Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur mycket teknisk kunskap krävs för VPS?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-27, 18:36 #1
Racewebb Racewebb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 48
Racewebb Racewebb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 48
Standard Hur mycket teknisk kunskap krävs för VPS?

Hej!

Jag har i många år använt mig av "vanliga" webbhotellpaket men med ökande trafik till sajten och viss erfarenhet av instabila hotell funderar jag på VPS. Men grejen är den att jag inte särskilt teknisk kunnig när det gäller servrar och undrar rent krasst om det är idé för mig att flytta till VPS eller är det för krångligt?

Jesper
Racewebb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 18:38 #2
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Du bör ju ha koll på säkerhet i det operativsystem du väljer. Det mesta går att googla sig till, men säkerheten bör du ha koll på eftersom den måste lösas på förhand, det är ju lite sent när du redan är hackad

Om du är osäker bör du nog sikta på nån slags managed tjänst hos VPS-leverantören. Kostar lite extra, men du sover nog bättre då.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 18:52 #3
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Det skulle vara säkerheten då som sagt, att konfigurera och få igång ett par sidor med apache, php och mysql är inge problem. Finns många bra guider att googla fram.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 18:54 #4
Racewebb Racewebb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 48
Racewebb Racewebb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 48
Tack för snabba svar. Kanske skulle en skalbar "cloudlösning" vara ett alternativ, typ City Cloud. Eller körs dessa tjänster också som VPS?
Jesper
Racewebb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 18:57 #5
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
För att driva sin egen server handlar det om att ha kunskap om själva systemet du ska driva. Och som AndreasS säger så ska du ha kunskaper om säkerheten också.

Man kan alltid handla en VPS och påbörja tester för att se om man klarar av det eller inte. Idag är inte en VPS så dyr beroende på hur stort du behöver då. Men har leverantören så som glesys att du kan ändra saker on the fly så är det lätt att uppgradera och nedgradera sig i behov.

Tycker du att du har växt ur webhotellet tycker jag att du ska testa sätta upp en VPS och kanske be någon som har kunskaper om säkerhet att testa tjänsten före du släpper den i skarpt läge.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 20:08 #6
Racewebb Racewebb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 48
Racewebb Racewebb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av acidflash Visa inlägg
För att driva sin egen server handlar det om att ha kunskap om själva systemet du ska driva. Och som AndreasS säger så ska du ha kunskaper om säkerheten också.

Man kan alltid handla en VPS och påbörja tester för att se om man klarar av det eller inte. Idag är inte en VPS så dyr beroende på hur stort du behöver då. Men har leverantören så som glesys att du kan ändra saker on the fly så är det lätt att uppgradera och nedgradera sig i behov.

Tycker du att du har växt ur webhotellet tycker jag att du ska testa sätta upp en VPS och kanske be någon som har kunskaper om säkerhet att testa tjänsten före du släpper den i skarpt läge.
Har den kunskapen i kompisgänget. Bra idé. Men vet ni hur "molntjänsterna" är upplagda? Finns det som webbpaket, alltså inte VPS?

J
Racewebb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 20:10 #7
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av Racewebb Visa inlägg
Har den kunskapen i kompisgänget. Bra idé. Men vet ni hur "molntjänsterna" är upplagda? Finns det som webbpaket, alltså inte VPS?

J
Jine.se är i uppstarten, och kommer ha nåt åt det hållet vad jag förstått det som. Vet dock inte hur långt de har kommit.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 09:16 #8
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Racewebb Visa inlägg
Men vet ni hur "molntjänsterna" är upplagda? Finns det som webbpaket, alltså inte VPS?
Man kan egentligen i grunden anse att alla webbpaket är en molntjänst, framför allt om webbhotellet kör lastbalanserat eller på vilket sätt fungerar inte ett webbpaket för dig? VPS tar man för det mesta om man vill installera speciella program och vill ha mer kontroll på operativsystemet.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 18:59 #9
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Cloudtjänster som CityNetworks är precis som vilka VPS:er som helst. Skillnaden är debiterings-
modellen och kontrollpanelen.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-29, 09:06 #10
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Kristian - låt mig komma med en kommentar då jag anser att du har fel. :-) Skillnaden mellan tex City Cloud (som du refererar till) och en "vanlig VPS" som många tillhandahåller idag är enorm på så många sätt. De flesta vet inte detta dock och är ett dilemma för oss anser jag.

En VPS i Sverige idag är allt som oftast en "container" från Plesk. I mycket korta drag kan man säga det är en pizzabox som är uppdelad i X antal virtuella maskiner. Dessa använder dock inte en hypervisor som Xen eller KVM och delar kärna med alla andra VM:ar. En annan VM (virtuell maskin) på samma box kan alltså ta ner din VM.

Utöver det så ligger din VM i en "cloud computing" lösning på blad som kan hoppa mellan bladen. Dvs om ett blad går ner så på en millisekund sitter nu din VM på ett annat blad (så pass snabbt att du inte märker det - switchen är egentligen lägsta gemensamma nämnare i hur snabbt det går). Detta kan den göra då de flesta cloud computing lösningarna har stora noder med hundratals diskar bakom bladen (i någon central lösning). Skulle andra problem uppstå så kan vi självklart enkelt "live migrera" din VM till ett annat blad.

Andra skillnader är också att många gånger har du inte tillgång till API:er eller väldigt begränsade API:er. Hos tex Amazon eller City Cloud kan du styra dina VM:ar på alla sätt och automatisera skalning och annat på mycket flexibla sätt.

Debiteringsmodellen är också annorlunda vilket är en enorm bit när det gäller att kunna spara pengar. Om du behöver skala gör du det enkelt och betalar bara för de timmarna du använder en burk. Du kanske vill testa några saker under några timmar - ingen mening att inte betala mer än för de timmar du använde den...
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017