Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Plagiatör

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-06-23, 21:42 #11
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by pontus@Jun 23 2003, 07:36 PM
Min uppfattning är att om man gör ett plagiat av en sida så faller det alltid tillbaks på en själv. Hoppas att hans kassa plagiat drar ner http://www.dinannons.com/ i skiten. Catweb(riktiga) har trots allt många besökare och väldigt många stam-besökare. Dinannons.com känns mest som en halvkass ripp på Blocket...

Föresten, admin, blir det någon "Svarta listan" eller nåt sånt så man kan bli varnade för sånna här personer...?

Citat:
Nu tycker jag visserligen att det var klantigt att inte ta catwebb.se eftersom vi på svenska säger webb och inte web och på engelska web.
Ska jag dessutom vara ärlig visste jag inte ens att catweb.nu existerade förut!
En fråga Pekay, heter det "cat" på svenska kanske? :P
Nej, det heter inte cat på svenska.

Men om du tar namnet "cat" och fortsätter att köra på engelska och säger web.
Catweb är hennes namn.

Men frågan är, hur insatt är en vanlig surfare?

Catwebb kan det lika gärna heta för surfaren.
Webb ser jag överallt, IDG m.fl.

Ett smart sätt av killen att få många besökare rätt lätt!
Sen om det är moraliskt eller inte är en annan femma.


Angående blocket.se, blocket´s ide är ju inte precis unik.
Finns nog ett dussintals liknande sidor!
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-23, 22:14 #12
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Citat:
Originally posted by dm.se@Jun 23 2003, 07:34 PM
Eftersom Catweb inte är ett registrerat varumärke är det svårt ur rättslig aspekt.
Det finns en sak som heter inarbetat varumärke (namn) och det har du. Det går att använda rättsligt.

Sedan måste jag säga att jag hatar verkligen den personen. Han gör allting som jag hatar. Spammar i e-mails, forum mm.

Sedan vad du "bör" göra är kanske att skriva på din site att det finns en person som har plaggierat din sida (skriv inte adressen för då blir det reklam för honom). Skriv att de får gärna maila till honom och skriva vad det tycker om att folk plagierar. Annars tycker jag inte att du bör bry dig speciellt mycke...hade ett exempel med Startsidan.se som plagierade DN.se´s meny fast DN visste att det inte är någon mening att dra igång nåt.
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-23, 22:49 #13
CatWeb CatWeb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 4
CatWeb CatWeb är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 4
Hej!

Tack för alla era synpunkter!
Jag är van vid att bli plagierad och koplierad, så jag går inte i taket helt och hållet för detta.
Det jag retar mig på är att ägaren till dessa siter har under en tid hållit på att tjata/mailbomba mig om att få en gratisannonsering för sin site Dinannons och och sålunda kanske valt att hämnas på detta sätt.

Visst kan man tycka att det är "smart" att han försöker slå mynt av mitt inarbetade sitenamn CatWeb.se med sitt snarlika domännamn catwebb.se. Men det är med uttrycket "CatWebb - Webbkatalog" som anspelar på texten i min min logotype "CatWeb Webbkatalog" sonm retar mig extra.
Han skriver även nederst på sidan "1999-2003 catwebb.se". Domänen är registrerad 2003-06-16 av "Din Annons Sverige"-alltså en ren lögn.

Motivet är naturligtvis att driva trafik till sin annonsite www.dinannons.com och så kom han på detta "finurliga" sätt.

Men på den sidan hos mig (Annonser & Auktioner) som han så enträget ville exponeras så där finns numera en gul ruta som varnar för den oseriösa siten.

Jag ville med detta inlägg starta att en liten debatt för att få upp ögonen för de som medvetet köper snarlika domännman för att sno åt sig gratistrafik pga av folks felstavningar!

Cat
CatWeb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-23, 23:20 #14
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tror jag ska sluta skriva i den här tråden då... jag handlar en hel del med domäner och vet ett par till i forumet som gör det. Vissa har en rimlig moral/etik, medans andra ingen alls. Vem som har vad låter jag härmed vara osagt.

go-nag: Min personliga åsikt är att det inte håller i rätten om du inte har registrerat varumärke. De som inte har ett registrerat varumärke har oftast inte heller cash nog att klara av den rättsliga biten. Om du skulle ha det så måste du dessutom kunna bevisa att det är ett inarbetat varumärke, något man inte gör med hjälp av några årtal på en hemsida. Det är dock min personliga åsikt, som brister i väldigt många teorier...

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-23, 23:56 #15
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
Lite utanför ämnet här men kom upp i tråden och jag vill lyfta fram det förslag pontus gav. Vet inte om det varit uppe tidigare (jag har iafall inte sett det) men en "svarta-listan" över sådana här, enligt mig, oseriösa företag som inte kör med korten på bordet.

