Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


kund som vägrar betala, vad gör man?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-05-28, 21:04 #21
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av naak2803 Visa inlägg
Hur kan du säga att det "låter som dataintrång". I mina ögon så har ju kunden inte betalat, då är det ju inte kunden som äger systemet.

Så jag tycker inte att snowflake gör dataintrång hos företaget, snarare dataintrång i sitt eget system, som inte är olagligt.

men men, jag är inte jurist så lita inte på mig. Jag säger bara vad jag tycker.
Eftersom han i ett tidigare inlägg skrev att han kunde/tänkte radera allting, inte bara det han gjort. Dataintrång är exakt vad det kallas.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-28, 21:19 #22
kevvs kevvs är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 34
kevvs kevvs är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 34
Eftersom kunden hostar webbsystemet på ett webbhotell så lär kunden ha möjlighet att återskapa all data med hjälp av webbhotellet. Det är inte heller helt omöjligt att webbhotellet i fråga kommer att hjälpa kunden med att spåra intrånget och hitta orsaken till att alla data mystiskt försvann.
kevvs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-28, 22:00 #23
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Varför inte ta det som en lärdom och förbättra ens egna faktureringsrutiner. Sådant borde ju gå att lösa med en handpenning, och/eller att kunden betalar precis innan leverans.

Visst är det förjäkligt med tomtar som inte betalar, men är motgiftet att börja sabotera för dessa tror jag man är ute på väldigt hal is. I varje fall om man vill framstå som seriös företagare. Det finns andra (läs: bättre) sätt att eliminera dessa irritationsmoment.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-29, 02:22 #24
Kjette Kjette är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 21
Kjette Kjette är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 21
Som andra har tipsat om så skulle jag hävda upphovsrätt till materialet, du kan också kräva att webbhotellet/driftleverantören ska agera annars riskerar de att bli inblandade (medhjälp till upphovsrättsbrott, den meningen känner vi väl alla igen va?) och sedan kan du skriva något kortfattat till kunden att du kommer dra detta civilrättsligt och med skadeståndskrav därefter eftersom han/hon utnyttjar din kod utan tillåtelse. Men jag tror det kommer kosta mer än vad det smakar för att vara ärlig.

Men ett annat bra tips är att faktiskt se denna händelse som en lärorik upplevelse och lägga det bakom sig. Gör om gör rätt nästa gång du ska ta ett uppdrag utan att behöva överdriva men en kreditupplysning exempelvis kostar inte många kronor för att få en snabb överblick för att kolla företaget inte har fått någon betalningsanmärkning nyligen och i fall företaget har anmärkning så kan man lite fint säga att du vill ha förskottsbetalning innan leverans sker.
Kjette är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-29, 08:04 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av snowflake Visa inlägg
Innan jag levererade så la jag till en bakdörr i systemet, genom bakdörren kan jag i princip raderar allt, och då menar jag allt... inte bara min del av systemet utan verkligen allt även all backup och snapshots. Kan även tömma databasen på all data...
Det där känns otroligt oseriöst. Om du inte litar på kunden så ta betalt i förskott eller, ännu hellre, tacka nej till jobbet. Beter du dig på det viset så sänker du din egen verksamhet direkt oavsett hur kunden beter sig.

För övrigt så är det inte tillåtet att vara anonym på det här forumet och vi bistår polisen vid en utredning om brott begåtts.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2015-05-29 klockan 08:07
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-29, 22:56 #26
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av snowflake Visa inlägg
Hejsan,

Har en kund som jag var dum och litade på. Jobbet handlade om 5,000 kr, så det känns lite meningslöst att polisanmäla det...

Jag litade på kunden, och installerade upp systemet. Allt skedde remote, så vi har inte träffats IRL.

Nu har märker jag att kunden varken svarar på mail/sms och svarar inte inte heller i mobilen.

Dessutom märker jag nu att hen även har bytt inloggningen till system jag installerade, samt raderat min användare så jag inte ska ha tillgång till systemet. Dessutom har hen även ändrat FTP-lösenordet och inloggningen till kontrollpanelen för webbhotellet.

Vad ska man göra?

nu till det roliga...

Innan jag levererade så la jag till en bakdörr i systemet, genom bakdörren kan jag i princip raderar allt, och då menar jag allt... inte bara min del av systemet utan verkligen allt även all backup och snapshots. Kan även tömma databasen på all data...

Frågan är då om hen kan polisanmäla mig? hen kommer ju inte ha direkt några bevis vem som har gjort detta.
Även om hen nu skulle polisanmäla mig, och ja då polisanmäla hen för utebliven betalning, vem vinner/förlorar?

Vad skulle ni ha gjort i samma sits?
Det finns nog inget du har skäl att polisanmäla, inget brott begånget. Det är en vanlig civil tvist, som du kan dra till tingsrätten.

Använder du bakdörren på det sätt du beskriver så är det snarare du som hamnar i finkan.

Om ni har ett skriftligt avtal där det tydligt står att du äger alla rättigheter till systemet intill kunden har betalt systemet till fullo, så kan du stänga ner systemet och troligen ta bort allt som du själv skapat.

För att du ska få ta bort databasen i sin helhet med den information som kunden adderat så måste det uttryckligen stå så i avtalet.

Men risken att bli anklagad för dataintrång är inte positiv för din del....

Senast redigerad av Conny Westh den 2015-05-29 klockan 23:11
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-05, 07:48 #27
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Håller med helt fel med bakdörr.

Hade en som gjorde wordpress arbete för mig, efter jobbet var utfört krävde han mig på 20X avgiften vi hade kommit överens om(utpressning).

När jag vägrade betala hade han använt en bakdörr för att radera hela webbsidan trots att jag bytte lösenord och tog bort hans arbete då han inte klarade av jobbet.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-05, 08:16 #28
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Håller med helt fel med bakdörr.

Hade en som gjorde wordpress arbete för mig, efter jobbet var utfört krävde han mig på 20X avgiften vi hade kommit överens om(utpressning).

När jag vägrade betala hade han använt en bakdörr för att radera hela webbsidan trots att jag bytte lösenord och tog bort hans arbete då han inte klarade av jobbet.
Vill också nämna att han som körde med utpressning och raderade min webbsida var i Asien, fick glömma händelsen. Fick senare reda på att samma person hade lurat många andra och lyckats.

Hade klart polisanmält händelsen om utpressaren bodde i Sverige.

Verkar som en organiserad liga som erbjuder sig att göra tekniska jobb billigt och sedan kräver en massa pengar, vägrar man betala så tar det bort webbsidan/systemet.

Senast redigerad av Lindalicious den 2015-06-05 klockan 08:18
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-05, 08:50 #29
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Använder du bakdörren på det sätt du beskriver så är det snarare du som hamnar i finkan.
Förmodligen handlar det om skitsummor och inga särskilt allvarliga brott, ingen lär hamna i finkan oavsett

Lika barn leka bäst, är något för bra för att vara sant etc. etc. Seriösa företagare hamnar i princip aldrig i de situationer som beskrivits i den här tråden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-06-05, 10:11 #30
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Seriösa företagare hamnar i princip aldrig i de situationer som beskrivits i den här tråden.
Vad är det för oseriöst med att inte vilja betala för mycket för programmerare?

Har man många bollar i luften så får man anlita folk i Asien annars kostar det en förmögenhet.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017