Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


FS-Data är nere igen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-31, 15:28 #121
Webjonas Webjonas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6
Webjonas Webjonas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6
13 timmar för min dedicerade server.

http://aegd.dk/aJ
Too late FS Data...
Webjonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-31, 15:37 #122
elgholm elgholm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 32
elgholm elgholm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 32
Standard Fick precis följande från FS Data...

Nu fungerar allt normalt igen.

Vi beklagar de problem som en del av våra kunder drabbats av pga måndagens kabelavbrott.

Mailhantering har gått långsammare under natten mellan måndag och tisdag som en biverkning av avbrottet. Detta eftersom köer ska hanteras och komma ikapp.

Vad hände i måndags?

Ett stort kabelavbrott i Helsingborg under förmiddagen gjorde att en stor del av all data- och teletrafik blockerades större delen av dagen. Polisen var utan telefon, flera Telia-, Telenor-, Skanova- och Comhemkunder drabbades. Tyvärr drabbades även vi och vår redundans i Telenors nät fungerade inte. Vår egna DNS-redundans tog mycket av störningen men tyvärr inte allt.

Webbhotellkonto har generellt fungerat tillfredställande men periodvis långsammare än normalt. En relativt stor del av kundservrar har dessvärre inte fungerat under avbrottet, då dessa i många fall är beroende av redundans från Telenor och det då inte räcker med DNS-redundans. Windowsbaserade produkter har tyvärr också fungerat mindre bra under avbrottet.

Exchangebaserad mail fungerande inte i början av avbrottet men vid lunchtid började även dessa fungera hjälpligt.

Vad händer nu?

Vi har sedan tidigare påbörjat ett arbete att uppgradera vår nuvarande redundans i Telenors nät och DNS-redundans med full BGP-redundans. Denna fungerar för alla kunder och utan prestandaförsämringar vid avbrott på en linje. Dessutom kommer den utrustning som installeras att snabbare och effektivare bekämpa bl a DDOS-attacker och intrångsförsök. Detta är naturligtvis ett väldigt omfattande arbete då vi fn hanterar över 1 000 servrar. Det är ytterst beklagligt att detta avbrott hann före oss - hade det väntat bara ett par månader hade det gått helt obemärkt förbi.

Sedan tidigare har vi en av södra Sveriges säkraste serveranläggningar, med kraftfull diesel, flera UPS:er, bankvalvsklassad serverhall. Nu arbetar vi med säkerheten utanför våra egna gränser. När vi är klara med detta har vi förhoppningsvis begränsat de sista problemen vi kan drabbas av.

Läs mer i media.

http://hd.se/helsingborg/2010/03/29/...m-hos-polisen/
http://www.idg.se/2.1085/1.306709/av...mot-sydsverige

Vi önskar er en glad påsk!

Med vänliga hälsningar
FS Data

----------------------------------------------------------
FS DATA
Box 5026
250 05 Helsingborg Tel 042-197000
www.fsdata.se Fax 042-197001

Support Tel 0200-917500
www.fsdata.se/help Fax 0771-917575
----------------------------------------------------------


HAH! Vilka jävla loosers!!

"DNS-redundans"!?!? Jag har aldrig hört på maken!

Akta er för att placera någonting hos detta företag!
elgholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-31, 16:04 #123
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Ja dom har rökt på mer än så

"snabbare och effektivare bekämpa bl a DDOS-attacker och intrångsförsök"

Undra hur fan man bekämpar intrångsförsök med BGP...
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-31, 17:43 #124
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Undra hur fan man bekämpar intrångsförsök med BGP...
Helt underbart!
Du var inte den enda som reagerade på det
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 08:43 #125
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Med BGP kommer de långt för att förhindra denna typen av avbrott framöver. Det är ju svårt att förhindra avbrott med "redundans" i Telenors nät om Telenor är borta. In med fler operatörer så slipper ni förhoppningsvis detta helt FS Data.

Lycka till!
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 08:49 #126
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Borde dom inte skaffat BGP för 1-2 år sedan? När dessa typen av avbrott blev vanliga hos dom.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 09:01 #127
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Körde igång första BGP kopplingen 1996 - så visst har det funnits utrymme att köra BGP länge. Det är som alltid en kostnadsfråga för de flesta. Har du 1 GB i trafik behöver du minst två linor som vardera kan agera för hela hallen - dvs varje måste klara 1 GB. Det handlar om en slant. Vi kör själva 3 operatörer - det innebär att du då skall köra 3 linor som klarar alla din trafik - för att få bästa redundans.

