Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Page Rank

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-16, 22:56 #1
Kent Kent är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 21
Kent Kent är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 21
Hej på er!
Första dan på WN. Hittade hit av en slump. Har läst massa inlägg och för första gången hört talas om begreppet PR (PageRank).
Nu undrar jag hur man tar reda på PR för en adress?
Ett inlägg beskrev att man kunde tanka ner något från Google som ska fungera med Explorer. Jag hittade det och konstaterade som Apple/Macanvändare att det inte var avsett för mig. Något Apple alternativ kunde jag inte finna. SUCK!

Nu undrar jag:
1) Hur man tar reda på PR för en adress om man är Macintosh användare?
2) Om man trots allt vill göra hela sin site i FLASH istället för html. Är man då helt borta från ranking möjligheten?
3) Och hur är det nu med Meta taggar(keywords), tar Google någon hänsyn till mina ordval?
4) Ett gammalt trick är att skriva massa relevant vit text mot vitbakgrund som sökmotorerna skulle använda som underlag. Är det något som fortfarande funkar?

Hoppas nu inte att dessa svar redan finns någonstans (som jag inte hittat) så att någon får anledning att skälla på mig.
Kent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-16, 23:09 #2
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Välkommen!

1) På http://toolbar.google.com/ hittar du en toolbar för Internet Explorer. Med den installerat så kan du se vilken pagerank sidor har.

2) Det är inte helt kört, men Google kan tex inte läsa texten som visas och det är ett rejält minus.

3) Vad jag har hört så struntar Google helt i meta-taggar numera eftersom de missbrukades och tex texten på sidan gav mer relevant information om vad sidan egentligen handlar om.

4) Jag misstänker att sökmotorerna nu jämför vilken färg man har som bakgrund med vilken färg man har på texten. Men om man har en svart jpg-bild som bakgrund och svart text så borde man kunna lura Google, vilket man ska ge fan i att göra.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-16, 23:18 #3
MWMedias avatar
MWMedia MWMedia är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 251
MWMedia MWMedia är inte uppkopplad
Medlem
MWMedias avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 251
1,
I have a Mac. Can I install the Google Toolbar?

The Google Toolbar is not currently available for the Mac. The good news though, is that Apple's Safari browser offers a Google search box, enabling you to perform Google searches directly from your address bar. Safari can be downloaded for free from http://www.apple.com/safari/ . Safari also can be configured to perform Google searches from its address bar. To learn how, visit http://www.google.com/options/defaults.html.

2,
Om du inte vill ha html i tillägg så i princip ja..
Varför inte göra två parallela sidor?

3,
Fungerar fortfarande, men det är absolut inte att rekommendera.
Det kommer att få dig bannad från sökmotorerna, förr eller senare...

Sökmotoroptimering är en långsiktig marknadsföring, riskera inte din sida med såna grejer..
MWMedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-16, 23:34 #4
Jevesus Jevesus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 50
Jevesus Jevesus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 50
Citat:
Ursprungligen postat av foks
2) Det är inte helt kört, men Google kan tex inte läsa texten som visas och det är ett rejält minus.

Och värt att begrunda är ju då att man på Google söker på just text.

Citat:
Ursprungligen postat av foks
4) Jag misstänker att sökmotorerna nu jämför vilken färg man har som bakgrund med vilken färg man har på texten.
Det tvivlar jag på, de flesta siter är ju till stor del stylade med stylesheets (som i sin tur kan importera andra stylesheets), vilket skulle innebära att Google isf tillämpar alla sidor i sitt respektive index' stylesheets. Sen finns det ju otaligt många fler sätt att dölja text än bara genom att använda samma textfärg som bakgrundsfärgen. Jag är extremt skeptisk till att Google kollar sådant.
Jevesus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-17, 01:40 #5
Kent Kent är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 21
Kent Kent är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 21
Tjosan!!
Här gick det undan, svar direkt.
Men jag var nog inte tillräckligt tydlig i mina frågor. Jag har alltså aldrig hört talas om PageRank förut och är inte riktigt säker på om jag fattar vad det är. Kan någon förklara för mig (som om jag vore 10 år):

- Vad är Page Rank?
- Hur man kan se Page Rank för en sida? Står det t ex PG4 någonstans?
- Kan man förbättra sin PR och i så fall på vilket sätt?

Jag använder en Apple dator med system 10.3 och använder främst Safari som browser. Safari har ett Google sökfönster från början, men som sagt hur ser jag PR för en sida?
Kent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-17, 01:55 #6
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Hej och välkommen!

Citat:

- Vad är Page Rank?
Pagerank är Googles sätt att visa och räkna ut en sidas viktighet. Genom att siter på internet länkar till varandra fördelas pagerank. Så jufl er länkar till din sida ju mer pagerank får du. Och ju mer pagerank dom som länkar till dig har, ju mer pagerank blir det till dig.

Pagerank är bara en del av av många faktorer som anger var en sida hamnar i sökresultatet. Andra faktorer är innehåll, vilket typ av innehåll andra siter som länkar till dig har osv. Och med innehåll menas självklart ord & text. Har jag en site om lampor och en annan site också har en site om lampor och vi länkar till varandra uppfattar google att vi håller mycket på med lampor.


Citat:
- Hur man kan se Page Rank för en sida? Står det t ex *PG4 någonstans?
Läs vad foks och MW Media skrev. Du måste ha google toolbar som är ett verktyg till din webbläsare. förutom att direkt kunna söka där finns även en stapel som visar Pagerank(i en skala på 1-10) på sidan du är inne på just för tillfället.

Citat:
- Kan man förbättra sin PR och i så fall på vilket sätt?
Har du en intressant site så resulterar det ofta i att folk länkar till dig förr eller senare, det medför att du får högre pagerank.

Citat:

Jag använder en Apple dator med system 10.3 och använder främst Safari som browser. Safari har ett Google sökfönster från början, men som sagt hur ser jag PR för en sida?
Läs vad våran medlem MWMedia skrev!

För mer information så får du gärna söka här på forumet. Det finns massor mer att läsa om just Pagerank med många trådar som besvarar vissa av dina frågor.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-17, 02:28 #7
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Upplysningsvis har du PR3 på din sida sanamin.se
(Om du nu inte får det till att funka själv.)

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-17, 12:02 #8
Kent Kent är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 21
Kent Kent är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 21
Silon & Lastbryggan

Tack för svaren!
Jag lyckas som sagt inte hitta någon Google toolbar som funkar med Apple. Och den toolbar som redan finns i Safari visar ingen PG. Så nu vet jag i allafall vad PG men kan inte se den. :-) Men jag är van att vänta så om nåt år kanske det funkar å Apple också.

Om någon vänlig prick känner för det och har tid över så tar jag gärna emot hjälp med att kolla PG för följande siter som jag är inblandad i:
www.bartender.se
www.hjk.se
www.khp.se
www.egonet.nu
Kent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-17, 12:11 #9
Kent Kent är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 21
Kent Kent är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 21
Vänta..!!!

Vill komplettera lite

www.bartender.se och www.bartender.st
www.hjk.se och www.hjk.nu
www.khp.se och www.hirschproduktion.se
www.egonet.nu

Så nu fick jag med alla(tror jag).
Tack på förhand för att du tog dig tid.
:blink:
Kent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-17, 12:33 #10
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Vill komplettera lite

www.bartender.se PR0 och www.bartender.st PR4
www.hjk.se PR3 och www.hjk.nu PR3
www.khp.se PR0 och www.hirschproduktion.se PR4
www.egonet.nu PR0
Så där, faktura kommer

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017