Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google uppdaterar sin PR.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-07, 20:13 #21
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Citat:
Originally posted by WN@Dec 7 2003, 18:08
Jepp visst är det kul att WN fördelar tillbaks PR till siter som länkar till WN, däremot skall vi snabbt fixa så siter som inte länkar till WN kan dra fördel av detta, det skall inte vara så enkelt som att logga in här och posta ett skitmeddelade för att boosta en websida, isf kommer vi överösas av spammeddelande snart.

Lösning kommer snarast.

WN
Ska jag länka till http://www.wn.se/, http://www.webmasternetwork.se/ eller spelar det ingen roll? Länkar gärna.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 20:17 #22
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Citat:
Originally posted by fj0ttis@Dec 7 2003, 18:13
Ska jag länka till http://www.wn.se/, http://www.webmasternetwork.se/ eller spelar det ingen roll? Länkar gärna.
http://www.webmasternetwork.se/ eller http://www.wn.se/ spelar ingen roll.


Edit by WN #######
www.wn.se har en "Status: 301 Moved Permanently" redirectad till www.webmasternetwork.se och iom det ser det ut som samma site i sökmotorernas ögon, så inte problemet som du gissningsvis tänkte på uppstår.

Koden i Perl skulle kunna se ut så här, för den som behöver göra samma, bara att ladda upp och döpa om till index.cgi och chmod 755

#!/usr/bin/perl
print "Status: 301 Moved Permanently\nLocation: http://www.webmasternetwork.se/\n\n";
exit;


WN
###############
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 20:21 #23
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ja det jag menade var ju mest exempel på hur välkända siter som ligger i den nivån. Aftonbladet har samlat på sig 8000 backlinks som har PR4 eller mer under sin tid på nätet och ligger just nu på PR7.
visst jag förstår att du tog det som exempel. men jag menade bara att det var intressant att jämföra skillnaderna.

Citat:
Pagerank fungerar så att det finns en viss mängd pagerank över alla googleindexerade siter. Om en får mer får en annan mindre någonstans... WN är unikt och därför har alla medlemmar här så hög pagerank...
frågan är bara varifrån det tas?

Citat:
för ett tag sedan ändrade Google så pagerank inte har lika stor kraft bland faktorerna som avgör vad det blir för sökresultat. Mer viktigt är huruvida siter som länkar dit har samma typ av innehåll eller ej m.m.
den förändringen måste ju ha verkat negativt för WN.se isåfall eftersom sajterna som länkar hit har ett väldigt varierat innehåll.

Citat:
Jag tycker inte man kan jämföra pagerank på Föreningssparbanken och WN eftersom de är 2 helt olika typer av siter däremot är föreningssparbanken mest relevant på ordet föreningssparbanken och du åker inte om dom även fast du har PR8 och ändrar titel till Föreningssparbanken... så Pagerank visar hur viktig siten är med det typ av innehåll den är skapad för och därför visar google relevanta resultat också.
jo det är ju iofs helt sant. tänkte inte riktigt i de banorna men det är ju absolut sant. tack för det
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 20:24 #24
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by WN@Dec 7 2003, 18:08
Jepp visst är det kul att WN fördelar tillbaks PR till siter som länkar till WN, däremot skall vi snabbt fixa så siter som inte länkar till WN kan dra fördel av detta, det skall inte vara så enkelt som att logga in här och posta ett skitmeddelade för att boosta en websida, isf kommer vi överösas av spammeddelande snart.

Lösning kommer snarast.

WN
innebär det att det kommer bli en förändring huruvida man kan registrera sig för att kunna posta eller genom att meddelande med länkar censureras bland nytillkomna?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 20:44 #25
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by marcuss@Dec 7 2003, 18:24
innebär det att det kommer bli en förändring huruvida man kan registrera sig för att kunna posta eller genom att meddelande med länkar censureras bland nytillkomna?
Länkar censureras om medlemen inte länkar till oss var den tanke vi har diskuterat i forumet för moderatorer, detta är inget nytt utan ett problem som vi såg för längesedan.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 21:00 #26
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Citat:
frågan är bara varifrån det tas?
För varje sida som läggs till ökar den totala mängden Pagerank i googles databas. Hur mycket kan det bara spekuleras i. Mycket kommer även från Länkkataloger som har manuellt ditsatt PR, till exempel dmoz.

Citat:
den förändringen måste ju ha verkat negativt för WN.se isåfall eftersom sajterna som länkar hit har ett väldigt varierat innehåll.
Det kan aldrig bli negativt. Men är det någon som skriver eller sysslar med webmaster nätverk och länkar till wn.se är det en fördel. Är det en site om äpplen som länkar till wn är det ju kul om vi vill hamna bra till på sökordet äpplen.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 21:00 #27
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Intressant, det här med PR! Min sajt har PR6. Enligt alltheweb.com har den 93.000 backlinks. Av dessa är det bara ca 1500 som har PR4 eller högre och som Google bryr sig om. Resten är vanliga privata hemsidor, men seriösa länkar - inget fusk. Egentligen tycker jag det är lite orättvist att dessa 91.500 länkar inte räknas när min PR ska sättas, men det finns väl en orsak till det.

