Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


BlogLovin rippar min sajt i kommersiellt syfte

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-08, 17:56 #191
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
Citat:
Originally posted by goose@Aug 8 2009, 12:57
Citat:
Nu till det som jag ser som den största missen: du tror att det är för att tjäna lätta pengar som de bygger en bloggläsare. Jag kan intyga att det inte är lätta pengar. Programmering tar tid, serverplats kostar pengar, support tar tid från annat viktigt och det är svårt att hitta pengar i den här branschen. Tack vare stora bloggar såsom Blondinbella som aktivt stödjer Bloglovin genom att länka till dem så har de lyckats dra till sig en stor grupp användare, men det är ändå inte lätt att tjäna pengar. Räknar man in risken i projektet, på samma sätt som i andra affärsprojekt, så är det närmast löjligt svåra pengar - risken ligger i form av arbetstid (flera kodare och designers som jobbar 24/7 i ett år innan de ens har en prototyp, inräknat då att de inte ens visste vilken sorts sajt de skulle göra från början), investeringar i serverinfrasktruktur och anställda. Det hade förmodligen gett mer personlig avkastning på tiden om de var och en startat sin egen blogg av din typ, men å andra sidan hade det inte tillfört världen lika mycket som att ta fram ett bloggläsarverktyg som är lätt att använda (och de är troligen lika roade av att blogga som du är av programmering och systemadministration).
emilv, vad pratar du om? det tog 2veckor för dem att få fram en första version och efter 1 vecka hade de 1000 användare, dundersucce med andra ord. jag tolkar ditt raljerande som att vi ska tycka synd om grabbarna bakom bloglovin och att de offrat sig hårt för att göra en bra produkt?
Det är väl såhär, att emilv har lite bättre insyn i hur vårt företag har byggts upp än vad vi brukar ge de som bara besöker oss. Att det tog två veckor att bygga siten och få 1000 besökare på två veckor till är en väldigt liten del av sanningen tyvärr. Versionen av bloglovin du ser nu har tagit betydligt längre tid att mejsla fram. Dock låter det bra att använda på en about us sida

Att underhålla och vidareutveckla en tjänst som bloglovin tar väldigt mycket tid i förhållande till vilka pengar det drar in i dagsläget. Däremot säger jag inte på något sätt att det är ett ideellt projekt, vi hoppas kunna tjäna bra med pengar på tjänsten i längden. Ska sanningen fram så hade vi dock troligen tjänat bättre idag på att ha vanliga jobb som utvecklare mm hos något större företag. Samtidigt är ju tjusningen med att vara entreprenör att vi kan jobba på att tjäna bättre.

Ett tack till emilv dock
patrikring är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-08, 21:24 #192
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Originally posted by emilv@Aug 8 2009, 12:25


emilv, tack för ett intressant inlägg som jag får bemöta i delar:

Citat:
Blomsterpassion, jag irriterar mig lite på att du gång på gång trycker på om hur jobbigt det är att publicera ditt originalmaterial och att du målar upp det som att Bloglovin snor ditt arbete för att tjäna lätta pengar.
Du får gärna hänvisa till vilka inlägg i tråden där du menar att jag beskriver att det är "jobbigt" att publicera mitt originalmaterial. Du lär inte hitta något. Nej, värderingen "jobbigt" är något som du själv får stå för. I vilket syfte du försöker utmåla mig som en person som tycker att det är jobbigt att jobba vet jag inte. Kanske är det så enkelt att du är en arbetsskygg person och som försöker projicera din inställning till arbete på mig? Man kan ju undra när man läser dessa rader där du utförligt beskriver hur otroligt jobbigt det är att bygga och underhålla en tjänst som Bloglovin. Och hur otroligt svårt och jobbigt det är att tjäna pengar:

Citat:
Nu till det som jag ser som den största missen: du tror att det är för att tjäna lätta pengar som de bygger en bloggläsare. Jag kan intyga att det inte är lätta pengar. Programmering tar tid, serverplats kostar pengar, support tar tid från annat viktigt och det är svårt att hitta pengar i den här branschen. Tack vare stora bloggar såsom Blondinbella som aktivt stödjer Bloglovin genom att länka till dem så har de lyckats dra till sig en stor grupp användare, men det är ändå inte lätt att tjäna pengar. Räknar man in risken i projektet, på samma sätt som i andra affärsprojekt, så är det närmast löjligt svåra pengar - risken ligger i form av arbetstid (flera kodare och designers som jobbar 24/7 i ett år innan de ens har en prototyp, inräknat då att de inte ens visste vilken sorts sajt de skulle göra från början), investeringar i serverinfrasktruktur och anställda. Det hade förmodligen gett mer personlig avkastning på tiden om de var och en startat sin egen blogg av din typ, men å andra sidan hade det inte tillfört världen lika mycket som att ta fram ett bloggläsarverktyg som är lätt att använda (och de är troligen lika roade av att blogga som du är av programmering och systemadministration).
Allt låter så otroligt jobbigt!!!! Om jag hade arbetat med webbhosting så hade jag inte lagt så mycket krut på att framhålla hur fruktansvärt svårt det är att vara entreprenör på nätet. Att du tycker det är svårt betyder ju inte att alla, inklusive potentionella kunder till dig, tycker det är svårt. Av din avskräckade beskrivning att döma låter det som om alla som funderar på att starta verksamhet på nätet bör fundera om och syssla med annat istället för att slänga bort tiden på webbutveckling. En mycket konstig inställning för oss som tror på entreprenörskap. Eller syftar beskrivningen till att avskräcka mig att ge mig in i branschen?

Citat:
Det är klart att Bloglovin skulle kunna ge bort sitt arbete och sina läsare gratis till dig, eller till och med kunna ta betalt för sitt verktyg, men jag kan inte se hur det är relevant i den här diskussionen.
Nej, som du skriver har den frågan aldrig varit relevant i diskussionen. Det enda som har varit relevant i diskussionen är upphovrättsinnehavarens rätt till sitt verk. Eller om man som upphovsrättshavare skall acceptera att ge bort sitt innehåll mot gratis trafik. Något som man som upphovsrättshavare har rätt att välja själv.

Citat:
Bloglovin visar för sina användare, på sin egen del av skärmen, reklam för att de ska kunna gå runt. Det är ingens mening att kopiera någons material.
Via Google hittade jag ändock en separat kopia av min hemsida som visades på Bloglovins domän tillsammans med deras kommersiella annonser. Om den var medvetet indexerad eller inte vet ju inte jag. Sen måste du ändå förstå att det känns konstigt för mig som bloggare att någon annan bara tar min hemsida och gör en kopia av den. Att acceptera den överträdelsen från en domän är det samma som att acceptera att alla andra domäner kan hotlinka in hela min sida och dra kommersiell nytta av mitt innehåll. Jag kanske inte ens har den bandbredden att bjuda på. Tycker du verkligen att det är OK att skapa individuella sidor av andras innehåll utan tillstånd och lägga till egna annonser?

Citat:
Jag tycker det är konstigt att hacka på andra aktörer i samma bransch när de inte förstör någonting.
Jag hackar inte på någon aktör, jag framför sakligt min synpunkt kring det upphovsrättsbrott jag upplevde från deras sida. Sen vet jag ju inte om du omedvetet försöker utmåla mig som en hackande kärring eller något i den stilen. I övrigt en vanlig härskarteknik! Googla gärna på det! :P

Citat:
Om jag hade följt din blogg hade jag blivit förbannad om du hade blockerat min bloggläsare.
Jag tycker givetvis att det är tråkigt att dom som följt min blogg när den visades på Bloglovins domän inte längre kan detta. Men jag tror dom läsarna skulle förstå mig om dom kände till bakgrunden.

