Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google Adsense och Arbetsgivaravgifter.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-09, 19:34 #1
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
Green Flag Google Adsense och Arbetsgivaravgifter.

För ett några år sedan så skrev jag en bloggpost om att jag var tvungen att starta upp ett företag på grund av att jag börjat få inkomster via adsense.

Jag hade köpt en sajt som hade bra trafik och slängde upp adsense på den, det började ju såklart ticka in lite pengar men inga stora belopp, vi snackar femsiffriga belopp på ett år.

Några månader gick och jag var fullt upptagen med min anställning som säljchef på ett företag. Detta var ju mer en hobbyverksamhet så jag var inte så jätteorolig och min avsikt var att betala all skatt på detta. Deklarationen kom och jag glömde helt enkelt att föra in siffrorna. Självklart så har någon skattenisse läst min blogg och jag får ett brev från skatteverket och det slutar med en tillsägelse och ett inbetalningskort, självklart gjorde jag rätt för mig i slutändan.

Det här problemet hade inte uppstått om Google hade gjort som alla andra svenska företag.

Det jag undrar är: Hur kan det tillåtas att ett bolag som omsätter över 100 milj kronor i Sverige anställer 100-tals(?) personer, betalar ut lön till dem och sedan inte betalar in någon skatt eller sociala avgifter? När man frågar skatteverket så säger företaget "ja det är konstigt". Men samtidigt är jag helt säker på att om jag nämnt ett mindre känt lokalt företag och sa att de gjorde samma sak så hade Skatteverket lyssnat och velat ha mer information.

Det Google gör är alltså betala ut pengar i SEK från ett utlänskt företag till mig som då hade A-skatt samtidigt som dom ger sken av att vara Svenska och har ett Svenskt bolag/kontor. Allt detta utan att betala ett öre i sociala avgifter och skatt.

Är det så att det är helt grönt ljus att anställa folk via ett bolag i ett land med mer liberala anställningsregler än i Sverige, samtidigt som man har svensk närvaro?

Är det bara företag med kända varumärken som får göra det?

Varför gör inte skatteverket/staten något åt den här situationen?

Hur tror ni framtiden kommer se ut i sådana här avseenden?
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-09, 21:18 #2
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Citerat ur Googles svar under "Betalningar":

"Vi vill påminna dig om att du inte betraktas som anställd av Google Inc. för att du deltar i AdSense"
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-09, 22:57 #3
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
Citat:
Ursprungligen postat av AnOnYmUs Visa inlägg
Citerat ur Googles svar under "Betalningar":

"Vi vill påminna dig om att du inte betraktas som anställd av Google Inc. för att du deltar i AdSense"
Ja och det är just det jag pratar om. Detta är ju något google skriver i sina avtal. Ni får gärna rätta mig om jag har fel. Men har man fysisk närvaro i Sverige och vill betala ut pengar till en person som utför en tjänst i Sverige då måste man väl betala sociala avgifter och skatt?

Samma exempel är: Om jag har ett LTD bolag i England så måste jag ju ha en filial för att "anställa" någon och betala pengar till dom. eller?
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-11, 18:02 #4
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Jo, visst skulle det underlätta för de flesta om de började göra på det sättet. Staten skulle ju få in en hel del mer skatt också antar jag.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-11, 18:15 #5
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Om man nu skall vara lite petig så är Google AdSense inget svenskt företag. Den delen av Google har sitt säte på Irland. Då gäller lite andra regler.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-11, 18:50 #6
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
http://www.skatteverket.se/privat/sv...f80007832.html här förresten på Skatteverket om det hela. Det räknas som trafikstyrning
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017