Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företagsstart

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-08, 20:33 #1
sawier sawier är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1
sawier sawier är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1
Hej. Har ett par frågor om att starta Enskild firma

Förutsättningarna:

Jag har inget jobb.
Jag kommer driva EF hemifrån.
Jag säljer en tjänst hos kund. (Reparationer)
Jag har en domän. (Ingen webshop med prylar)

Jag kommer INTE sälja varor till kund.
Jag kommer INTE köpa varor.

Så till problemet.

Hur fungerar all redovisning av inkomster & utgifter?
Vad händer om jag inte har några inkomster & eller utgifter?
Vad är jag SKYLDIG att redovisa? (skatt?, moms?, inkomster?, utgifter?)
Vad är moms och hur fungerar det?
Hur ska jag betala skatt? och när?
På vad ska jag betala skatt?

Fyll gärna på med saker som kan vara bra att veta! Har jag glömt något väsentligt?
sawier är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-08, 22:03 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Har du inga inkomster eller utgifter så är det enkelt, skriv 0 i kolumnerna. Du är skyldig att redovisa dina inkomster vilket i sin tur resulterar i att du ska betala skatt. Har du inte F-skattsedel blir dina kunder ansvariga för att betala in arbetsgivaravgift om så skall göras.

Någon av alla Starta Eget-sidorna vore bra läsning för att sedan fråga i relevanta forum om det du inte förstår eller tycker att du saknar. Att börja med såna här frågor utan att lägga två strån i kors för att själv försöka ta reda på svaren är inte speciellt omtyckt. Har du läst starta eget-informationen och ändå frågar dessa frågor så kan jag rekommendera de starta eget-träffar som bl.a. Skatteverket och ALMI har.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-08, 23:44 #3
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 183
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 183
Alla kommuner har en näringslivsavdelningen som brukar köra ”starta eget utbildningar” mitt råd är att du kontaktar dom.
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-09, 13:48 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
En viktig sak att tänka på är dock att du inte kan driva företag samtidigt som du får pengar från A-kassan eller socialen.

Undantaget är om du får en deal med Arbetsförmedlingenom "starta-eget-bidrag" vilket du kanske ska göra om du saknar jobb just nu. Då får du A-kassa under 6 månader samtidigt som du kan prova på att starta företag.

Innan du startar så bör du absolut skriva en affärsplan, den kommer ta flera månader att skriva om du gör det ordentligt.

Fördelen med att skriva en affärsplan är att du kan visa andra hur du tänkt och du kan få konkreta synpunkter utan att berätta ditt livs historia varje gång.

Jag ställer gärna upp och hjälper dig (gratis) med just affärsplanen för det är en av mina käpphästar, utan affärsplan kommer du sannolikt göra många, dyra och onödiga misstag.

Jag använder själv flera olika mallar för affärsplaner, en som jag tycker är enkel men ändå lagom komplett är http://www.smartplan.se som är gratis, skapa ett konto och börja knacka in dina tankar där så kommer du mycket långt.

Börja inte med de administrativa "bördorna" tänk först på följande:

Affärsidé (vad ska du erbjuda kunden)
Vision (önskeläget men ändå nästan möjligt på lång sikt, >10 år)
Målgrupp (vem är kunden)
Målsättning med verksamheten på lång sikt (5 års sikt)
Målsättning med verksamheten på medellång sikt (2-4 års sikt)
Målsättning med verksamheten på 12 månaders sikt
Konkret handlingsplan inom 12 månader (speca vilka aktiviteter du planerar att genomföra)



Fokusera stenhårt på dina kunder, ta reda på vad de heter med personnamn och telefonnummer samt vilka brancher de är verksamma inom, hur när finns dem geografiskt.

Var noga med vilka tjänster du erbjuder till dina kunder, det måste vara något som verkligen löser ett problem för kunden, det är bara då du kan få bra betalt.

Är dina tjänster unika så har du större chans att få kundens uppmärksamhet, har du många konkurenter så får du genast mycket svårare att hävda dig eftersom du är ny på marknaden, då måste du analysera dina starka sidor noggrannare, och verkligen lyfta fram det du kan göra riktigt bra, så kunden uppmärksammar vad som är unikt med de tjänster du erbjuder.

Vad du än gör så börja inte priskonkurrera, då är du snart helt utslagen från marknaden.

Ska du erbjuda någon typ av konsulttjänster som reparationer så är det viktgt att du väl känner till din självkostnad så du inte tar på dig jobb som du senare upptäcker är rena förlustjobbet, då tappar man lätt sugen att slutföra det man påbörjat.

Gör en ordentlig självkostnadskalkyl och se till att ditt företag räknar med att göra en vinst på 10-15% av omsättningen exklusive moms efter skatt (minst 20% före skatt).

Tänk på att du bör ta ut en marknadsmässig lön i din kalkyl, är det normalt att få 21000 SEK/månad som anatälld så bör du som egen företagre ha minst 20% mer än så då man normalt tar betydligt större risker med eget företag. Tänk också på att räkna med ca 17-35 procent extra för tjänstepension för en vanlig kontorsanställd har normalt ca 17%.

Slutligen så har du kanske 150 000 SEK per år i fasta kostnader för din verksamhet och då skulle det bli ca 567 000 SEK per år vid en lön på 23 000 SEK/månad. Enligt min kalkylsida bör du då ha en årsintäkt på 704604 SEK för att få verksamheten att gå runt (oräknar materialkostnader som givetvis tillkommer). Denna "önskade intäkt ska sedan fördelas på de debiterbara timmar som du kan räkna med att kunderna betalar för. Oavsett hur långa uppdrag elelr hur stor beläggning du tror du kommer att få så bör du inte räkna med fler än 1200 debiterbara timmar på ett år, erfarenhetsmässigt så är det orealistiskt att gå högre. Enligt kalendern finns det ca 1760-1800 timmar men ca 540-600 timmar försvinner i administration, utbildning, säljtid, marknadsföring m.m.

Jag har lagt upp en gratis hjälp för priskalkyl på http://verimentor.se/Konsultkalkyl/priskalkyl.asp

Du är välkommen att skicka mail eller PM till mig för ytterligare hjälp (jag hjälper till gratis).

Slutligen några ktitiska framgångsfaktorer:

- Lova ALDRIG något du inte kan hålla
- Håll ALLTID vad du lovat
- Se till att leverera i tid
- Gör ALLTID skriftliga avtal med kunden (enkelt avtal är bättre än inget alls)
- Gör alltid upp om priset med kunden INNAN du tar på dig jobbet
- Säg inte allt du vet till kunden, men vet allt du säger!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017