Tycker det är en bra idé och om inte annat så statuerar det exempel om att vi inte tycker om sådant här.
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-23, 23:58 #16
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Som någon sa, ödsla inte för mycket tid på det. Men att strunta i det helt är inte på tal anser jag.

Han jävlas med dig och då ska du helt enkelt jävlas med honom. Svårare är det inte.

Börja med att ta kontakt med hans host, gärna via telefon för det är enklare att få sin vilja igenom då. Berätta vad killen sysslar med och se till att de varnar honom. Om även de ignorerar dig så snackar vi "img src"-ing av hans sida. Hade jag gjort utan tvekan.

Ps. Olagligt men vissa situationer kräver lite civilolydnad.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-24, 00:12 #17
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Citat:
Originally posted by dm.se@Jun 23 2003, 09:20 PM
go-nag: Min personliga åsikt är att det inte håller i rätten om du inte har registrerat varumärke. De som inte har ett registrerat varumärke har oftast inte heller cash nog att klara av den rättsliga biten. Om du skulle ha det så måste du dessutom kunna bevisa att det är ett inarbetat varumärke, något man inte gör med hjälp av några årtal på en hemsida. Det är dock min personliga åsikt, som brister i väldigt många teorier...
Jag läste det på Sweclockers att deras name var intarbetat och att det var lite som med registrerat...fast jag vet inte...VD på Sweclockers kanske har fel???
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-24, 00:18 #18
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Missförstå mig inte - jag förstår din frustration. Det är bara det att jag själv har blivit plagierad och lagt ner hela min själ i att sänka sidan. Att skrämma honom lite genom att hota med juridiskt process etc. kan ju rekomenderas, men lägg inte ner för mycket tid på honom. Det är han (?) inte värd.

Skall tillägga att jag självklart kommer bojkotta dinannons.se i fortsättningen.
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-24, 00:33 #19
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by CatWeb@Jun 23 2003, 08:49 PM
Hej!

Tack för alla era synpunkter!
Jag är van vid att bli plagierad och koplierad, så jag går inte i taket helt och hållet för detta.
Det jag retar mig på är att ägaren till dessa siter har under en tid hållit på att tjata/mailbomba mig om att få en gratisannonsering för sin site Dinannons och och sålunda kanske valt att hämnas på detta sätt.

Visst kan man tycka att det är "smart" att han försöker slå mynt av mitt inarbetade sitenamn CatWeb.se med sitt snarlika domännamn catwebb.se. Men det är med uttrycket "CatWebb - Webbkatalog" som anspelar på texten i min min logotype "CatWeb Webbkatalog" sonm retar mig extra.
Han skriver även nederst på sidan "1999-2003 catwebb.se". Domänen är registrerad 2003-06-16 av "Din Annons Sverige"-alltså en ren lögn.

Motivet är naturligtvis att driva trafik till sin annonsite www.dinannons.com och så kom han på detta "finurliga" sätt.

Men på den sidan hos mig (Annonser & Auktioner) som han så enträget ville exponeras så där finns numera en gul ruta som varnar för den oseriösa siten.

Jag ville med detta inlägg starta att en liten debatt för att få upp ögonen för de som medvetet köper snarlika domännman för att sno åt sig gratistrafik pga av folks felstavningar!

Cat
Ska sunet då bli arg på dig för att du kopierat "Namnet Webbkatalog" ?

http://katalogen.sunet.se/
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-24, 00:35 #20
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by qo-naq+Jun 23 2003, 10:12 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (qo-naq @ Jun 23 2003, 10:12 PM) <!--QuoteBegin--dm.se@Jun 23 2003, 09:20 PM
go-nag: Min personliga åsikt är att det inte håller i rätten om du inte har registrerat varumärke. De som inte har ett registrerat varumärke har oftast inte heller cash nog att klara av den rättsliga biten. Om du skulle ha det så måste du dessutom kunna bevisa att det är ett inarbetat varumärke, något man inte gör med hjälp av några årtal på en hemsida. Det är dock min personliga åsikt, som brister i väldigt många teorier...
Jag läste det på Sweclockers att deras name var intarbetat och att det var lite som med registrerat...fast jag vet inte...VD på Sweclockers kanske har fel??? [/b][/quote]
Sweclockers är inarbetat det är också Catweb.

Men Sweclocker är snarlikt Sweclockers och Catwebb är snarlikt catweb.
Men och? Alla har rätt att starta en verksamhet under annat namn.

Jag kan registrera catweb som ett varumärke.
Går att registrera ett varumärke i 45 olika klasser.

D.v.s. jag kan registrera Nike som ett varumärke om jag vill i en annan klass än Nike.com är.

Kan registrera det som ett varumärke inom t.ex. matbranschen.

Om det inte finns d.v.s.
  Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017