För en månad sen upptäckte jag att hemsidan på de flesta viktiga sökord låg på sidorna 15 och sämre. Den är en av de mest välbesökta hemsidorna i den här kategorin och ändå kom den upp långt efter diverse nybörjare med PR4 och lägre. Nu har jag ändrat titles och fixat lite småsaker. Vips visas den på förstasidan för de flesta sökorden. :-)

Det jag tycker är konstigt är att sajten har kunnat avancera från sidan 22 till sidan 1 utan att PR har ändrats. Ett PR6 verkar alltså inte särskilt mycket värt om jag hamnar på sidan 22 bara för att min title är sämre än andra sajters, trots att de har betydligt lägre PR.

Mer funderingar: Det finns en annan populär sajt i samma kategori. Hon har samma antal backlinks hos Google, men bara hälften så många om man även räknar de med PR under 4. Trots detta har hon PR7. Det enda jag kan komma på som skiljer är att hon har betydligt många fler undersidor än jag. Är det viktigt att ha en omfattande sajt?
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 21:04 #28
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Citat:
Ursprungligen postat av Silon
Citat:
Ursprungligen postat av fj0ttis
Ska jag länka till http://www.wn.se/, http://www.webmasternetwork.se/ eller spelar det ingen roll? Länkar gärna.
http://www.webmasternetwork.se/ eller http://www.wn.se/ spelar ingen roll.


Edit by WN #######
www.wn.se har en "Status: 301 Moved Permanently" redirectad till www.webmasternetwork.se och iom det ser det ut som samma site i sökmotorernas ögon, så inte problemet som du gissningsvis tänkte på uppstår.

Koden i Perl skulle kunna se ut så här, för den som behöver göra samma, bara att ladda upp och döpa om till index.cgi och chmod 755

#!/usr/bin/perl
print "Status: 301 Moved Permanently\nLocation: http://www.webmasternetwork.se/\n\n";
exit;


WN
###############
såja, nu finns länken på min förstasida.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-08, 10:28 #29
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Intressant, det här med PR! Min sajt har PR6. Enligt alltheweb.com har den 93.000 backlinks. Av dessa är det bara ca 1500 som har PR4 eller högre och som Google bryr sig om. Resten är vanliga privata hemsidor, men seriösa länkar - inget fusk. Egentligen tycker jag det är lite orättvist att dessa 91.500 länkar inte räknas när min PR ska sättas, men det finns väl en orsak till det.
Jepp som du själv skriver visar dom bara PR4+ just nu vet jag inte hur dom räknar.

Citat:
För en månad sen upptäckte jag att hemsidan på de flesta viktiga sökord låg på sidorna 15 och sämre. Den är en av de mest välbesökta hemsidorna i den här kategorin och ändå kom den upp långt efter diverse nybörjare med PR4 och lägre. Nu har jag ändrat titles och fixat lite småsaker. Vips visas den på förstasidan för de flesta sökorden. :-)
PR är bara en liten del i det hela helt klart och efter senaste uppdateringen står många SEO företag utan förklaring hur man kommer högt i listningarna.

Citat:
Det jag tycker är konstigt är att sajten har kunnat avancera från sidan 22 till sidan 1 utan att PR har ändrats. Ett PR6 verkar alltså inte särskilt mycket värt om jag hamnar på sidan 22 bara för att min title är sämre än andra sajters, trots att de har betydligt lägre PR.
Många ställer samma fråga som du, inget är detsamma efter senaste uppdateringen, så det är inte bara du som tycker det är konstigt. Många har erfarenheten att det inte bara var att ändra delar av titeln för att hitta tillbaks så du drog nog en vinstlott där.

Citat:
Mer funderingar: Det finns en annan populär sajt i samma kategori. Hon har samma antal backlinks hos Google, men bara hälften så många om man även räknar de med PR under 4. Trots detta har hon PR7. Det enda jag kan komma på som skiljer är att hon har betydligt många fler undersidor än jag. Är det viktigt att ha en omfattande sajt?
Bra PR får man inte genom många backlinks endast, om en sida med PR8 länkar till henne & PR8 sidan har få utlänkar, så är det inte konstigt om hon får PR7.

Förr sa man att om sida1 har PR7 och länkar till sida2 får denna också PR7 förutsatt att sida 1 endast har 1 st utlänk,

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-08, 11:18 #30
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 411
Hej WN, tack för förklaringarna! Trevligt att få lite klarhet. Det här med SEO är helt klart en hel vetenskap. :-) De 93.000 länkarna ger mig betydligt många fler besökare än sökmotorerna, men självklart vill jag att sidan ska hamna så högt upp som möjligt ändå...
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017