Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


kund som vägrar betala, vad gör man?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-05-28, 09:55 #11
snowflake snowflake är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 44
snowflake snowflake är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
snowflake:
Det enda du kan göra är att ansöka om betalningsföreläggande hos KFM.

Gällande din bakdörr så är det ju fullständigt hål i huvudet att du erkänt detta på ett så publikt forum som WN. Dessutom har folk citerat din text så även om du skulle lyckas radera din egen post så finns din text ändå kvar.

Försök du få tillbaka dina 5000 kr men om kund ser detta är du rökt.
Läs inlägget ovan...

Det spelar ingen roll att det är en publikt forum... jag är ju anonym! det finns inget sätt personen kan bevisa att detta inlägg faktiskt är mitt...
snowflake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-28, 10:41 #12
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Citat:
Ursprungligen postat av snowflake Visa inlägg
Jag installerade bakdörren ENDAST för dessa anledningar... ifall kunden vägrar betala...
efter betalningen skulle jag leverera en uppdaterad version med bakdörren igen täppt.
Så du har alltså räknat med att kunden inte skulle betala? Varför skrevs inget avtal?
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-28, 10:45 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Man kan ju se det på olika sätt, nästan alla produkter har ju en form av kopieringsskydd där man kräver en licens nyckel eller check emot server om kund har betalat licensen.

Hade du kallat det licenscheck istället för bakdörr hade det låtit bättre, och ser inga problem att systemet hade slutat fungera om kund inte betalat för sin "licens". Standard praxis på allt annat.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-28, 12:06 #14
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Att installera en bakdörr utan att ha det tydligt avtalat är ju bara absurt, tror tyvärr du tappat alla potentiella kunder på detta forum.

Bara den lilla tveksamheten som dyker upp - att du kan "glömma" att ta bort bakdörren vid eventuella uppdrag - gör att det nog inte är någon här som vill anlita dig längre.

För din egen skull rekommenderar jag dig att se över detta sätt att få betalt på. Tyvärr är det så att vissa kunder inte betalar, det är hårt, det suger, har man små marginaler eller är inne i en dålig period kan även 5000 kr svida väldigt mycket, men sådant är tyvärr livet. Att installera en bakdörr... well, det löser inte problemet.

Nu pratar jag inte om några juridiska aspekter, jag vet inte om det är lagligt, men jag vet däremot att om jag skulle anlita någon för ett it-jobb och senare upptäcka att det vid något tillfälle funnits en bakdörr (vilket i princip innebär att om den inte tas bort/glöms tas bort så finns det i bästa fall ett säkerhetshål för andra hackare att ta sig in på, i värsta fall en bakdörr som i illvilligt syfte används för att komma åt känsliga kund- och företagsuppgifter) skulle jag bli extremt förbannad. Och det tror jag 99% av alla skulle bli.

Om du från första början inte litar på kundens betalningsförmåga, kräv skriftligt avtal, eller ännu bättre - skippa uppdraget helt. Satsa istället tiden på att försöka hitta nya och seriösa kunder.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-28, 13:25 #15
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Är inte jurist men jag är inte förvånad om man skulle kunna vända detta till att bakdörren skulle kunna ses som intrång i företaget. Då pratar vi betydligt allvarligare saker.

Lösningen hade istället kunna vara att man erhåller en licensnykel efter betalning. Matas licensnyckeln inte in i systemet så slutar det att fungera eller att vissa nyckelfunktioner låses efter x dagar.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-28, 14:12 #16
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Lika (oseriösa) barn leka bäst...
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-28, 15:38 #17
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 367
Citat:
Ursprungligen postat av snowflake Visa inlägg
Läs inlägget ovan...

Det spelar ingen roll att det är en publikt forum... jag är ju anonym! det finns inget sätt personen kan bevisa att detta inlägg faktiskt är mitt...
Tänk på dina tidigare inlägg först, medlem i uppsala flygklubb eller vad det var, kan ej vara svårt att spåra dig...
Piraten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-28, 16:06 #18
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 773
Anade att det skulle ramla in massa såna svar när jag såg tråden först. Jag har, precis som du kört in en och annan bakdörr om man tvivlar på kund - även om avtal funnits (processen att driva igenom något, speciellt för 5000 SEK är inte värt det).

Jag skulle ta bort, invänta samtal från kund, ta upp sidan igen (se till att ha backup) och be kund snällt igen om att betala fakturan.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-28, 16:21 #19
Kjette Kjette är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 21
Kjette Kjette är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 21
Inte så smart, jag tycker det låter som dataintrång i mina öron och då ger det dig istället upp till två års fängelse i värsta fall. Se till att skaffa bra avtal och kräv deposition innan om ni inte är säker på kunden kommer betala, alternativt sälj fakturan (gör upp från första början) och låta någon annan ta risken om du är osäker. Men skriv alltid ett avtal.

Sedan behöver man möjligtvis inte lämna ut all kod till kund innan han/hon betalar, utan ha en egen demomiljö eller liknande uppsatt.
Kjette är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-28, 20:43 #20
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
naak2803 naak2803 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Inte så smart, jag tycker det låter som dataintrång i mina öron och då ger det dig istället upp till två års fängelse i värsta fall. Se till att skaffa bra avtal och kräv deposition innan om ni inte är säker på kunden kommer betala, alternativt sälj fakturan (gör upp från första början) och låta någon annan ta risken om du är osäker. Men skriv alltid ett avtal.

Sedan behöver man möjligtvis inte lämna ut all kod till kund innan han/hon betalar, utan ha en egen demomiljö eller liknande uppsatt.
Hur kan du säga att det "låter som dataintrång". I mina ögon så har ju kunden inte betalat, då är det ju inte kunden som äger systemet.

Så jag tycker inte att snowflake gör dataintrång hos företaget, snarare dataintrång i sitt eget system, som inte är olagligt.

men men, jag är inte jurist så lita inte på mig. Jag säger bara vad jag tycker.
naak2803 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017