Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Trakasserad av telefonförsäljare från Jobbjakt

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-20, 08:06 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Har vid ett flertal tillfällen blivit trakasserad av telefonförsäljare från Svenska JobbJakt AB ( 556711-6545 ).

Dom ringer regelbundet och sent på kvällarna, jag tycker att samtal från telefonförsäljare kl 21.00 inte godtagbart. En gissning är för att jag annonsera på blocket.

Men hur skall man förfara emot den här typen av företag? Jag anser att det är ofredade och bör lagföras. Man ringer inte till folk som man inte känner kl 21.00 på kvällen, det är respektlöst.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-20, 08:17 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Kontakta dem brevledes (eller per epost) och meddela hur du upplever dem. Om du tror att de kommer via Blocket kan du väl meddela Blocket också, som kanske tar tag i saken eftersom de vill förhindra sånt.

Slutar de inte så lämna in polisanmälan eller ev gör du det redan nu.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-20, 08:22 #3
DAW DAW är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 35
DAW DAW är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 35
Håller helt med. För inte många månader sedan så blev min flickvän trackasserad på samma sätt, men då var det några som gjorde en undersökning och ville att hon skulle svara på ett par frågor.
Hon kunde bli uppringd 10 gånger på en dag, från kl 8 på morgonen fram till kl 22 på kvällen. Hon sa flera gånger att hon inte ville vara med i undersökningen men det brydde dom sig inte om, inte föränn hennes morsa skällt ut dom två-tre gånger slutade dom ringa!

Jag tycker det är jävligt respektlöst att fortsätta ringa fast hon tydligt säger ifrån och att det ska behövas en vuxen person innan dom lyssnar. Nackskott är det vad dom ska ha!

[REDIGERAT AV MODERATOR. HÅLL EN VETTIG TON ELLER DISKUTERA REPRESSALIER PÅ FLASHBACK ELLER ANNAT MER LÄMPLIGT FORUM]
DAW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-20, 10:19 #4
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Var nyligen utomlands och svarar då inte på min mobil. Under nästan 3 veckor ringde en försäljare från Tele2, 2 ggr om dagen ..... hur fan orkar de! Dagen jag kom tillbaka ringde han igen ... han fick höra några ord som hans mor nog inte hade lärt honom
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-20, 10:25 #5
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
För er som undrar hur de orkar: era nummer har hamnat i ringlistan hos säljbolagets dialer. Beroende på komplexitetsgraden hos dialern kan ringmönstret se olika ut, men att tro att det finns någon koppling mellan ringda samtal och de säljare som ni hör i luren är bara naivt.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-20, 10:37 #6
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by MMC@May 20 2008, 10:25
För er som undrar hur de orkar: era nummer har hamnat i ringlistan hos säljbolagets dialer. Beroende på komplexitetsgraden hos dialern kan ringmönstret se olika ut, men att tro att det finns någon koppling mellan ringda samtal och de säljare som ni hör i luren är bara naivt.
I mitt fall , har man hitta mitt nummer på blocket. Det som retar upp mig, är att man ringer väldigt sent på kvällen, kl 20:55 , det är respektlöst och dom kommer inte få mig som kund. Jag vill inte stänga av mobilen heller, utan det kan vara ärende där folk behöver nå mig.

Jag har lämnat in en polisanmälan för ofredade, kommer göra samma sak emot företag som skicka spam till mig, dags att sätta ner foten och markera vad ens privata revir går.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-20, 10:42 #7
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by DAW@May 20 2008, 08:22
Håller helt med. För inte många månader sedan så blev min flickvän trackasserad på samma sätt, men då var det några som gjorde en undersökning och ville att hon skulle svara på ett par frågor.
Hon kunde bli uppringd 10 gånger på en dag, från kl 8 på morgonen fram till kl 22 på kvällen. Hon sa flera gånger att hon inte ville vara med i undersökningen men det brydde dom sig inte om, inte föränn hennes morsa skällt ut dom två-tre gånger slutade dom ringa!

Jag tycker det är jävligt respektlöst att fortsätta ringa fast hon tydligt säger ifrån och att det ska behövas en vuxen person innan dom lyssnar. Nackskott är det vad dom ska ha!

[REDIGERAT AV MODERATOR. HÅLL EN VETTIG TON ELLER DISKUTERA REPRESSALIER PÅ FLASHBACK ELLER ANNAT MER LÄMPLIGT FORUM]
Det är respektlöst... Problemet är att man skaffa lösningar, där man uppfattas som svårnåd pga dessa telefonförsäljare.

En sak jag undra, varför dagens moderna mobil telefoner inte har bättre filteringsfunktioner än dom har. Det kan inte vara så där jättesvårt för Nokia och Ericsson att bygga en bra filteringsfunktion, där man kan svarta lista telefonnummer.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-20, 11:44 #8
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
När jag själv säljer saker på blocket så lägger jag aldrig ut kontakt genom telfon, anger alltid endast e-postkontakt vilket innebär att de kontaktar en genom ett kontaktformulär hos blocket. Man kanske missar någon köpare men jag tror att det är värt det.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-20, 14:07 #9
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by webbteknik@May 20 2008, 11:44
När jag själv säljer saker på blocket så lägger jag aldrig ut kontakt genom telfon, anger alltid endast e-postkontakt vilket innebär att de kontaktar en genom ett kontaktformulär hos blocket. Man kanske missar någon köpare men jag tror att det är värt det.
Jag upplever inte problemet särskitl svårt, det finns enstaka svarta får. Jag vet att många kör med flera olika mobiler, man har t.e.x raggmobilnummer för krogsvängen. Jag tycker snarare att dom sysslar med den här formen trakassier skall lagföras för det, det är ju en form av ofreade, att hela tiden bli störd av telefonförsäljare.

Ok , om det är inom kontorstid, men att ringa någon 20:55 , det gör man inte... Nästa som man har lust att ge ingen med samma medel, och programmera en asterix som ringer bolaget VD på alla möjliga tider på dygnet och försöker sälja på dem skit.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-20, 17:02 #10
DAW DAW är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 35
DAW DAW är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 35
Hädanefter kommer jag vänligt men bestämt säga att varken jag eller någon i min familj är intresserade det första jag gör när en telefonförsäljare ringer, lyssnar dom ej så kommer jag be dom dra dit pepparn växer, med ett högst omoget och vulgärt språk. Telefonförsäljare måste vara ett av de minst uppskattade yrkena i Sverige, och det med bra anledning!

Jag ber moderatorn om ursäkt för att jag inte höll en "vettig" ton tidigare.

Ett NIX för mobilnummer kommer visst tas i drift när ovälkommna försäljningssamtal blir fler till mobiltelefoner. Såhär står det på NIX hemsida:
Citat:
Alla telefonnummer kan inte spärras. Till att börja med kan ännu endast telefonnummer till privata abonnemang i det fasta nätet spärras i NIX-Telefon. Detta innebär att ett mobiltelefonnummer inte kan spärras i NIX-Telefon.

Ett system för spärr av mobiltelefoner har utvecklats och kommer att tas i drift när försäljningssamtal som inte beställts blivit mer vanliga till mobiltelefoner.
Jag tycker det är dags att ta det där systemet i drift på momangen!
DAW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017