dock.

I övrigt håller jag inte med övriga i frågor om att du är girig eller en bakåtsträvare. Alla har olika synsätt och motiv och dina verkar ovanligt sunda. Jag försöker bara lista ut mer om din ståndpunkt, för den är på vissa sätt främmande för min världsbild

Sen håller jag fortfarande inte med dig i grundfrågan, angående huruvida vi kränker din upphovsrätt eller inte.
patrikring är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 17:26 #85
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Originally posted by patrikring@Aug 4 2009, 17:08
En liten kommentar till Blomsterpassion om att vi har verktyg för att förhindra "publicering" (ditt ordval) av material.

Självklart kan vi manuellt gå in och blockera material från att visas på vår sida. Det är inget vi har några automatiska verktyg för dock.

I övrigt håller jag inte med övriga i frågor om att du är girig eller en bakåtsträvare. Alla har olika synsätt och motiv och dina verkar ovanligt sunda. Jag försöker bara lista ut mer om din ståndpunkt, för den är på vissa sätt främmande för min världsbild

Sen håller jag fortfarande inte med dig i grundfrågan, angående huruvida vi kränker din upphovsrätt eller inte.
Men du kan väl inte förneka att Bloglovin har verktyg till att publicera material? Hur dyker annars andras material upp på er domän? Ur tomma intet? Det håller inte riktigt juridiskt.

Det är ok att du har din uppfattning om upphovrätten och att jag har en annan. Det är hur upphovsrätten tolkas i varje enskilt fall av lagkunniga nämndemän och domare (förmodligen inte datanördar ) som spelar roll. Vi kan inte vara överens om något annat än att vi inte är överens. Vi kommer inte längre än så.

Att vi har olika världsbild är kanske inte så konstigt. Jag är florist och du webbutvecklare.

Dock gäller Sveriges lagar likadant för oss båda. h34r:
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 17:36 #86
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Jag må vara en bakåtsträvare men jag har alltid hatat dessa j*a framelösningar, det är 2009 så borde Bloglovin kunna prestera bättre än så.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 17:54 #87
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Originally posted by Nicklas@Aug 4 2009, 17:36
Jag må vara en bakåtsträvare men jag har alltid hatat dessa j*a framelösningar, det är 2009 så borde Bloglovin kunna prestera bättre än så.
Jag håller med dig, frames är lite mossiga... dom är lite 2003 typ.... Men det är klart, när man dammar av dom och packeterar ihop dom med andras sajter är dom ruskigt effektiva annonsplatser. Skulle jag tro.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 18:09 #88
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Facebook och Digg är inte så farligt 2003 va? De brukar båda ses som föredömen och inspiration för dagens webb. Allt är vad man gör det till. Frames är en teknik som kan användas i olika syften och för olika funktion. Alternativen till en Diggbar eller Facebook bar med samma funktion är inte så speciellt attraktiva?

Avvarade en stund för att leta rättsfall där något avgjorts i domstol, även internationellt. Blev inte förvånad över att de enda "avgörandena" jag hittade var sådana utanför domstol. Skulle rättsläget vara klart kan man ju anta att giganterna som använder metoden skulle ha blivit mjöklade på pengar i domstol. Frånvaron av sådana utgångar pekar för mig tydligt på att rättsläget antingen är väldigt osäkert eller att det är tillåtet enligt de internationella konventioner större delen av västvärldens upphovsrättslag baseras på.
Clarence är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 18:34 #89
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Oavsett vad lagen säger, vore inte det bästa om blogglovin erbjöd möjligheten att ta bort sin sida från registret. En notering i robots.txt eller något i headern exempelvis.
jonny är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-04, 18:48 #90
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Originally posted by jonny@Aug 4 2009, 18:34
Oavsett vad lagen säger, vore inte det bästa om blogglovin erbjöd möjligheten att ta bort sin sida från registret. En notering i robots.txt eller något i headern exempelvis.
Oavsett vad lagen säger, vore inte det bästa att Bloglovin frågar om lov innan dom publicerar/tillgängliggör andras upphovsrättsskyddade material på sin webbsida tillsammans med sina kommersiella annonser?
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017