Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nyhetsbrev

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-07-23, 04:21 #1
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Jag har ca 4.500 adresser i min mejlinglista och har ibland fått frågan om jag vill sälja mitt register men det kommer jag aldrig att göra med respekt mot mina kunder och prenumeranter.

Nu har jag även fått frågan från ett annat företag i branschen med ungefär lika många prenumeranter om jag har lust att skicka deras nyhetsbrev till mina och vice versa, där kommer min moraliska aspekt in i samanhanget, skall jag falla för att få ut mitt nyhetsbrev till ytterligare nästan 5000 nyfikna läsare och skicka deras nyhetsbrev till mina?

Dom vill även byta reklam på nyhetsbreven men eftersom jag aldrig har banners eller länkar på Lastbryggan så har jag tackat nej till detta.

Vad göra...?

(Det lutar åt att jag hoppar detta erbjudande)

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-23, 05:17 #2
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Menar du att skicka ut ett mail till varandras listor
eller att ni ska byta listor med varandra?

I vilket fall som helst så lär det löna sig. Sköter man
det diskret så lär inga många bli sura på dig. Men
eftersom varje kund förmodligen är ganska mycket
värd för dig så bör du nog ta det lugnt och som sagt
sköta det diskret. Jag kan inte säga vilket som är
rätt eller fel men jag kan säga så mycket som att jag
personligen hade nappat.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-23, 13:30 #3
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Eftersom ni är i samma branch ser jag inget hinder. Deras nyhetsbrev är säkert av intresse även för dina prenumeranter och vise versa.

Men eftersom det på Lastbryggan står "Vi vidarebefordrar eller säljer inte e-postadresser" kan ni nog inte låta dom skicka sitt nyhetsbrev till "era adresser" utan vidare. Låt det framgå att man har fått deras nyhetsbrev för att man är medlem i Lastbryggans nyhetsbrev och ta fram det som en förmån istället. Annars kan det lätt uppfattas som spam och då lär nog både ni och det andra företaget få en hel del arga människor på sig.
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-23, 14:31 #4
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 198
Det är ett känsligt ämne...
Personligen skulle jag nog inte göra det, då du har 4500 trogra kunder i ditt nyhetsbrev varför reta upp några av dem?
De kunder man redan har fått ska man värna om enligt mig och då är det tveksamt om man ska låta ett annat företag (inom samma branch eller ej, det kvittar) skicka till dem. Skulle jag vara kund hos ett företag och det hände skulle jag tycke att de agerade mycket oproffisinellt och tänka på att byta butik.

Frågan man måste ställa sig är om man får fler kunder än vad man tappar? Är tveksam om man går +, då ni är i samma branch är det inte helt otroligt att flera av era prenumeranter är med i båda listorna - de blir bara extra irriterade då de får två av varje utskick.
"Deras" kunder (och "dina" kunder) är troligen nöjda med den butik de handlar från och därmed räcker det med erbjudanden och liknande från ett företag.
Eftersom du dessutom skriver att du inte ska sälja listorna elelrl iknande och det står "Vill du prenumerera på LASTBRYGGANS nyhetsbrev" (eller ngot liknande har jag för mig) så godkänner de nyhetsbrevet av DEN anledningen och inte för att de ska få ett ytterligare brev som de kanske inte ens är intresserade av.

Så enligt mig, hoppa av det - tror du klarar dig bättre utan dessa adresser! Men som sagt, är en känslig fråga.
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-24, 02:38 #5
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Men eftersom det på Lastbryggan står "Vi vidarebefordrar eller säljer inte e-postadresser" kan ni nog inte låta dom skicka sitt nyhetsbrev till "era adresser"
Jag skulle i så fall låta deras nyhetsbrev skickas från mig, självklart lämnar jag aldrig i från mig mina adresser. Likaså skulle mitt nyhetsbrev Lastbryggans Nyhetsbrev
som är en ren html sida skickas från dom med en annan "tracker-adress" så att jag kunde hålla reda på vad det ger.

Citat:
Så enligt mig, hoppa av det - tror du klarar dig bättre utan dessa adresser! Men som sagt, är en känslig fråga.
Nu blir det nog så väl att jag köper "ett utskick" från dom i stället och ser vad det ger. Dom var ganska lättsålda...
1 krona/för varje "kund" som klickar på länken till butiken. Känns skönare, då har i alla fall jag respekterat mina prenumeranters val av shop.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-24, 03:11 #6
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Lastbryggan@Jul 23 2003, 02:21 AM
Jag har ca 4.500 adresser i min mejlinglista och har ibland fått frågan om jag vill sälja mitt register men det kommer jag aldrig att göra med respekt mot mina kunder och prenumeranter.

Nu har jag även fått frågan från ett annat företag i branschen med ungefär lika många prenumeranter om jag har lust att skicka deras nyhetsbrev till mina och vice versa, där kommer min moraliska aspekt in i samanhanget, skall jag falla för att få ut mitt nyhetsbrev till ytterligare nästan 5000 nyfikna läsare och skicka deras nyhetsbrev till mina?

Dom vill även byta reklam på nyhetsbreven men eftersom jag aldrig har banners eller länkar på Lastbryggan så har jag tackat nej till detta.

Vad göra...?

(Det lutar åt att jag hoppar detta erbjudande)

// Mats
Jag skulle inte göra det utav denna enkla anledning:


Du vet att din lista är 4500 kunder, men deras lista på 4500 personer
behöver inte vara kunder som köpt av dem eller lagt till sig själv.
Utan det kan vara en lista som hämtas via en bot på nätet, eller de kan ha köpt den
listan från t.ex. www.mail.com eller gud vet vad...och då är det inte många utav dessa 4500
som kan tänka sig köpa saker från din sajt.

Dont do it, I wouldnt.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-24, 04:33 #7
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Så sant, så sant.

Kanske bättre att erbjuda dom provision om det blir några slutkunder.

Skall hålla en diskussion med dom i morgon, men nu är det dags för några timmars vila innan det är dax att arbeta igen :-)

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-24, 07:04 #8
Omg33k Omg33k är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 54
Omg33k Omg33k är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 54
Dina prenumeranter har skrivit upp sig på DIN lista för att dom är intresserad av DITT nyhetsbrev.

Självklart skall du inte byta ut några listor.
Omg33k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-24, 13:47 #9
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Dina prenumeranter har skrivit upp sig på DIN lista för att dom är intresserad av DITT nyhetsbrev.

Självklart skall du inte byta ut några listor.
Det har jag nog konstaterat nu också, däremot kan jag få ut mitt nyhetsbrev till x antal prenumeranter och betala för det så är det ok.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-24, 16:07 #10
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Lastbryggan@Jul 24 2003, 11:47 AM
Citat:
Dina prenumeranter har skrivit upp sig på DIN lista för att dom är intresserad av DITT nyhetsbrev.

Självklart skall du inte byta ut några listor.
Det har jag nog konstaterat nu också, däremot kan jag få ut mitt nyhetsbrev till x antal prenumeranter och betala för det så är det ok.

// Mats
Bra tänkt Mats :-)
Detta kirrar du!
  Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017