Citat:
Låt mig välja hur jag följer mina bloggar!
Det är därför jag tycker det är intressant att titta på om man kan ta fram ett ytterligare browseralternativ att följa bloggar med. Jag tycker att bloggarna och bloggerskorna samt bloggläsarna är värda att ha flera alternativ att välja mellan, som har olika funktioner och mervärden. Eftersom jag är bloggerska själv så vet jag hur jag skulle välja i om jag kunde. Fri konkurrens är något bra, det är det som driver utvecklingen framåt. Inte bakåt.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-08, 21:54 #193
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
emilv, Bloglovin är ingen programvara, det försöker inte ens att framstå som en sådan, och definitivt inte för det som kallas privat bruk. Din jämförelse är helt obrukbar. Ungefär i klass med att påstå att en ABC800 är en iPod.
Westman är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-08, 21:54 #194
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Citat:
Originally posted by Blomsterpassion@Aug 8 2009, 21:24


Via Google hittade jag ändock en separat kopia av min hemsida som visades på Bloglovins domän tillsammans med deras kommersiella annonser. Om den var medvetet indexerad eller inte vet ju inte jag. Sen måste du ändå förstå att det känns konstigt för mig som bloggare att någon annan bara tar min hemsida och gör en kopia av den. Att acceptera den överträdelsen från en domän är det samma som att acceptera att alla andra domäner kan hotlinka in hela min sida och dra kommersiell nytta av mitt innehåll. Jag kanske inte ens har den bandbredden att bjuda på. Tycker du verkligen att det är OK att skapa individuella sidor av andras innehåll utan tillstånd och lägga till egna annonser?
Har du kontaktat Google med begäran att bli borttagen? För att undvika att dina sidor hamnar i Googles cache så bör du nog se till att tas bort från sökmotorn helt, så sparar du in mer bandbredd där.

Jag tror att du har bandbredd så du klarar dig, det känns mest bara som ett mycket underligt svepskäl. Om du ligger på gränsen för vad ditt webbhotell tillåter så bör du antingen se dig om efter en annan leverantör eller så bör du ha så pass många besökare att dina annonser bör betala för en uppgradering.

Citat:
Det är därför jag tycker det är intressant att titta på om man kan ta fram ett ytterligare browseralternativ att följa bloggar med. Jag tycker att bloggarna och bloggerskorna samt bloggläsarna är värda att ha flera alternativ att välja mellan, som har olika funktioner och mervärden. Eftersom jag är bloggerska själv så vet jag hur jag skulle välja i om jag kunde. Fri konkurrens är något bra, det är det som driver utvecklingen framåt. Inte bakåt.
Men du vill vara med och bedöma vilka alternativ som ska finnas på marknaden, eftersom du inte vill låta Bloglovin köra sin grej?
htiawe är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-08, 23:18 #195
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Originally posted by htiawe@Aug 8 2009, 21:54
Men du vill vara med och bedöma vilka alternativ som ska finnas på marknaden, eftersom du inte vill låta Bloglovin köra sin grej?
Jag inbillar mig inte att jag har någon som helst makt att vara med att och bedömma vilka alternativ som ska finnas på marknaden. Jag tycker bara bloggare och domänägare själva skall ha makt att bestämma själva var deras material får lov att visas i sin helhet.

Bloglovin får gärna köra sin grej som dom vill. Det är upp till dom och inte mig. Om andra enskilda bloggare upplever intrång mot upphovsrätten får dom agera själva. Det är ingen fråga jag kommer att driva. Känner man inom Bloglovin att man är på trygg juridisk mark med sin affärsidé tycker jag jag att man skall stå upp för den och lägga in sina annonser igen. Det är min personliga åsikt. Jag är, som sagt tidigare, nöjd med att mitt material inte visas längre på deras domän längre.

En fråga som jag däremot skulle tycka var intressant att driva, om jag hade tid, vore att bloggare i största allmänhet insåg värdet i det innehåll dom skapar, och själva skaffade sig information om de juridiska rättigheter man har till sitt material.

Sen att jag fick en idé hur man kan göra en annan liknande tjänst med en banbrytande unik twist som många bloggerskor och användare skulle uppskatta :wub: är en helt annan sak.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 02:16 #196
tozz tozz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 25
tozz tozz är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 25
Citat:
Originally posted by Blomsterpassion@Aug 8 2009, 23:18
Jag tycker bara bloggare och domänägare själva skall ha makt att bestämma själva var deras material får lov att visas i sin helhet.

En fråga som jag däremot skulle tycka var intressant att driva, om jag hade tid, vore att bloggare i största allmänhet insåg värdet i det innehåll dom skapar, och själva skaffade sig information om de juridiska rättigheter man har till sitt material.

