Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google uppdaterar sin PR.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-07, 17:28 #11
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Självklart. Men för de som aktivt använder signutaren och profilen för att få en skjuts i sin sökmotormarknadsföring så tycker jag man kan visa större uppskattning. De som inte gör det behöver ju heller inte tacka för något de inte beställt Nog om det...

www.dn.se - PR8.
www.google.se - PR9 (Denna är nog mest troligt manuellt redigerad)
www.planetsix.se (och några av siterna listade där) PR8

Några fler kommer jag inte på men det ska finnas.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 17:36 #12
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
PR8 > http://www.sverige.org/

hehe, ganska häftigt att den är viktigare än aftonbladet enligt google
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 19:00 #13
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Min PR (Webboteket) hoppade från 0 till 5 förra gången, och från 5 till 6 nu. Inte illa efter knappt tre månader antar jag, kudos till WN.
Men eftersom min PR till 99.9% är WN, så undrar jag vad PR rankningen är värd? Det är ju inte min eller sajtens förtjänst precis.
Jag känner att jag har missat nåt, hög rankning är tydligen bra men till vad?
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 19:25 #14
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 91
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 91
Ja, WN boostar verkligen pageranken. Iofs inte för mig ännu men det kommer nog i nästa uppdatering. Jag får väl ta och tacka i förskott :-)

Kollade runt och det är som sagt inte vanligt med svenska sajter som har PR 8 eller mer. Några exempel förutom de nämnda är
Kelkoo.se
Lunds Universitet
Uppsala Universitet
Linköping Universitet
Göteborgs Universitet
Stockholms Universitet
Umeå Universitet

Citat:
Jag känner att jag har missat nåt, hög rankning är tydligen bra men till vad?
Pagerank är en parameter som Google använder när det bestäms hur högt upp din sida ska komma vid sökresultat. Förr när endast sidans innehåll avgjorde din placering kunde ofta små "skitsidor" komma högt upp plus att det var enklare att sökmotoroptimera dina sidor eftersom du hade kontroll över alla parametrar. Idag krävs det oftast en hög pagerank för att du ska komma högt upp på populära sökord, även om det som sagt bara är en parameter bland andra.
Christian O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 19:40 #15
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
WN är allt i det här sammanghanget och jag tycker vi ska tacka wn.se för det är därför ni har högre pagerank och mer googletrafik.
självklart har man mycket att tacka WN för. och det tackar vi för: tack WN. samtidigt så är det ju inte så att det är -allt-. åtminstone inte i mitt fall eftersom jag också satsat en del eget jobb just på att öka PR för mina sajter. skulle man dessutom lägga all den tid man lägger på WN enbart på att höja PR så skulle det ju också göra en del. men visst WN underlättar ju =)

Citat:
marcuss, exempel på några PR7 siter är www.aftonbladet.se, www.blocket.se, www.expressen.se... www.posten.se m.fl... Väldigt svårt med andra ord.
är ganska svårt att jämföra hur svårt det är att få det i PR just med de sajterna tycker jag eftersom just blocket och posten osv inte är de sajter som så många länkar till. åtminstone inte antal länkar om man jämför med vissa andra typer av sajter där det är mer naturligt med "backlinks".

ganska anmärkningsvärt är ju att www.lunarstorm.se har PR6. www.sweden.se och www.sverige.se har båda PR8. vet inte riktigt om PR symboliserar "importance" så bra (längre) eftersom lunarstorm antagligen är viktig för fler personer än vad sverige.se är? kan ju iofs diskuteras. fick jag däremot själv PR:a lunarstorm skulle den nog hamna kring 0, men det är ju en annan typ av importance som mäts. men den "importance"-graden finns ju i grund och botten för att mäta den "importance" människor anser att sajten har om jag tolkat det hela rätt. föreningssparbankens sida hamnar också på PR6. vet inte riktigt om jag anser själv att mina sidor är lika "viktiga" som ex. den.

mina funderingar är alltså: är det inte risk att Google också börjar fundera i dessa banor och kommer göra något (drastiskt) för att förändra ranksystemet nu när det börjar slå mer och mer fel samt många sidor börjar hamna så pass högt som de gör?

