Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Import och försäljning av film?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-09-12, 15:55 #1
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
Är det någon som har erfarenheter utav att importera filmer för att sedan sälja vidare i Sverige? Det är några frågor som jag fortfarande har obesvarade som jag hoppas på att någon här kan svara på...

1) Självklart så är det förbjudet med parallellimport (importera filmer från utlandet som har svensk distributör), men finns det något enkelt sätt att kolla upp om en film har svensk distributör?

2) Om jag importerar filmer får jag ofta betala svensk moms + tull på dessa, tullen är nästan försumbar (3.5%) men en svenska momsen ligger ju som bekant på 25%. Jag läste att man efter ett visst antal dagar kunde dra bort momsen (enligt rsv.se), hur är det sedan vid försäljning, kvittar man den moms man betalat för inköpet mot den som man får in av slutkonsumenten, vad blir summasumarum så att säga?

3) Tänkte skicka filmerna mot förskottsbetalning (till bankgiro/postgiro eller bankkonto) alternativt mot postförskott, kostar postförskott något extra för mig eller blir det bara slutkunden som drabbas (~ 38:-)?

4) Tror ni att det skulle räcka med ett mindre sortiment till en början på endast, låt säga 10-20 filmer? Detta för att slippa göra en så stor investering i början. Sedan kan man successivt utöka sortimentet.

Alla tips som ni kan tänkas komma på mottages väldigt tacksamt!

// Michael
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-12, 16:41 #2
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
Då detta är min branch så ska jag försöka svara på dina frågor, dock har jag inte svar på allt - men vem har det?

1. Detta är svårt att kolla då en film som kanske inte finns som svensk utgåva har utgått ur sortimentet men rättigheterna innehas fortfarande av något bolag. Dessa titlar är svåra (näst intill omöjliga) att hitta information om.
Generellt sett så använder sig bolagen oftast av samma distributör vid alla sina titlar så forska lite i vilka som distribuerar vilka, och gäller det endast import av 20-tal filmer så är det inte så svårt att ringa och fråga.

2. Dra bort momsen låter skummt.. Detta har vi aldrig hört något om och det gör vi inte - du är säker på att de inte menar att du får tillbaka momspengarna efter ca. 30 dagar efter såld produkt?

3. Kostar frakt för dig att skicka iväg filmerna, kunden betalar sen 38 kronor extra när han/hon hämtar ut paketet. Är alltså ingen extra kostnad för dig.

4. Ska du öppna en butik ut mot privatpersoner så är min erfarenhet att det inte räcker med 10-20 artiklar. Vi (DVD Arena) har ett hundratal importerade filmer från UK och just nu lägger jag in ca. 400 importerade asiatiska filmer.

DOCK, har du ett fåtal unika titlar som säljer så tror jag att du ska satsapå grossistverksamhet, rikta dig mot butikerna och sälj dina filmer till dem isåfall. Det tror jag du vinner på isåfall.

Har du fler frågor eller bestämmer dig för grossistverksamhet så PM:a eller maila mig istället då jag inte vill ta för mycket här.
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-12, 18:59 #3
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
Pikkenixx -> Tack för alla svar, det uppskattas!

Det jag läste om moms gjorde jag på : RSV Införelsemoms. Importmoms kanske är något annat än det jag tänkte på...

Angående det lilla sortimentet jag funderade på så kommer jag bara ta in större titlar som jag vet kommer att sälja och då försöka hålla ett bra pris på dessa. Jag kommer då relativt snabbt upptäcka om det funkar eller inte, eventuellt så ska kunder kunna önska vilka filmer de skulle vilja att jag tar in i framtiden, på så sätt ha ett litet men dock bra sortiment som passar den "större massan". Jag har sett en del butiker som har lång leveranstid men då inte håller något direkt eget lager utan gör någon beställning då och då när de fått in ett antal ordrar, detta vore ju en idé. Jag hade dock tänkt ha ett litet lager för att kunderna just ska slippa den tid det tar att beställa från utlandet.

Som privatperson har jag skickat filmer med två frimärken, dvs. 11:- per film. Dock så är detta på gränsen, en film med fodral ligger på lite drygt 100g, dvs. 22:- i porto. Som företag bör man kanske vara lite mer ordentlig och väga sina paket innan man skickar så man inte har på för lite porto?
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-12, 20:25 #4
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
Driver ju även DVDklippet.nu dit jag får mycket recensionsmaterial.
Har säkert skickat över 100 filmer genom det osm privatperson, och är det en film tar jag alltid 2 frimärken, 2 elelr 3 filmer eller en box brukar jag använda 4 frimärken till.
Har inte haft några problem med att få fram det, vadderade kuvert är lite tyngre dock och det ska man väl använda, men då blir det klart över 100 g så jag har skippat detta och istället tejpat i hörnen och det fungerar utmärkt. Men som kund kanske jag skulle tycka det var lite "billigt".

Inte så haj på det där med skatter osv. det sköter inte jag så kan inte kommentera det.

Men som sagt, hör av dig om du behöver mer info!
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-12, 06:53 #5
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
Kom på en ganska relevant fråga just nu...
Om man köper en ett litet lager med filmer som tänkt för försäljning i Sverige, om dessa filmer sedan under tiden släpps i Sverige med en svensk distributör, får jag inte sälja filmen längre då?

Jag har sett många mindre svenska webshoppar som säljer importfilm trots att de nu finns en svensk distributör av samma film.

Vore bra och veta hur det fungerar?

Tack!
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-12, 17:01 #6
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
Distibutörsrättigheter har (oftast) ett företag inom sverige - oftast äger de också rättigheterna långt innan filmen släpps så svårt att veta vem som äger rättigheter på en osläppt film.

Men köper du in filmer från övriga länder där de företag har rättigheterna i det landet så är det helt ok så länge du betalar skatten på det när du importerar.
DOCK äger du inga rättigheter till att distributera vidare dessa filmer till andra än privatpersoner.

Har för mig att det är så här men inte säker till 100%.

Observera att import av Region 1 (USA) till sverige inte är lagligt sedan 2 år - företag fortsätter att importera trots detta och vissa lägger sin verksamhet i andra länder. Vissa lågpris försäljare kör tyvärr lite fult spel och har sin verksamhet i utlandet och kör priser rakt av utan skatter vilket drabbar kunden i slutändan - tyvärr är det inte många som vet om detta och klagar på oss andra att vi har dyra priser - känns surt.
Vad som är ännu tråkigare är att vissa av dessa butiker blir rekommenderade i SVT för att "de är billiga".

Kom visst utanför ämnet men hoppas att det svarade på dina frågor iafall.
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-23, 21:13 #7
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 300
Tack igen pikkenix för ett uttömmande svar!

Vad är det för skatt man betalar? Vid import av film är jag van vid att betala tull (relativt låg gällande film, tror det var 3.5%) samt svensk moms (25%). Dessa avgifter lägger de till på hela paketet (även frakten i mitt fall). Vad är det för skattesats man betalar och vad betalar man det på, bara filmen eller även frakten och vart kommer den ifrån?

Tack!
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017