Sen att jag fick en idé hur man kan göra en annan liknande tjänst med en banbrytande unik twist som många bloggerskor och användare skulle uppskatta :wub: är en helt annan sak.
Du kan väldigt exakt kontrollera vem som läser din blogg, det krävs dock att du vill det. Det är inga konstigheter.

Du har tjatat väldigt mycket om upphovsrätten och hur ditt material är upphovsrättsskyddat. Du är medveten om att du måste uppnå viss verkshöjd för att den lagen ska gälla va (underligt hur någon som tycker lagen är så klar inte nämnt det på alla dessa sidor). Min förhoppning är att alla fritidsbloggare som ploppar upp som svampar inte uppnår verkshöjd, för det är uppenbarligen något som vem som helst kan göra.

Visst hade det varit roligt att få betalt för att skriva vad man åt till frukost, tyvärr är den idén helt skogstokig (ja med vissa undantag så klart).

Webbhosting och webbutveckling är två väldigt skilda världar. Båda är extremt komplicerade om man vill göra något bra, dåliga tjänster finns det gott om dock.
tozz är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 08:38 #197
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by tozz@Aug 9 2009, 02:16

.....
Var inte ett sånt troll. Det är knappast verkshöjden som är den centrala frågan här.
Magnus_A är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 10:09 #198
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by tozz@Aug 9 2009, 02:16
Du har tjatat väldigt mycket om upphovsrätten och hur ditt material är upphovsrättsskyddat. Du är medveten om att du måste uppnå viss verkshöjd för att den lagen ska gälla va (underligt hur någon som tycker lagen är så klar inte nämnt det på alla dessa sidor). Min förhoppning är att alla fritidsbloggare som ploppar upp som svampar inte uppnår verkshöjd, för det är uppenbarligen något som vem som helst kan göra.
Jaha ja, men då är det ju fritt att kopiera alla texter rakt av menar du? Eh, nej absolut inte och jag hoppas att du inser det själv för annars tycker jag att du ska rippa Aftonbladet och Expressen rakt av och se vad som händer. De skyddas av exakt samma lag.
Westman är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 11:52 #199
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Originally posted by -ric@Aug 7 2009, 18:17
Citat:
Originally posted by -htiawe@Aug 7 2009, 16:54
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas
Google reader måste du vara inlogad på för att kunna läsa olika flöden, eller har jag fel?
Nu var det ett tag sedan jag använde funktionen men det finns en möjlighet att dela med sig av inlägg via Google Readers share, då behöver man inte vara inloggad för att läsa inläggen vilket isåfall bör sätta Google Reader i samma båt som Bloglovin?


Vilken betydelse har inloggning med upphovsmannens rätt till sitt eget verk?

Privat bruk.
Fast att användningen av tjänsten är för privat bruk spelar ju ingen roll. Företaget som driver tjänsten gör ju inte det för privat bruk, utan tjänsten är kommersiell och en del av deras produkter som de tjänar pengar på.
Anders Larsson är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-09, 11:56 #200
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by Westman@Aug 7 2009, 10:33
Anders Larsson, det är en betydlig skillnad mellan den RSS-läsare du visar och bloglovin. RSS-läsaren känns mer som en webbläsare och för mig framstår det klart och tydligt att innehållet i rutan till höger (blomsterpassion) inte finns i själva Google Reader. Hos bloglovin (m.fl.) så framgår det inte tydligt (om det ens framgår alls) att materialet visas från en annan sida. De gör snarare allt för att det ska se ut som att bloggen finns hos dem.
Ja, givetvis är den stor skillnad. Men:


1. Bloglovin har tagit bort möjligheten att hitta sidor med deras frame vid en vanlig googlesökning. Det tar dock en stund innan sidorna försvinner ur googles index. Jag vet inte om de även kräver inloggning för att visa sidorna numera, men det nämndes i tråden.

2. Bloglovin sparar aldrig materialet på sin sida, utan länkar bara direkt till ursprunget.

3. Google reader gör faktiskt detta, de lagrar materialet och tillgängliggör det, även om det skulla raderas eller ändras på det ursprungliga stället det publicerades på.

Det verkar som att Bloglovin kommer runt hela problemet genom att sätta sina sidor bakom en inloggning, så upphör alla att vara upprörda. Vad säger du, Patrik?
Anders Larsson är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017