Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sen dragning vid kortköp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-19, 00:48 #1
tellus tellus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 101
tellus tellus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 101
Jag handlade via en svensk nätbutik i april/maj nångång och betalade då med kort, det intressanta är att idag så ringer de från min bank och frågar om jag verkligen gjort denna köp då de först idag har fått in förfrågan om att dra pengarna från mitt konto - nästan 5 mån senare(!) Hade det varit utomlands så hade jag kunna ha förståelse för det, men nu när det är inom sverige?

Så det jag undrar är om finns det några lagar som säger att en transaktion ska ske inom en viss tidsperiod efter köp etc? Inte för att jag tänker motsätta mig köpet men det känns lite olustigt på nått sätt när det dras så sent
tellus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 01:38 #2
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Samma hände mig, jag fick vid jul en nota på en restaurang och blev konfys då jag visste att jag inte varit där på sistone. Vid närmare granskning så såg jag att datumet för notan var i mars. Banken sa att det kunde vara så ibland, att förfrågan kommer in sent.

Kuriosa: Jag mindes faktiskt inte att jag varit på restaurangen alls det året och mitt kort hade blivit utbytt i maj pga eventuell skimming. Så jag hävdade till banken att det där var bull så de tog bort betalningen. Sen när jag pratade med min polare så hade han också fått samma grej. Då kom jag ihåg att vi faktiskt var där, men några dagar senare så hade banken satt tillbaka pengar på hans konto också, även fast han inte klagat. Så jag antar att banken underkände hela restaurangens batch med betalningar
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 05:37 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Banken sätter nte tillbaks pengar om det inte finns fog för det, så troligen hade du betalat tidigare och någon på restaurangen hade troligen använt skimming. Jag vet att får något år sedan så hade de haffat en i personalen på en ganska stor restaurang i Götgatsbacken i Stockholm (minns inte namnet ust nu). Så skimming förekommer och är vanligare och närmare än man vill tro.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 19:42 #4
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Det är väl oftast inte banken i sig som "sätter tillbaks" pengar, det är ju betalningsmottagaren som inte får ut pengarna om de inte har tillräckligt underlag för transaktionen.

Tex är en kontoslip som inte är underskriven korrekt med namnteckning + personnummer eller pin-kod, är inte giltig.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-19, 20:42 #5
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Vi har idag samport och det fungerar så att när du gör ett köp så reserverar dom pengarna från ditt konto i fem dagar.
Under denna femdagars period så ska jag gå in i våran admin del och godkänna köpet. Först när jag har godkänt köpet så dras pengarna från ditt konto.

Skulle jag inte godkänna det förens 25 dagar senare så dras pengarna då jag godkänner köpet, skulle det inte då finnas teckning på konto så kommer det kontot att hamna på ett minus saldo.
Det är ju inte schysst mot kunden, men så fungerar det.

Det du skulle kunna göra är att du påpekar detta för deras PSP eller deras inlösande bank.

De kan framföra ev klagomål till den butik som du har handlat från. Tror någonstans att dom har oskrivna regler om hur länge man bör vänta.

Sen såkan du ju kontakta den butiken och ställa dem mot väggen, kanske be om en kompensation. =)
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 00:13 #6
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
ingen aning faktiskt, jag bråkade inte mer än att jag hävda att jag aldrig varit där och sen sattes pengarna tillbaka. förmodligen hade inte brasserie lipp några slippar kvar för dessa transaktionerna att visa upp. pengarna hade aldrig dragits från mitt konto innan.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 04:30 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Två eller tre år (minns inte vilket) har företaget tid på sig att ta betalt rent juridiskt. Att de drar pengar så sent beror förmodligen på något tekniskt fel, eller bristfälliga rutiner.

Helt snyggt är det ju inte. Drar de pengar fem månader senare så innebär det besvär för kunden, eftersom man förmodligen blir lite förvånad och måste kolla upp så att de inte redan dragit beloppet en gång tidigare.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-20, 10:32 #8
tellus tellus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 101
tellus tellus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 101
Tack för infon Gustav
tellus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017