En del länkar som berör PR som kan vara intressanta kommer här:
Pagerank Explained Correctly with Examples
PR - pricing
WN: Google datacenters
WN: Att sälja PR
PageRank explained
A Survey of Google's PageRank
PR påverkade av länkar
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 19:45 #16
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 668
Citat:
Originally posted by marcuss@Dec 7 2003, 17:40
Citat:
WN är allt i det här sammanghanget och jag tycker vi ska tacka wn.se för det är därför ni har högre pagerank och mer googletrafik.
självklart har man mycket att tacka WN för. och det tackar vi för: tack WN. samtidigt så är det ju inte så att det är -allt-. åtminstone inte i mitt fall eftersom jag också satsat en del eget jobb just på att öka PR för mina sajter. skulle man dessutom lägga all den tid man lägger på WN enbart på att höja PR så skulle det ju också göra en del. men visst WN underlättar ju =)

Citat:
marcuss, exempel på några PR7 siter är www.aftonbladet.se, www.blocket.se, www.expressen.se... www.posten.se m.fl... Väldigt svårt med andra ord.
är ganska svårt att jämföra PR just med de sajterna tycker jag eftersom just blocket och posten osv inte är de sajter som så många länkar till. åtminstone inte antal länkar om man jämför med vissa andra typer av sajter som är mer inriktade mot det området.

ganska anmärkningsvärt är ju att www.lunarstorm.se har PR6. www.sweden.se och www.sverige.se har båda PR8. vet inte riktigt om PR symboliserar "importance" så bra (längre)? fick jag själv PR:a lunarstorm skulle den nog hamna kring 0, men det är ju en annan typ av importance som mäts. men den "importance"-graden finns ju i grund och botten för att mäta den "importance" människor anser att sajten har om jag tolkat det hela rätt. föreningssparbankens sida hamnar också på PR6. vet inte riktigt om jag anser själv att mina sidor är lika "viktiga" som ex. den.

mina funderingar är alltså: är det inte risk att Google också börjar fundera i dessa banor och kommer göra något (drastiskt) för att förändra ranksystemet nu när det börjar slå mer och mer fel samt många sidor börjar hamna så pass högt som de gör?

En del länkar som berör PR som kan vara intressanta kommer här:
Pagerank Explained Correctly with Examples
PR - pricing
WN: Google datacenters
WN: Att sälja PR
PageRank explained
A Survey of Google's PageRank
PR påverkade av länkar
$799/mnth tar dom för en länk från en PR8 sida, inte billigt alltså. :blink:
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 20:03 #17
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Ja det jag menade var ju mest exempel på hur välkända siter som ligger i den nivån. Aftonbladet har samlat på sig 8000 backlinks som har PR4 eller mer under sin tid på nätet och ligger just nu på PR7.

Pagerank fungerar så att det finns en viss mängd pagerank över alla googleindexerade siter. Om en får mer får en annan mindre någonstans... WN är unikt och därför har alla medlemmar här så hög pagerank...

för ett tag sedan ändrade Google så pagerank inte har lika stor kraft bland faktorerna som avgör vad det blir för sökresultat. Mer viktigt är huruvida siter som länkar dit har samma typ av innehåll eller ej m.m.

Jag tycker inte man kan jämföra pagerank på Föreningssparbanken och WN eftersom de är 2 helt olika typer av siter däremot är föreningssparbanken mest relevant på ordet föreningssparbanken och du åker inte om dom även fast du har PR8 och ändrar titel till Föreningssparbanken... så Pagerank visar hur viktig siten är med det typ av innehåll den är skapad för och därför visar google relevanta resultat också.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 20:07 #18
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 123
nifer nifer är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 123
Med risk för att bli lite OT: Hur har wn.se kunnat bli en PR 8 ?

Nu tycker jag att de defenitivt är värda det , men man är ju nyfiken!

//Jonas
nifer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 20:08 #19
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Jepp visst är det kul att WN fördelar tillbaks PR till siter som länkar till WN, däremot skall vi snabbt fixa så siter som inte länkar till WN kan dra fördel av detta, det skall inte vara så enkelt som att logga in här och posta ett skitmeddelade för att boosta en websida, isf kommer vi överösas av spammeddelande snart.

Lösning kommer snarast.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-07, 20:11 #20
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by nifer@Dec 7 2003, 18:07
Hur har wn.se kunnat bli en PR 8 ?
Pga att www.tv.nu är PR8, och den länkar till WN för att tv.nu's ägare tycker det är en bra websida värd att länka till.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017