Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jonathan Sulo bloggar om Premium Registrations Sweden AB och Helo Holdings Ltd

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-25, 11:59 #91
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Ta tillbaka eller förprövning? Nja det har jag inte föreslagit. Att försvåra bulksnapbacks är däremot något jag tycker att man ska titta på.
Jag har inget emot att folk bulkar, däremot tycker jag det skall ske under ordnade former. Jag önskar att alla kör med öppna kort och man vet tydligt vem det är som köper domänerna, och på så vis vet att dem inte har en relation till registraren. Detta är omöjligt att veta i dagsläget då t.ex Helo ligger i ett skatteparadis som inte lämnar ut uppgifter.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 12:03 #92
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Jag har inget emot att folk bulkar, däremot tycker jag det skall ske under ordnade former. Jag önskar att alla kör med öppna kort och man vet tydligt vem det är som köper domänerna, och på så vis vet att dem inte har en relation till registraren. Detta är omöjligt att veta i dagsläget då t.ex Helo ligger i ett skatteparadis som inte lämnar ut uppgifter.
Vi har alltså olika åsikter om bulksnapbacks. Bra, men kom inte och påstå att motverkande av bulksnapbacks skulle motverka internets utveckling. Om du nu inte anser att utveckling är att sätta upp skräpreklamsidor förstås.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 12:23 #93
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
På vilket sätt utvecklas internet i Sverige genom att innehållet på en domän huvudsakligen består av annonser? Det vore intressant att veta OM någon innehållsmässig reglering vore aktuell så skulle den ske på en sådan mycket låg och konkret nivå. Något annat vore absurt.
"Server not found" kontra en sida med annonser? Jag tycker det är bättre att det finns något innehåll än inget alls. För det är ju defacto så att den stora majoriteten av namnen som registreras är namn som ingen annan skulle komma på tanken att registrera, än mindre bygga tjänster på. Sedan finns det ett par eftertraktade namn som dom lägger vantarna på som kanske möjligtvis någon annan skulle kunna nyttja för en tjänst.

Men jag förespråkar en fri marknad utan regleringar.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 13:02 #94
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Ingen som har några tankar om ett auktionsförfarande vid frisläppning?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 13:09 #95
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Jag har inget emot att folk bulkar, däremot tycker jag det skall ske under ordnade former. Jag önskar att alla kör med öppna kort och man vet tydligt vem det är som köper domänerna, och på så vis vet att dem inte har en relation till registraren. Detta är omöjligt att veta i dagsläget då t.ex Helo ligger i ett skatteparadis som inte lämnar ut uppgifter.
De borde ju snarare dölja whoisen så man kan registrera domäner anonymt, varför ska man behöva skylta med sitt namn mot allmänheten? Räcker väl att .SE har denna databas internt och vid misstanke om brott delger FI/SKV/Polisen.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 13:23 #96
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Tänk om man skulle försöka resonera på samma vis kring fastigheter som vissa här gör med domännamn.

"Vi reglerar så att fastighetsbolag max får köpa en ny fastighet per vecka"

- Nä, låt marknadskrafterna styra marknadsförhållanden
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 13:36 #97
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Tänk om man skulle försöka resonera på samma vis kring fastigheter som vissa här gör med domännamn.

"Vi reglerar så att fastighetsbolag max får köpa en ny fastighet per vecka"

- Nä, låt marknadskrafterna styra marknadsförhållanden
Om ett bolag köpte upp kanske 90% av alla bostäder på marknaden och satte upp reklamaffischer på bostäderna samt inte hyrde ut dem tror jag faktiskt att någon sådan reglering skulle tillsättas och även anses korrekt av en stor majoritet av befolkningen.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 13:47 #98
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Om ett bolag köpte upp kanske 90% av alla bostäder på marknaden och satte upp reklamaffischer på bostäderna samt inte hyrde ut dem tror jag faktiskt att någon sådan reglering skulle tillsättas och även anses korrekt av en stor majoritet av befolkningen.
Det finns ingen som skull göra det? Det finns alltid en kapitalkostnad... Så även där skulle marknadskrafterna reglera förhållandet.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 13:49 #99
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Om ett bolag köpte upp kanske 90% av alla bostäder på marknaden och satte upp reklamaffischer på bostäderna samt inte hyrde ut dem tror jag faktiskt att någon sådan reglering skulle tillsättas och även anses korrekt av en stor majoritet av befolkningen.
Det finns miljontals namn du kan registrera, dom har ju inte direkt köpt upp hela .SE zonen. Så det är knappast tal om några 90%.

Och jag skulle gärna vilja se din undersökning som visar att "en stor majoritet av befolkningen" tycker som dig.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-25, 14:06 #100
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Det finns miljontals namn du kan registrera, dom har ju inte direkt köpt upp hela .SE zonen. Så det är knappast tal om några 90%.

Och jag skulle gärna vilja se din undersökning som visar att "en stor majoritet av befolkningen" tycker som dig.
Du kan inte läst vad jag skrev väldigt noga. För det första skrev jag inte att HH registrerat 90% men visst är det svårt att jämföra dessa två marknader. För det andra så har inte jag refererat till nämnda undersökning om att en stor majoritet skulle tycka så. Jag hävdade att jag själv tror att det är så. Ett inte alls särskilt djärvt antagande med tanke på situationen som jag målade upp tidigare i mitt inlägg.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017