Sverige har lite sega operatörer dessutom. När operatörer i USA gladeligen tog "ansvar" för BGP lösning på tidigt nittiotal - så kändes det som vi kom långt in på 2000 innan man lite halvt villigt hittade operatörer som, eh, tog ansvar... Om inte måste man ratta det själv - och det har vi haft turen att vi har folk som kan - men jag tror långt från alla har den kompetensen in-house. En annan fördel att ha kunskapen in-house är att man kan styra trafiken lite mer proaktivt.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 12:30 #128
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Körde igång första BGP kopplingen 1996 - så visst har det funnits utrymme att köra BGP länge. Det är som alltid en kostnadsfråga för de flesta. Har du 1 GB i trafik behöver du minst två linor som vardera kan agera för hela hallen - dvs varje måste klara 1 GB. Det handlar om en slant. Vi kör själva 3 operatörer - det innebär att du då skall köra 3 linor som klarar alla din trafik - för att få bästa redundans.

Sverige har lite sega operatörer dessutom. När operatörer i USA gladeligen tog "ansvar" för BGP lösning på tidigt nittiotal - så kändes det som vi kom långt in på 2000 innan man lite halvt villigt hittade operatörer som, eh, tog ansvar... Om inte måste man ratta det själv - och det har vi haft turen att vi har folk som kan - men jag tror långt från alla har den kompetensen in-house. En annan fördel att ha kunskapen in-house är att man kan styra trafiken lite mer proaktivt.
Håller inte med dig, kostnaden är en inte något att prata om. kostnaden skulle inte ens märkas för dom om dom gör det rätt. Möjligtvis kostnader för få dit tekniker som inte är helt inkompetenta då men.

För dom har ju redan TDC / Telenor i huset, inte så att dom skulle behöva betala för en ny framdragning.

Jag skaffade mig ett AS redan Jan 2005 om jag inte minns fel, kan ju även tillägga att jag startade företaget i Sep 2004.

Man kan aldrig skylla bort dålig infrastruktur, visar bara att företaget försöker blåsa sina kunder på så mycket som möjligt och mjölka ut så mycket pengar som möjligt.

Nu handlar det ju inte om något litet företag med dålig ekonomi, FSDATA annonserade ju i alla datortidningar i alla år. Minns ju deras reklam sedan jag var "liten".

Kostnaden för all deras annonsering visar ju att dom har pengar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-01, 14:50 #129
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Nu snurrar du Patrik. :-) Jag kan driva ett driftsföretag med en lina och låta all trafiken gå där. Billigt men noll redundans. Jag kan välja att köra tre operatörer som City Network gör - och då engagera och betala för dedikerad bandbredd från de alla. Det finns sniklösningar här som gör det billigare - men du kommer inte undan med samma kostnad. Punkt slut! Hur mycket dyrare det blir kan man diskutera då du kan ha en eller flera som du kanske bara ha vilande tills du behöver dem - en operatör lär inte göra det gratis heller dock. Du lär minst dubbla din kostnad för bandbredd.

Jag har aldrig sagt att man skall skylla bort något? FS Data (som säkert många andra här gjort i sin karriär) försöker få det att låta så bra de kan - utan att förhoppningsvis tala osanning. Det är uppenbart att man måste köra BGP och jag anser inte att någon har någon ursäkt i just denna redundans idag 2010. Du utrycker dig dock väldigt hårt, eh, som vanligt. :-) Tror inte FS Data har några intentioner på att blåsa kunder. De vill leverera en bra tjänst - och har tagit beslut baserat på vad de anser är bra värde för priset. Jag hade aldrig själv tagit beslutet att köra utan flera operatörer - det är ju dock deras val - men att de är ute efter blåsa någon som du säger är ju absurt. Ligger ju mer på kundens sida. Det är här marknadsföring mm kommer in - och någonstans är FS Data duktiga på detta (säger inte de inte är duktiga på drift).

Prioriteringen är fel anser jag också. Tycker med att har det inte flera operatörer så får de lätt detta genom att nagga på den mycket fina vinsten - eller ta bort en helsida i internetworld. En standardsak. Samtidigt har det visar sig ju dock ha funkat väl för dem - de är väl ett av de mest lönsamma webbhotellen? Om det håller i långa loppet är ju upp till kunderna att välja. De har ju valet att flytta? Stannar de antar jag att de är nöjda med tjänsten.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-02, 22:57 #130
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Stannar de antar jag att de är nöjda med tjänsten.
Man kan ju dock inte förutsätta att alla som stannar kvar är nöjda med tjänsten, det är att hårddra lite. Det krävs ju dock en del att flytta.

Senast redigerad av Danielos den 2010-04-03 klockan 19:33 Anledning: Stavfel
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017