Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Förändring av ägarstruktur

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-05-26, 17:49 #1
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
JimmyB JimmyB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 237
Standard Förändring av ägarstruktur

Jag har funderat över en justering av ägarstrukturen i ett av mina bolag men är inte allt för påläst och ställer istället frågan här.

Kortfattat nuläge:
Jag har ett bolag som jag bedriver konsultverksamhet ifrån men som jag också villl använda som holdingbolag till några mindre bolag jag driver.

Mitt andra bolag är en webbutik där jag och min partner äger 50% var som privatpersoner.

Till min frågeställning:
Det vi vill göra är att jag köper ut min partner så att jag äger 100% då han inte längre vill driva spektaklet. Vad jag tänker då är att istället för att jag köper hans 50% som privatperson så gör jag det i egenskap av mitt holdingbolag. Men då kommer jag efter det äga 50% som privatperson och sen 50% med mitt holdingbolag(som jag äger 100% av. Och känner att jag kanske då också ska köpa loss mina egna 50% som privatperson med mitt holdingbolag istället så jag framöver inte äger något som privatperson mer än mitt holdingbolag.

Någon som har erfarenhet av detta och har tips/tankar?
JimmyB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-27, 08:04 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Så länge kapitalet finns i ditt holdingbolag eller du har möjlighet att tillföra kapitalet så ska du givetvis köpa aktierna via bolag. Dina personliga 50% lyfter du in i holdinbolaget till kvotvärde.

Men du ska givetvis ta extern hjälp för detta då det finns mycket att tänka på.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-05-27, 14:47 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Håller helt med KristianE, du ska givetvis samla alla aktierna i holdingbolaget. Köpet från din kompanjon går till enligt marknadsregler, dina egna aktier är oftast fria att köpa in till aktievärdet + ditt sparade lågbeskattade aktieutdelningsutrymme.

Har du inte likvid nog i holdingbolaget? Upprätta det som en skuld till dig själv tills det finns pengar.

Känner du dig bekväm med lite beräkning och lägga lite tid på detta så kan du styra det själv. Viktigt att du uppfyller villkoren som krävs för att sälja aktierna mellan dig själv som privatperson och ditt holdingbolag utan kolla på marknadsvärdet. Om du väljer denna väg så kan jag sammanfatta en checklista på vad som behöver göras.

Annars rekommenderar jag hjälp, revisorn kan troligen hjälpa dig. Advokatbyråer likaså. Räkna med 10'000-20'000kr för ett litet bolag om du vet vad du vill ha.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017